Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO DLA KLASY IV SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Prowadząca: Maria Błaszak
Temat: Tęsknota Juliusza Słowackiego za krajem na podstawie wiersza „W pamiętniku Zofii Bobrówny”.
Cele -uczeń potrafi:
na podstawie wiersza określić adresata i nadawcę wypowiedzi lirycznej,
nazwać uczucia osoby mówiącej w wierszu,
odczytać intencję wypowiedzi,
wyszukać środki poetyckie.
Metody i formy pracy:
pogadanka heurystyczna,
praca indywidualna,
metoda poszukująca,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
Kartki z pamiętnikowymi rymowankami, płyta CD z tekstem wiersza, słownik języka
polskiego, paski papieru z wypisanymi pytaniami.
Przebieg lekcji:
1. Powitanie i sprawdzenie obecności
2. Przypomnienie informacji z poprzedniej lekcji.
3. Podanie nowego tematu lekcji i jej celów.
4. Próba odpowiedzi na pytanie: Co to jest pamiętnik? ( definicja ze słownika j. polskiego).
5. Odczytanie przykładowych wpisów do pamiętnika(zał.nr1).
6. Wysłuchanie wiersza i ponowne odczytanie.
7. Wyszukanie odpowiedzi na pytania dotyczące adresata i odbiorcy wiersza(zał.nr2).
8. Wyszukiwanie środków poetyckich w wierszu.
9. Zapisanie notatki z lekcji w zeszytach.
10. Podsumowanie lekcji.
Zadanie domowe:
Nauczę się wiersza na pamięć.
Czas:
Jedna godzina lekcyjna.
Załącznik nr 1
Ucz się pilnie jak Mickiewicz w Wilnie,
A dojdziesz do celu, jak doszło już wielu.
Jestem mała myszka, cztery deko ważę
I do Twego pamiętnika po kryjomu włażę.
Leciał orzeł biały przez wysokie skały,
Kazał mi się wpisać w Twój pamiętnik mały.
Spalił się Kraków, spalił się Rzym,
Lecz nasza przyjaźń nie pójdzie w dym.
Załącznik nr 2
Pytania dla uczniów dotyczące nadawcy wiersza:
Gdzie jest w chwili pisania wiersza?
Gdzie się urodził i spędził dzieciństwo?
Od kogo nauczył się pisać wiersze?
Na co się skarżył?
Do czego tęskni?
Do czego porównuje ojczyznę?
O co prosi?
Pytania dla uczniów dotyczące adresata wiersza:
Jak się nazywa?
Jakie ma życzenie?
Czy jest to osoba dorosła, czy dziecko?
Dokąd jedzie?
Czy wróci do ojczyzny?