Dodaj publikację
Autor
Renata Zawiślak
Data publikacji
2016-10-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
136

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Autorski program edukacji artystycznej edukacji filmowej. Składa się z czterech bloków tematycznych: historia kina; ludzie, miejsca; kinomaniak; w roli głównej. Ponadto w programie uwzględniono formy i metody nauczania, warunki realizacji, przewidywane osiągnięcia oraz sposoby ewaluacji programu.
 Pobierz (doc, 75,5 KB)

Podgląd treści


WSTĘP

Proponowany program zajęć filmowych dla gimnazjum został opracowany w oparciu o podstawę programową zajęć edukacji artystycznej oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 21 czerwca 2012r. w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczenia do użytku szkolnego podręczników i jest propozycją realizowania zajęć w formie zajęć obowiązkowych edukacji artystycznej.

Uczeń XXI wieku wychowuje się w kulturze obrazkowej – telewizyjnej, komputerowej. Film wpływa na wiele sfer: emocjonalną, intelektualną, poznawczą. Zajęcia filmowe mają pomóc uczniom w poznaniu i zrozumieniu filmowego świata.

Celem zajęć będzie zapoznanie uczestników z historią kinematografii oraz typologią dzieł filmowych; przedstawienie w zarysie tworzywa filmowego i roli poszczególnych jego elementów na przykładach wybranych dzieł. Zaprezentowanie czołowych postaci związanych z polską
i zagraniczną kinematografią – przedstawienie sylwetek aktorów, reżyserów, scenarzystów i innych. Zajęcia mają przygotować uczniów do świadomego odbioru dzieł filmowych, dać narzędzie do dokonywania dobrych wyborów wśród wielu tytułów dzieł filmowych.

Rozwój technologii sprawił, że dzisiaj produkcja filmowa nie musi być bardzo kosztowna, a zrealizowanie filmu nie wymaga wielkich nakładów finansowych. Wielu uczniów posiada sprzęt, który umożliwia stworzenie filmu amatorskiego. W związku z tym najlepszym zwieńczeniem programu byłby projektu filmowy, np. reportaż.
Proponowane zajęcia wpływać mają na rozwijanie wrażliwości uczniów w zakresie rozumienia i odczuwania wartości uniwersalnych w filmie, w życiu codziennym. Pozwolą kształtować w młodych ludziach postawę aktywnego i krytycznego odbiorcy kultury oraz przyczynią się do rozwoju takich kompetencji jak myślenie, twórcze działanie, kreatywna postawa wobec świata, poznawanie samego siebie.
CELE KSZTALCENIA – WYMAGANIA OGÓLNE

Celem zajęć filmowych edukacji artystycznej jest wszechstronny rozwój ucznia w obrębie edukacji filmowej, kształtowanie postawy uczestnika i odbiorcy kultury oraz rozwijanie umiejętności pracy w zespole, integracja grupy. Promowanie postawy aktywnej i twórczej; treści programu odnoszą się do 3 głównych zakresów zawartych w podstawie programowej:

I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji – percepcja sztuki
II. Tworzenie wypowiedzi – ekspresja przez sztukę
III. Analiza i interpretacja tekstów kultury – recepcja sztuki
.

TREŚCI NAUCZANIA – CELE SZCZEGÓŁOWE

➢ Poszerzenie wiedzy z zakresu historii kinematografii.

➢ Zapoznanie z pojęciami związanymi z filmem i kinem.

➢ Wskazanie różnic między ekranizacją a adaptacją filmową.

➢ Poznanie czołowych postaci polskiej i zagranicznej kinematografii.

➢ Zapoznanie z podstawowymi gatunkami filmowymi.

➢ Kształtowanie umiejętności analizy i oceny dzieła filmowego.

➢ Stwarzanie możliwości świadomego obcowania ze sztuką, uczestnictwo w życiu kulturalnym poprzez bezpośredni kontakt z dziełami filmowymi.

➢ Rozwijanie wrażliwości emocjonalnej.

➢ Poznanie i rozwijanie własnych możliwości.

➢ Kształtowanie w uczniach nawyków kulturalnego zachowania w miejscach publicznych.

➢ Przygotowania do odbioru dzieł filmowych.

➢ Poznanie procesu twórczego nad filmem.

➢ Poszukiwanie oryginalnych rozwiązań ...