Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI BIOLOGII
Imię i nazwisko prowadzącego : Iwona Wais
Data : 01.02.2016
Typ szkoły : Gimnazjum
Klasa : II C ( integracyjna)
Miejsce lekcji: Pracownia biologiczna
Czas lekcji : 45 minut
CELE LEKCJI-uczeń:
omawia ogólną budowę układu ruchu
wymienia funkcje szkieletu
podaje przykłady kości długich , krótkich, płaskich ,różnokształtnych
omawia ogólną budowę układu szkieletowego
omawia budowę fizyczną i chemiczną kości
wskazuje na modelu i schematycznym rysunku szkielet osiowy, szkielet obręczy i szkielet kończyn
określa rolę składników chemicznych kości
METODY I TECHNIKI NAUCZANIA:
pogadanka, wykład, obserwacja, praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne
FORMY PRACY:
indywidualna, grupowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
podręcznik, karta pracy, rysunek szkieletu człowieka, literatura ,atlas anatomiczny,
model szkieletu człowieka, model kości
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca
Podanie tematu i celów lekcji
Podział uczniów na 4 grupy
Faza realizacyjna
Uczniowie wskazują na ruch jako najbardziej widoczny przejaw życia.
Uczniowie z pomocą nauczyciela dokonują podziału układu ruchu na część bierną
( układ szkieletowy) i cześć czynną ( układ mięśniowy)
Nauczyciel zapoznaje uczniów z rolą szkieletu. Uczniowie wykonują zadanie 1 w karcie pracy.
Uczniowie na podstawie materiałów zawartych na płycie multimedialnej
( Zagadnienie II. Aparat ruchu, ekran 1.Budowa szkieletu) rozpoznają na rysunku w atlasie anatomicznym szkielet osiowy, szkielet kończyn i obręczy , a następnie wykonują zadanie 2 w karcie pracy oraz wskazują te elementy na modelu szkieletu.
Nauczyciel dokonuje podziału kości ze względu na wielkość i kształt , dzieli uczniów na grupy. Uczniowie w grupach odszukują wiadomości o wymiarach , pełnionych funkcjach i przykładach kości ( na podstawie podręcznika, atlasu anatomicznego , literatury).
Grupa I-kości długie
Grupa II-kości krótkie
Grupa III-kości płaskie
Grupa IV-kości różnokształtne
Liderzy grup przedstawiają swoje informacje, uczniowie wykonują zadanie 3 w karcie pracy. Nauczyciel ocenia pracę grup.
Prowadzący lekcję wraz z uczniami omawia budowę fizyczna i chemiczną kości, prezentuje model kości oraz uruchamia płytę multimedialną (Zagadnienie II. Aparat ruchu, ekran 5.Tkanki budujące kość i ekran 6.Budowa wewnętrzna kości).Uczniowie wykonują zadanie 4 w karcie pracy.
Uczniowie proponują sposób umożliwiający usunięcie składników nieorganicznych z kości, aby sprawdzić jakie cechy nadają kościom, analiza doświadczenia ze strony 166 w podręczniku.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wraz z uczniami podsumowuje i powtarza materiał poznany na lekcji
Wskazani uczniowie odczytują informacje zapisane na kartach pracy.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji
Uczniowie dokonują ewaluacji lekcji
PRACA DOMOWA
na podstawie dostępnych źródeł informacji podaj nazwę najdłuższej i najmniejszej kości człowieka
dla chętnych wykonanie doświadczenia obrazującego rolę składników mineralnych kości
Iwona Wais