Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Marzena Kamińska
język polski
data lekcji: 22.10.2015
klasa: IVa
Temat lekcji: Czy w szkole możemy spełniać marzenia?
Cele kształcenia- wymagania ogólne.
I Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
Uczeń rozwija sprawność (…) rozumienia znaczeń dosłownych i prostych znaczeń przenośnych; zdobywa świadomość języka jako wartościowego i wielofunkcyjnego narzędzia komunikacji.
II Analiza i interpretacja tekstów kultury.
Uczeń poznaje teksty kultury odpowiednie do stopnia rozwoju emocjonalnego i intelektualnego; uczy się je odbierać świadomie i refleksyjnie; kształtuje świadomość istnienia w tekście znaczeń ukrytych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe.
Uczeń
I.1.7. wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio (ukryte);
I.1.8. rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów w wypowiedzi;
I.1.9. wyciąga wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście.
Uczeń:
II.1.2. konfrontuje sytuację bohaterów z własnymi doświadczeniami;
II.1.3. wyraża swój stosunek do postaci;
II.3.1.odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym i przenośnym.
Zalecane warunki i sposoby realizacji.
Rozwijanie w uczniu ciekawości świata.
Motywowanie ucznia do aktywnego poznawania rzeczywistości.
Rozwijanie słownictwa z różnych kręgów tematycznych.
Przyjazne towarzyszenie uczniowi w budowaniu spójnej wizji świata i uporządkowanego systemu wartości.
Formy pracy:
- praca w grupach,
- praca w parach.
Metody:
poker kryterialny,
gwiazda rozwiązań,
sygnalizacja świetlna,
elementy dramy,
metoda tekstu przewodniego.
Środki dydaktyczne:
- piosenka Majki Jeżowskiej „Marzenia się spełniają”,
- plansze dydaktyczne,
- tekst wiersza „Marzenia” Joanny Kulmowej,
- karty pracy z zadaniami do wyboru.
Konstrukcja lekcji
W odniesieniu do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej (umiejętności pracy zespołowej, uczenia się od siebie, indywidualizacji, myślenia matematycznego, oceniania kształtującego).
Przebieg lekcji:
DZIAŁANIA NAUCZYCIELA
DZIAŁANIA UCZNIÓW
Powitanie.
Sprawdzenie obecności.
Nauczyciel włącza piosenkę Majki Jeżowskiej „Marzenia się spełniają”.
Ustalenie celu lekcji:
Jak myślicie, o czym będziemy dzisiaj rozmawiać?
Nauczyciel precyzuje cel:
Będziemy rozmawiać o waszych marzeniach i będziemy zastanawiać się wspólnie, czy możemy je zrealizować w szkole.
Zapis tematu lekcji:
Czy w szkole możemy spełniać marzenia?
Nauczyciel rozdaje chmurki, na których uczniowie wpisują swoje marzenia.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy według kolorów chmurek.
Nauczyciel wyjaśnia, na czym będzie polegała praca :
Etap I - metoda poker kryterialny.
Etap II – gwiazda rozwiązań.
Nauczyciel ogólnie przedstawia wynik prac.
Nauczyciel pyta, kim może być osoba mówiąca w wierszu.
Nauczyciel prowokuje głosowanie. Stawia pytanie z tematu lekcji.
Rozdanie kart pracy z zadaniami do wyboru dot. tekstu wiersza.
Zakończenie lekcji.
Nauczyciel ponownie włącza piosenkę Majki Jeżowskiej, ale w innym wykonaniu i rozdaje tekst dzieciom.
Pożegnanie.
Powitanie.
Uczniowie słuchają piosenki i oglądają teledysk.
Uczniowie wskazują ...