Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
bozienka, 2017-01-07, ocena:
Dziękuję, fajny pomysł wykorzystam z małymi przeróbkami.
Ewa Drabik
Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie VI szkoły podstawowej
Temat: Bułka z masłem czy twardy orzech do zgryzienia? Sztafeta frazeologiczna.
Cele lekcji:
wzbogacanie zasobu słownictwa uczniów;
uświadomienie uczniom roli frazeologii z komunikacji międzyludzkiej;
kształcenie umiejętności poprawnego stosowania związków frazeologicznych i ich rozumienia;
uświadomienie uczniom konieczności uważnego formułowania wypowiedzi ustnych
i pisemnych w celu unikania błędów językowych i ortograficznych.
Uczeń:
wie, czym jest frazeologizm;
rozumie znaczenie związków frazeologicznych, stosuje frazeologizmy w wypowiedziach
ustnych i pisemnych;
rozpoznaje i poprawia błędy frazeologiczne;
redaguje rady pomagające uniknąć błędów frazeologicznych;
właściwie stosuje poznane zasady ortografii i interpunkcji;
doskonali umiejętność korzystania ze słownika frazeologicznego i ortograficznego;
wyszukuje w słownikach potrzebne informacje i wykorzystuje je w praktyce;
czyta tekst ze zrozumieniem;
ćwiczy funkcje wzrokowe i słuchowe;
ćwiczy koncentrację uwagi i pamięć;
współpracuje z kolegą;
planuje i organizuje pracę w grupie;
współpracuje w grupie.
Formy pracy:
indywidualna;
w parach;
w grupach.
Metody i techniki kształcenia:
rozmowa kierowana;
praca z tekstem;
pogadanka;
aktywne czytanie;
wypełnianie kart pracy;
scenki dramatyczne;
„sztafeta frazeologiczna” (dyktando „biegane”).
Środki dydaktyczne:
komputer, rzutnik multimedialny;
prezentacja PowerPoint;
karty pracy dla ucznia i grupy (załączniki);
słowniki frazeologiczne i ortograficzne;
różnorodny zestaw zadań dla uczniów;
tekst Mój kolega Feluś;
dwie kartki z tekstem dyktanda (załącznik);
kartki, pióra, czerwone długopisy.
tekst instrukcji pracy w grupie (załącznik);
Czas: 45 minut
Przebieg lekcji
Część wstępna - przełamanie onieśmielenia:
1. Zabawne powitanie (załącznik 1).
2. Nauczyciel ustala z uczniami zasady pracy na lekcji (slajd). Uczniowie odczytują je i wyjaśniają
(załącznik 2).
3. Nauczyciel podaje główne cele lekcji.
Część główna:
1. Pogadanka:
Czy język polski jest bogaty w związki frazeologiczne? Dlaczego trzeba się nauczyć ich znaczeń?
Wprowadzenie pojęcia stałego związku frazeologicznego (idiomu).
2. Prezentacja slajdów (2-11) z plastycznymi konkretyzacjami frazeologizmów. Po odgadnięciu
zwrotów i wyrażeń uczniowie zapisują je w odpowiednim miejscu tabeli obok podanych
znaczeń (zad. 1 – karta pracy).
3. Kilkoro uczniów prezentuje dwie scenki dramatyczne, przygotowane na podstawie historyjek
z książek G. Kasdepkego Co to znaczy…Uczniowie poznają nowe frazeologizmy i ich znaczenia.
4. Praca w parach – „frazeologiczne Zoo” (zad. 2 – karta pracy, slajd 12)).
W miejsce luk w zdaniach uczniowie wpisują brakujące wyrazy - nazwy zwierząt,
których wizerunki widzą na ekranie.
5. Sprawdzenie zadania.
6. Zapoznanie uczniów z ciekawostką: skąd wzięło się powiedzenie „lwia część”?
7. W zależności od tempa pracy uczniów nauczyciel prosi o wykonanie różnorodnych zadań
(slajdy 13-17): wskaż frazeologizmy o sensie bliskoznacznym i przeciwstawnym, wybierz te,
które mówią o strachu, zmęczeniu, ucieczce, niechęci do pracy oraz te, które ...