Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program autorski
[pic]
„ Zdrowie i kultura- zawsze w parze”
[pic]
Opracowała :mgr Katarzyna Sobczak
WSTĘP:
Do napisania tego programu skłoniły mnie moje obserwacje co do niskiej świadomości dzieci dotyczącej wpływu żywienia i aktywności ruchowej na zdrowie człowieka.
Ponadto co roku zwiększa się liczba dzieci otyłych. Promowanie zdrowia jest więc nadrzędną koniecznością warunkującą kształtowanie nawyków zdrowotnych.
Powszechnie wiadomo, że umiejętności i nawyki związane ze stylem życia, a więc i te, które dotyczą zdrowia, kształtują się we wczesnym okresie życia człowieka. Później bardzo trudno je zmienić. Istotne jest, aby w pierwszych latach nauki podjąć efektywne wychowanie zdrowotne.
Szkoła jest idealnym miejscem do przekazywania treści prozdrowotnych.
Według mnie wczesna edukacja prozdrowotna przygotuje młodego człowieka do tego, aby stał się niezależną, zdrową i twórczą jednostką. Postanowiłam połączyć dwie istotne treści, a mianowicie zdrowie i dobre wychowanie, gdyż zasady dobrego wychowania obowiązują zawsze i wszędzie i po prostu trzeba je znać. Ponadto „dobre maniery” pomogą dziecku odnaleźć się w każdej sytuacji, budować dobre relacje z innymi i zawsze zachowywać się jak prawdziwy dżentelmen lub dama.
1. Cel główny programu
Podstawowym celem tego programu jest zdobycie umiejętności dbania o własne zdrowie oraz kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowywania się w każdej sytuacji. Służy on nie tylko pogłębianiu wiedzy, ale pobudza również aktywność dzieci i ich twórcze myślenie. Uczy współdziałania w zespole, kształtuje właściwe postawy związane z dobrym wychowaniem.
Program ten będę realizowała w pierwszym semestrze każdego roku, podczas zajęć w świetlicy. Jest on skierowany dla dzieci z klas I-III. Tematy zajęć będą poświęcone zasadom zdrowego odżywiania, chorobą, higienie oraz kulturalnemu zachowaniu. Przewidziałam dwa spotkania w semestrze z pielęgniarką szkolną w celu wygłoszenia przez nią pogadanki na temat zasad prawidłowego żywienia i konieczności dbania o higienę swojego ciała.
W drugim semestrze skupiłam się na nauce dzieci piosenek o tematyce zdrowotnej.
Ponadto w ramach programu zostało wprowadzone tzw. „śniadanie z owocem”. Wspólnie o godzinie 8.50 zasiadamy do śniadania, dzieci przynoszące owoce lub warzywa dostają za to punkty, pod koniec roku jest wybierany król i królowa witamin.
1
2. Cele szczegółowe
Kształtowanie umiejętności,postaw i nawyków w zakresie:
- higienicznego postępowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska.
- przestrzegania zasad prawidłowego odżywiania się.
- wiedzy, jakie korzyści dla zdrowia ma codzienna gimnastyka, ruch na świeżym powietrzu.
- znajomości nazw produktów w piramidzie żywieniowej.
- poznania właściwości wody oraz jej wpływu na zdrowie i życie człowieka.
- rozumienia szkodliwości przejadania się, szczególnie słodyczami.
- uwrażliwiania się na kulturalny sposób bycia.
- nabywania umiejętności kulturalnego zachowywania się w różnych ...