Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Katarzyna Białoskórska
WYKORZYSTANIE PIOSENKI W NAUCZANIU GRAMATYKI JĘZYKA ANGIELSKIEGO
PRACA ZALICZENIOWA KURSU INTERNETOWEGO
ORGANIZOWANEGO PRZEZ SERWIS
INTERNETOWE KURSY DLA NAUCZYCIELI
Listopad 2016
Charakterystyka grupy docelowej oraz kryteria doboru piosenek
Jestem nauczycielką z ponad dwudziestoletnim stażem nauczania. W swojej praktyce pedagogicznej zetknęłam się z wieloma grupami uczniów, począwszy od dzieci ze szkoły podstawowej, po studentów kierunków „Zarządzanie i Marketing”, „Turystyka i Rekreacja”, ”Socjologia”, prezentującymi zróżnicowany poziom zaawansowania językowego. Obecnie jestem nauczycielką w szkole gimnazjalnej oraz liceum ogólnokształcącym. Od dłuższego czasu panuje niesłabnąca moda na rytmy anglojęzyczne, dlatego postanowiłam wykorzystać tę „modę” poprzez użycie współczesnej piosenki, jako materiału dydaktycznego, który oparty jest na autentycznym i naturalnym języku. Poza tym, piosenka, jak twierdzi H. Komorowska - zajmująca się dydaktyką języków obcych - stosowana systematycznie, może pomóc w ograniczeniu bądź nawet całkowitym wyeliminowaniu niektórych negatywnych czynników hamujących podjęcie operacji związanych z opanowywaniem języka. Piosenki, w większym stopniu niż inne tradycyjne techniki, wzbudzają zainteresowanie uczniów ze względu na swą odmienność od tradycyjnych metod nauczania. Pozwalają na urozmaicenie ćwiczeń, przerwanie krytykowanej często przez uczniów monotonii . Najważniejszym moim zadaniem jest wywołanie u ucznia uwagi i zainteresowania tym, co jest przedmiotem uczenia się. Tak się właśnie dzieje w przypadku stosowania piosenek w nauczaniu.Uważam, że istnieje wiele innych argumentów przemawiających za posługiwaniem się piosenką na lekcjach. Piosenki:
• stanowią intensywne i interesujące ćwiczenie słuchowe łatwo dają się zapamiętać, w
przeciwieństwie do struktur ze zwykłych ćwiczeń, • są dobrym źródłem wzbogacania słownictwa i treningiem wymowy,• pod względem językowym stanowią dobre wprowadzenie do poznania lub utrwalenia
różnych wyrażeń i struktur gramatycznych,• zwiększają motywację, zwłaszcza u uczniów słabszych, którzy rozumiejąc piosenkę,
odczuwają praktyczny sens nauki języka angielskiego,• stanowią urozmaicenie lekcji, przerywają monotonię zajęć i wprowadzają moment
odprężenia psychicznego,• ponadto posiadają wartości kulturoznawcze.
Przystępując do pisania pracy zaliczeniowej niniejszego kursu postanowiłam skonstruować oraz przeprowadzić krótką ankietę, skierowaną głównie do uczniów gimnazjum. Zadanie to miało na celu odpowiedni dobór piosenek, tak, by spełnić oczekiwania uczonych przeze mnie klas.
1. Jakiej muzyki słuchasz najczęściej? Określ rodzaj (np. pop, rock, dance)
.....................................................................................................................................................
2. Podaj trzy nazwiska wykonawców lub nazwy zespołów, których lubisz słuchać.
.....................................................................................................................................................
3. Podaj tytuły trzech ulubionych piosenek
.....................................................................................................................................................
4. Jakiej muzyki NIE lubisz/ akceptujesz (określ rodzaj )?
.....................................................................................................................................................
5. Której piosenki chciałbyś się nauczyć najbardziej?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Powyższą ankietę przeprowadziłam w kilku uczonych przez mnie klasach i po analizie uzyskanych informacji zdecydowałam się na opracowanie programu wykorzystania piosenki w nauczaniu gramatyki języka angielskiego w szkole gimnazjalnej. We wszystkich klasach obowiązuje podział na grupy, w związku z tym liczba uczniów nie przekracza 14 osób ...