Dodaj publikację
Autor
Ewelina Rokicka
Data publikacji
2017-01-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
88

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program, którego celem jest wspomaganie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w wieku przedszkolnym przy wykorzystaniu tekstów literackich.
 Pobierz (doc, 91,0 KB)

Podgląd treści

PROGRAM EDUKACYJNO-WYCHOWAWCZY
DLA DZIECI WIEKU 5-6 LAT
____________________________________

Ja i moje emocje
wspomaganie rozwoju emocjonalno-społecznego
dzieci w wieku przedszkolnym
przy wykorzystaniu tekstów literackich

Program został przyjęty
i zatwierdzony do realizacji:

WPROWADZENIE

Rozwój uczuć i emocji jest istotnym elementem kształtującym osobowość dziecka
i proces jego socjalizacji. Dziecięce emocje powstają i zmieniają się bardzo gwałtownie. Dzieci ujawniają emocje w różnych formach ekspresji:
▪ mimiką,
▪ ruchowo,
▪ werbalnie.
Dzieci w wieku przedszkolnym dopiero zdobywają doświadczenia w wyrażaniu
i odbiorze uczuć; nie są jeszcze emocjonalnie dojrzałe, choć już coraz lepiej rozumieją emocje własne i innych osób. Uczą się regulować ekspresję własnych emocji. Pod wpływem oddziaływań dorosłych, dzieci w tym wieku uczą się wyrażać emocje pozytywne, a hamować negatywne. Coraz częściej w otwarty sposób mówią o swoich przeżyciach.
Poprzez określone działania można więc wpływać i świadomie modelować rozwój pozytywnych zachowań i reakcji. Formowanie sfery emocjonalnej i umiejętności społecznych staje się ważnym elementem na tym etapie wychowania.
Istotnym czynnikiem wpływającym na rozwój emocji jest literatura dla dzieci. Odpowiednio dobrana korzystnie wpływa na rozwój emocjonalny i poznawczy dziecka, kształtowanie wyobraźni i postawy twórczej. Wychowawczy wpływ tekstów literackich możliwy jest m. in. ze względu na cechy dziecka w wieku przedszkolnym, takie jak: skłonność do naśladownictwa, identyfikowanie się z postaciami, rozwój mowy i myślenia, wrażliwość emocjonalna i poznawcza. Książka dostarcza dziecku nowych wiadomości, odpowiada na pytania dotyczące jego problemów, budzi zainteresowania, dostarcza wzorców zachowania, a także pobudza zmysły estetyczne. Ukazując bohaterów, z którymi dzieci chętnie się identyfikują i przykłady społecznych stosunków, książka pozwala lepiej zrozumieć siebie i innych, a także zachodzące między ludźmi relacje. Zachęca to do zadawania pytań,
do rozmów oraz próby oceny zachowań bohaterów.
Bardzo ważną zasadą jest dostosowanie literatury do wieku i możliwości rozwojowych dziecka. U dzieci pięcioletnich charakterystyczne dla odbioru utworu literackiego jest upodobanie do znanych już tekstów. Dzieci przywiązują się do przedstawionych postaci bohaterów, chętnie śledzą ich dalsze losy bądź też wracają do już znanych historii. Wśród sześciolatków dużym powodzeniem cieszą się utwory o treści realistycznej, umożliwiające utrwalenie posiadanych wiadomości. Opowiadania, w których rzeczywistość podobna jest do tej znanej z domu lub przedszkola, choć przedstawiona z innej perspektywy, zaspokajają poznawcze potrzeby dzieci u progu szkoły. Cechy te można znaleźć m. in. w literaturze Grzegorza Kasdepke.

OPIS DZIAŁANIA

Zadaniem programu „Ja i moje emocje” jest uświadomienie dzieciom wartości wynikających z poznania i zrozumienia własnych stanów emocjonalnych oraz uczuć innych osób poprzez wykorzystanie odpowiednich tekstów literackich.
Punktem wyjścia do realizacji każdego spotkania jest odpowiednio dobrany tekst literacki, w ...