Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Lubię cię, kocham cię
Czas trwania: 45 min.
Cele ogólne:
➢ rozróżnianie uczuć: sympatii i miłości
➢ doskonalenie umiejętności dostrzegania i rozpoznawania uczuć innych osób
➢ budzenie empatii i szacunku wobec uczuć innych ludzi
➢ kształcenie umiejętności słuchania odczytywanego przez nauczyciela tekstu oraz umiejętności wypowiadania się nt. wysłuchanego tekstu
➢ kształcenie umiejętności wyrażania uczuć w formie plastycznej
Cele operacyjne:
Dziecko:
➢ potrafi rozróżnić uczucie sympatii i miłości
➢ potrafi wymienić bohaterów opowiadań G. Kasdepke oraz opowiedzieć o ich przeżyciach
➢ umie za pomocą pracy plastycznej przedstawić uczucie miłości
Metody pracy:
➢ oparte na słowie: słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela, rozmowa kierowana, pogadanka
➢ oparte na oglądzie: pokaz, obserwacja
➢ oparte na działaniu: praca plastyczna
Formy pracy:
➢ zbiorowa.
➢ indywidualna
Pomoce:
➢ książka G. Kasdepke „Kocha, lubi, szanuje, czyli jeszcze o uczuciach” (opowiadanie pt. „Miłość”)
➢ fotografie i rysunki przedstawiające różne przedmioty, symbole, krajobrazy, oraz ludzi w różnych stanach emocjonalnych
➢ papierowe serca (przygotowane wcześniej – wycięte ze złożonej kartki A4, najlepiej ze sztywnego papieru)
➢ kredki i kolorowe flamastry
➢ kleje w sztyfcie (min. 1 szt. na dwie osoby)
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie, przedstawienie tematu zajęć.
2. Przypomnienie przez dzieci, jakie znają uczucia.
3. Przypomnienie treści opowiadań czytanych podczas poprzednich zajęć.
Kto występował w tych opowiadaniach, gdzie rozgrywała się akcja, o jakich uczuciach była mowa?
4. Głośne odczytanie przez nauczyciela tekstu G. Kasdepke „Miłość”.
5. Omówienie z dziećmi treści opowiadania.
Co się działo z bohaterami opowiadania, kto w kim się zakochał, jak zachowywały się osoby zakochane?
6. Rozmowa nt. uczucia miłości i sympatii.
Czy kochać i lubić oznacza to samo? Kogo lubimy, a kogo kochamy, jak okazujemy miłość, czy można kochać tylko ludzi, jak możemy wyrazić swoją miłość do zwierząt, co jeszcze możemy kochać, jakie kolory symbolizują uczucie miłości, czy jest jeden kolor, który najbardziej kojarzy się z tym uczuciem?
7. Rozpoznawanie uczuć.
Nauczyciel pokazuje dzieciom szereg fotografii i rysunków przedstawiających krajobrazy, ludzi, przedmioty itp. Dzieci wybierają te, które wyrażają miłość bądź kojarzą się z tym uczuciem.
8. Wyrażanie uczuć w formie plastycznej: wykonanie laurki (kartki walentynkowej) dla bliskiej osoby – członka rodziny, kolegi, koleżanki. Do wykonania pracy można wykorzystać wybrane wcześniej obrazki.
9. Ewaluacja zajęć – swobodne wypowiedzi dzieci nt. zrealizowanych zajęć.