Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Sposób na strach i nudę. Pomysły na radość
Czas trwania: 60 min.
Cele ogólne:
➢ rozpoznawanie i określanie uczuć (strachu, nudy i radości)
➢ doskonalenie umiejętności dostrzegania i rozpoznawania uczuć innych osób
➢ budzenie empatii i szacunku wobec uczuć innych ludzi
➢ kształcenie umiejętności słuchania odczytywanego przez nauczyciela tekstu oraz umiejętności wypowiadania się nt. wysłuchanego tekstu
➢ rozwijanie wyobraźni twórczej dzieci i kształcenie umiejętności plastycznych
Cele operacyjne:
Dziecko:
➢ potrafi scharakteryzować i rozróżnić uczucie strachu, nudy i radości
➢ potrafi wymienić bohaterów opowiadań G. Kasdepke oraz opowiedzieć o ich przeżyciach
➢ umie wykonać pracę plastyczną symbolizującą uczucie radości
Metody pracy:
➢ oparte na słowie: słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela, rozmowa kierowana, pogadanka
➢ oparte na działaniu: praca plastyczna
Formy pracy:
➢ zbiorowa
➢ grupowa
➢ indywidualna
Pomoce:
➢ książki G. Kasdepke „Tylko bez całowania, czyli jak sobie radzić z niektórymi emocjami” (opowiadanie pt. „Nuda” i „Radość”) oraz „Kocha, lubi, szanuje, czyli jeszcze o uczuciach” (opowiadanie pt. „Strach”)
➢ flamastry, kredki
➢ dziurkacz, kolorowy sznurek lub wstążka (do połączenia poszczególnych arkuszy
w całość)
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie, przedstawienie tematu zajęć.
2. Przypomnienie przez dzieci, jakie znają uczucia.
3. Przypomnienie treści opowiadań czytanych podczas poprzednich zajęć.
Kto występował w tych opowiadaniach, gdzie rozgrywała się akcja, o jakich uczuciach była mowa?
4. Głośne odczytanie przez nauczyciela tekstu G. Kasdepke „Strach”.
5. Omówienie z dziećmi treści opowiadania
Jak zachowywały się przedszkolaki i pani Miłka, gdzie i po co schowały się dzieci?
6. Rozmowa kierowana nt. uczucia strachu.
Kiedy i czego się boimy, co możemy zrobić, aby strach minął, czy strach jest potrzebny?
7. Głośne odczytanie przez nauczyciela tekstu G. Kasdepke „Nuda”.
8. Omówienie z dziećmi treści opowiadania.
Dlaczego przedszkolaki się nudziły, czy dobrze czuły się z tym uczuciem, jakie pomysły miały dzieci, aby przestać się nudzić?
9. Rozmowa kierowana nt. nudy
Kiedy się nudzimy, co zrobić, aby się nie nudzić, czy nuda może być pożyteczna?
10. Głośne odczytanie przez nauczyciela tekstu G. Kasdepke „Radość”.
11. Omówienie z dziećmi treści opowiadania.
Co rozbawiło bohaterów opowiadania, w jaki sposób wyrażali radość?
12. Rozmowa nt. uczucia radości.
Co sprawia nam radość, po czym poznajemy osobę radosną, jak możemy rozweselić kogoś, kto jest smutny?
13. Wyrażanie emocji w formie plastycznej – księga radości.
Dzieci indywidualnie wykonują pracę plastyczną nt. uczucia radości. Następnie wszystkie prace łączone są w całość, tworząc książkę. W ten sposób dzieci wspólnie tworzą „Wielką księgę radości”.
14. Podsumowanie i ewaluacja zajęć – dzieci w formie swobodnych wypowiedzi przypominają, czego nauczyły się o uczuciach i o sposobie ich wyrażania oraz opowiadają o swoich ...