Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„Bajki – rysowajki” - sposobem na rozwiązywanie
trudności emocjnalno-społecznych dzieci
PRZEDSZKOLE W TRĄBKACH WIELKICH
MGR ANGELIKA DĄBEK
MGR CELINA KITOWSKA
TRĄBKI WIELKIE 2016r.
OPIS INOWACJI PEDAGOGICZNEJ
1.
Tytuł innowacji pedagogicznej: „Bajki – rysowajki” -
sposobem na
rozwiązywanie trudności emocjonalno-społecznych dzieci
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Autor: Angelika Dąbek - nauczyciel wychowania przedszkolnego
Celina Kitowska - nauczyciel wychowania przedszkolnego
Typ innowacji: metodyczna, programowa, organizacyjna
Miejsce realizacji: Przedszkole w Trąbkach Wielkich
Zasięg innowacji: dzieci 3,4,5,6 - letnie
Czas realizacji: 01.09.2016r. - 30.06.2019r.
Koszty realizacji: nauczyciele w swoim zakresie przygotowują pomoce
dydaktyczne. Przedszkole dysponuje kserokopiarką i komputerem, co stwarza
możliwość drukowania i powielania niezbędnych materiałów dydaktycznych. W
trakcie pracy nauczyciel będzie korzystał z dostępnych środków dydaktycznych
(tablica interaktywna, CD, książki, materiały plastyczne).
8.
Podstawa prawna:
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (Dz.U. z 2015r., poz. 2156
z późn. zm.)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r.
w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez
publiczne szkoły i placówki (Dz.U. z 2002r., nr 56, poz. 506 z późn. zm.)
•
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 803)
I. Idea innowacji pedagogicznej
Dziecko przekraczając próg przedszkola
targane
jest
różnymi emocjami.
Przystosowanie się do zasad i norm panujących w przedszkolu, adaptacja w nowym
środowisku, rozłąka z rodzicami, nowi koledzy – to wszystko sprawia, że dziecko
w nieznanym otoczeniu czuje się samotne i boi się tego, co nowe. Jest to całkowicie
zrozumiałe i nieuniknione. Podobnie dzieje się, kiedy w trakcie edukacji przedszkolnej
w rodzinnym otoczeniu dziecka zdarzają się lub trwają sytuacje, z którymi dziecku jest trudno
sobie poradzić (rozwód rodziców, pojawienie się rodzeństwa, odejście kogoś bliskiego, pobyt
w szpitalu itp.). W tych sytuacjach dziecku bardzo często towarzyszy lęk, niepewność, strach.
Dzieci nie znają sposobów radzenia sobie z takimi emocjami, ani słów określających ich
przeżycia. Nie potrafią zwrócić się do dorosłych o pomoc, tkwiąc w pułapce własnych
negatywnych emocji i dezaprobaty otoczenia. Trafne rozpoznanie i skuteczne rozwiązanie
takich problemów jest szczególnie cenną umiejętnością nauczycieli. Pozwala nie tylko
pomagać w konkretnych przypadkach, lecz buduje zaufanie rodziców i wysoką reputację
kadry przedszkola.
Aby pomóc takim dzieciom, pomóc zrozumieć im trudności i problemy, jakie je
otaczają, pomóc im zaakceptować nowe sytuacje oraz swoją rolę w tym wszystkim,
postanowiłyśmy stworzyć program, który pomoże nie tylko dzieciom, ale także ich rodzicom
nabyć ...