Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„W KRAINIE LITER” - WCZESNA NAUKA
CZYTANIA I PISANIA
W PRZEDSZKOLU OPARTA NA METODZIE
DR IRENY MAJCHRZAK
PRZEDSZKOLE W TRĄBKACH WIELKICH
mgr Angelika Dąbek
1
Trąbki Wielkie 2016r.
OPIS INOWACJI PEDAGOGICZNEJ
1.
Tytuł innowacji pedagogicznej:
„W krainie liter” - wczesna nauka czytania i pisania w przedszkolu oparta na metodzie
dr Ireny Majchrzak
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Autor: mgr Angelika Dąbek - nauczyciel wychowania przedszkolnego
Typ innowacji: metodyczna, programowa
Miejsce realizacji: Przedszkole w Trąbkach Wielkich
Zasięg innowacji: dzieci 3, 4, 5, 6 - letnie
Czas realizacji: 01.09.2016r. - 30.06.2019r.
Koszty realizacji:
Nauczyciele we własnym zakresie przygotowują pomoce dydaktyczne. Przedszkole
dysponuje kserokopiarką
i komputerem, co stwarza możliwość drukowania
i powielania niezbędnych materiałów dydaktycznych. W trakcie realizacji zajęć można
korzystać z tablicy interaktywnej w formie interaktywnych kart pracy dla dzieci
8.
•
Podstawa prawna:
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (Dz.U. z 2015r., poz. 2156
z późn. zm.)
•
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r.
w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez
publiczne szkoły i placówki (Dz.U. z 2002r., nr 56, poz. 506 z późn. zm.)
•
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 803)
2
1. Idea innowacji pedagogicznej
Praca w zawodzie nauczyciela wychowania przedszkolnego jest pracą specyficzną,
albowiem nauczyciel taki każdego dnia musi stawiać przed sobą nowe zadania. Zadania
kreatywne, pomysłowe, z wyobraźnią, aby w jak najlepszy sposób przekazać wiedzę swoim
wychowankom. Do tych wszystkich cech należy dodać także autorytet, który nauczyciel
buduje przez lata.
Spełniając się zawodowo w roli nauczyciela wychowania przedszkolnego, każdego
dnia szukam metod, którymi mogłabym zainteresować i zainspirować dzieci do nowych
zadań, i działań w zakresie odkrywania świata.
Dzieci w wieku przedszkolnym uczą się spontanicznie, okazjonalnie, poprzez zabawę
i obserwację otaczającego je świata. Można powiedzieć, że chłoną wiedzę jak gąbka.
Wykorzystując ten fakt i to, że zajęcia w przedszkolu przeplatają się nierozerwalnie
z nazywaniem świata oraz literami, zainspirowana metodą dr Ireny Majchrzak, postanowiłam
napisać program, który umożliwi i ułatwi naukę liter, czytania oraz pisania poprzez zabawę.
Dbając o prawidłowy rozwój dzieci, poprzez tę metodę, chcę bezstresowo wprowadzić dzieci
w świat liter. Niektórzy psycholodzy w swoich publikacjach, na podstawie sondaży
i badań diagnostycznych, twierdzą, że metoda dr Ireny Majchrzak ogranicza w dużej mierze
ryzyko dysleksji. Bazą jest ogromny potencjał dzieci oraz jeszcze większa spontaniczna,
naturalna ciekawość ...