Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Klasa -IIIh – Urszula KuczyńskaTemat –Dziewczynka z zapałkamiCele - po przeprowadzonej lekcji uczeń :
-poznaje sytuację życiową bohaterki baśni Jana Christiana Andersena pt. „Dziewczynka z zapałkami”
-czyta ze zrozumieniem fragmenty baśni dotyczące pragnień dziewczynki
-bogaci słownictwo o wyrazy związane ze Świętami Bożego Narodzenia
-redaguje zdania na temat pomocy osobom potrzebującym
-rozwiązuje krzyżówkę z hasłem
-odczuwa potrzebę niesienia pomocy innym
-znać cechy baśni
-potrafi wymienić najważniejsze baśnie Hansa Christiana Andersena
Metody i formy pracy – metoda sytuacyjna, prezentacja, burza mózgów, niedokończone zdania, praca w grupie, indywidualna, quiz, elementy metody projektu, metoda światła (karteczki z kolorami)
Środki dydaktyczne – magnetofon, płyta z nagraniem „Cicha noc, duże karki papieru, mazaki, karteczki, rzutnik i tablica, słownik ortograficzny, encyklopedia, prezentacja multimedialna, krzyżówka, ilustracja dziewczynki, baśnie Hansa Hristiana Andersena,
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno - porządkowe:
sprawdzenie obecności;
sprawdzenie pracy domowej;
Odszyfrowanie przeskakiwanki literowej.
Zacznij od zaznaczonej kratki i odczytaj co trzecią literę, a dowiesz się, jakie jest hasło ( hasło: Andersen)
A
E
E
S
N
D
N
R
2. Faza realizacyjna
Zebranie informacji o pisarzu Hansie Christianie Andersenie
Słowniki, leksykony, encyklopedie, karty pracy dla każdej grupy
Podział uczniów na grupy
Wyszukiwanie informacji w różnych źródłach zgodnie z pytaniami zawartymi w karcie pracy grupowej.
- Kim był Andersen?
- Kiedy i gdzie się urodził?
- Jakiej był narodowości?
- O jakim zawodzie marzył?
Prezentacja wyników pracy grupowej – odczytanie informacji biograficznych o Andersenie.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują krzyżówkę, aby odgadnąć dzisiejszy temat zajęć, cichutko gra muzyka Krzyżówka - hasło stanowi kolejny krok w procesie zajęć
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Leci z komina.
Lśni na czubku choinki.
Roznosi prezenty.
Znajdziesz go pod choinką.
Świąteczna kolacja.
Oplata choinkę.
Siada przy wigilijnym stole.
Skacze na nich Małysz.
Zjeżdżasz na nich z górki.
Rzucasz się nimi zimą.
Wigilijna ryba.
Zapisanie tematu lekcji: Dziewczynka z zapałkami.
Wprowadzenie w nastrój baśni.Wzorowe czytanie fragmentu utworu przez nauczyciela w celu wywołania zaciekawienia i wprowadzenia w świat baśni.
Dłuższe wielozdaniowe wypowiedzi uczniów dotyczące utworu, ukierunkowane pytaniami nauczyciela:Jaki jest nastrój baśni? W jakim czasie rozgrywa się akcja tej baśni? Kto jest głównym bohaterem? Jak była ubrana dziewczynka? Jakie uczucia w nas w wzbudza postać dziewczynki? Jak myślicie czego ona pragnęła? Czy w dzisiejszych czasach możemy spotkać taką dziewczynkę?
Sporządzenie metryczki książki H. Ch. Andersena „Baśnie”.
Zeszyt
Rozdanie egzemplarzy „Baśni” każdej grupie.
Wyszukiwanie informacji potrzebnych do sporządzenia metryczki książki.
Uzupełnianie metryczki.
Autor:
Tytuł:
Ilustrator:
Wydawnictwo:
Czas i miejsce akcji:
Postać tytułowa:
Bohaterowie drugoplanowi:
Ustalenie kolejności wydarzeń w baśni, nadawanie im ...