Dodaj publikację
Autor
Urszula Kuczyńska
Data publikacji
2017-01-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
100

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć " Dziewczynka z zapałkami".
 Pobierz (docx, 21,0 KB)

Podgląd treści

Klasa -IIIh – Urszula KuczyńskaTemat –Dziewczynka z zapałkamiCele - po przeprowadzonej lekcji uczeń :

-poznaje sytuację życiową bohaterki baśni Jana Christiana Andersena pt. „Dziewczynka z zapałkami”

-czyta ze zrozumieniem fragmenty baśni dotyczące pragnień dziewczynki

-bogaci słownictwo o wyrazy związane ze Świętami Bożego Narodzenia

-redaguje zdania na temat pomocy osobom potrzebującym

-rozwiązuje krzyżówkę z hasłem

-odczuwa potrzebę niesienia pomocy innym

-znać cechy baśni

-potrafi wymienić najważniejsze baśnie Hansa Christiana Andersena

Metody i formy pracy – metoda sytuacyjna, prezentacja, burza mózgów, niedokończone zdania, praca w grupie, indywidualna, quiz, elementy metody projektu, metoda światła (karteczki z kolorami)

Środki dydaktyczne – magnetofon, płyta z nagraniem „Cicha noc, duże karki papieru, mazaki, karteczki, rzutnik i tablica, słownik ortograficzny, encyklopedia, prezentacja multimedialna, krzyżówka, ilustracja dziewczynki, baśnie Hansa Hristiana Andersena,

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Sprawy organizacyjno - porządkowe:

sprawdzenie obecności;

sprawdzenie pracy domowej;

Odszyfrowanie przeskakiwanki literowej.

Zacznij od zaznaczonej kratki i odczytaj co trzecią literę, a dowiesz się, jakie jest hasło ( hasło: Andersen)

A

E

E

S

N

D

N

R

2. Faza realizacyjna

Zebranie informacji o pisarzu Hansie Christianie Andersenie

Słowniki, leksykony, encyklopedie, karty pracy dla każdej grupy

Podział uczniów na grupy

Wyszukiwanie informacji w różnych źródłach zgodnie z pytaniami zawartymi w karcie pracy grupowej.

- Kim był Andersen?

- Kiedy i gdzie się urodził?

- Jakiej był narodowości?

- O jakim zawodzie marzył?

Prezentacja wyników pracy grupowej – odczytanie informacji biograficznych o Andersenie.

Uczniowie samodzielnie rozwiązują krzyżówkę, aby odgadnąć dzisiejszy temat zajęć, cichutko gra muzyka  Krzyżówka - hasło stanowi kolejny krok w procesie zajęć

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

Leci z komina.

Lśni na czubku choinki.

Roznosi prezenty.

Znajdziesz go pod choinką.

Świąteczna kolacja.

Oplata choinkę.

Siada przy wigilijnym stole.

Skacze na nich Małysz.

Zjeżdżasz na nich z górki.

Rzucasz się nimi zimą.

Wigilijna ryba.

Zapisanie tematu lekcji: Dziewczynka z zapałkami.

Wprowadzenie w nastrój baśni.Wzorowe czytanie fragmentu utworu przez nauczyciela w celu wywołania zaciekawienia i wprowadzenia w świat baśni.

Dłuższe wielozdaniowe wypowiedzi uczniów dotyczące utworu, ukierunkowane pytaniami nauczyciela:Jaki jest nastrój baśni? W jakim czasie rozgrywa się akcja tej baśni? Kto jest głównym bohaterem? Jak była ubrana dziewczynka? Jakie uczucia w nas w wzbudza postać dziewczynki? Jak myślicie czego ona pragnęła? Czy w dzisiejszych czasach możemy spotkać taką dziewczynkę?

Sporządzenie metryczki książki H. Ch. Andersena „Baśnie”.

Zeszyt

Rozdanie egzemplarzy „Baśni” każdej grupie.

Wyszukiwanie informacji potrzebnych do sporządzenia metryczki książki.

Uzupełnianie metryczki.

Autor:

Tytuł:

Ilustrator:

Wydawnictwo:

Czas i miejsce akcji:

Postać tytułowa:

Bohaterowie drugoplanowi:

Ustalenie kolejności wydarzeń w baśni, nadawanie im ...