Dodaj publikację
Autor
Bogumiła Boroń
Data publikacji
2017-02-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
45

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Referat dotyczący najczęstszych problemów uczniów z dysleksją w powiązaniu z nauką języków. Opisuje modele pomocy dla dzieci i ich rodziców, a także wskazówki dla nauczycieli.
 Pobierz (doc, 97,5 KB)

Podgląd treści


WPŁYW DYSLEKSJI NA NAUKĘ JĘZYKÓW OBCYCH
(Bogumiła Boroń)

Dysleksja jest jednym z wielu różnych rodzajów trudności w uczeniu się. Jest specyficznym zaburzeniem o podłożu językowym, uwarunkowanym konstytucjonalnie. Charakteryzuje się trudnościami w dekodowaniu pojedynczych słów, co najczęściej odzwierciedla niewystarczające zdolności przetwarzania fonologicznego. Trudności w dekodowaniu pojedynczych słów są zazwyczaj niewspółmierne do wieku oraz innych zdolności.
terminologia
• Dysleksja rozwojowa – czyli specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. Często używa się określenia wyrażenia „specyficzne” dla podkreślenia charakteru trudności mających wąski zakres i występujących u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym(powyżej 85 skali Wechslera). Poniżej tej normy mówimy o uogólnionych problemach w uczeniu się. Specyficzne trudności w uczeniu się to:
• Dysleksja – trudności w opanowaniu czytania (tempo, technika)
• Dysortografia – trudności w pisaniu, przejawiające się w popełnianiu różnego rodzaju błędów ortograficznych
• Dysgrafia – zniekształcenie strony graficznej pisma, tzw. „brzydkie pismo”
• Hiperdysleksja – trudności w czytaniu ze zrozumieniem
• Psychodysleksja – dysleksja spowodowana czynnikami patogennymi, urazami lub stresem.
• Dyskalkulia – problemy w opanowaniu pojęć matematycznych, operowaniem liczbami, pojęciem liczby, niskie rozumowanie operacyjne.

U dzieci z dysleksją jeszcze przed okresem szkolnym można już zaobserwować m.in.:
• Trudności w zapinaniu ubrania, sznurowaniu butów
• Trudności z zastosowaniem zaimków
• Trudności z zapamiętywaniem i wykonywaniem więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie
• Opóźniony rozwój mowy
• Mylenie nazw kierunków
• Brak orientacji w schemacie ciała i przestrzeni
• Oburęczność, mylenie ręki lewej i prawej
• Pismo lustrzane
• Trudności w zapamiętaniu materiału występującego w formie serii
• Trudności w zapamiętywaniu dat, określaniu czas
• Niechęć do rysowania
• Niechęć do układanek, puzzli
• Trudności w różnicowaniu głosek podobnych(słuch fonemowy)

Dysleksja na etapie szkolnym:
• Czytanie niepewne, wymęczone
• Częste błędy w czytaniu (przestawianie, pomijanie liter, sylab i całych wyrazów)
• Gubienie miejsca w którym czyta
• Trudności w dzieleniu na sylaby dłuższych wyrazów
• Pomijanie interpunkcji
• Przestawianie liter w wyrazie
• Zmiana sensu wyrazu
• Trudności w wyszukiwaniu najistotniejszych myśli w danym fragmencie tekstu
• Trudności z intonacją

Trudności związane z pisaniem:
• Słaby poziom prac pisemnych w porównaniu z ustnymi wypowiedziami
• Niski poziom graficzny i estetyczny prac
• Trudności w różnicowaniu liter b-p, d-b, itd.
• Niewłaściwe stosowanie małych i wielkich liter
• Trudności w różnicowaniu liter podobnie brzmiących (utrata dźwięczności)
• Złe rozmieszczenie pracy pisemnej w przestrzeni, niemożność zachowania marginesu
• Tracenie wątku w opowiadaniu
• Zła organizacja czynności (w pracach pisemnych, w planowaniu dnia)
• Złe rozumienie skomplikowanych poleceń
• Kłopoty ze zrozumieniem tekstu, wydzieleniem części całości
• Zła orientacja przestrzenna
• Wolne tempo pisania
• Błędy typowo ortograficzne
• Opuszczanie drobnych elementów liter (znaki diakrytyczne)
• Nie różnicowanie ę-en i ą-om
• Trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami i dwuznakami

Błedy wzrokowe:
- mylenie liter ...