Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć świetlicowych „Zapasy i przetwory - wykorzystanie darów jesieni”
Cele ogólne:
• poznawanie sposobów przetwarzania i przechowywania przez człowieka darów pochodzących ze środowiska przyrodniczego
• kształtowanie nawyku poprawnego wypowiadania się w mowie,
• doskonalenie umiejętności czytania,
• utrwalanie umiejętności orientacji w przestrzeni,
• rozwijanie umiejętności plastycznych oraz wyobraźni
Cele szczegółowe - dziecko:
• zna sposoby przetwarzania i przechowywania przez człowieka darów pochodzących ze środowiska przyrodniczego,
• odpowiada na pytania dotyczące treści wysłuchanego utworu,
• czyta etykietki słoików,
• potrafi określić położenie danego słoika na półce,
• tworzy kompozycje owocową lub warzywną w słoiku
Metody:
słowna
oglądowa
czynna
Formy:
zbiorowa
grupowa
indywidualna
Środki dydaktyczne:
wiersz M. Kownackiej „W spiżarni”, karteczki samoprzylepne z nazwami warzyw i owoców, karta pracy „Babcine przetwory”, szablon słoja, białe kartki A4, kredki, klej, nożyczki, kolorowy papier
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie czytanego przez nauczyciela wiersza M. Kownackiej pt.„W spiżarni”.
W spiżarni na półkach zapasów bez liku,
Są dżemy, kompoty, złoty miód w słoiku.
I cebula w wiankach, grzybki suszone,
Są główki kapusty, ogórki kwaszone.
A gdy będzie w zimie tęgi mróz na dworze,
Zapachnie nam lato, gdy słoik otworzę.
2.Wyjaśnienie pojęć:
spiżarnia, zapasów bez liku, cebula w wiankach, tęgi mróz
3.Udzielanie odpowiedzi na pytania:
Z czego robimy zapasy na zimę?
Jakie zapasy przygotowujemy na zimę?
Gdzie przechowuje się zapasy?
Dlaczego ludzie robią zapasy na zimę?
4. „Jakim jestem darem jesieni?” – zabawa w skojarzenia
Nauczyciel przykleja dzieciom na czołach karteczki z nazwami warzyw lub owoców. Każde dziecko ma za zadanie dowiedzieć się jakim darem jesieni jest, na podstawie tego co mówią o nim inne dzieci np. MARCHEWKA – jesteś czerwona, podłużna, i słodka.
5. „Sałatka owocowo” – zabawa ruchowa
Dzieci odliczają kolejno od 1 do 3 a nauczyciel przypisuje każdemu numerkowi jakiś owoc np. 1 - gruszka, 2 - jabłko, 4 - śliwka. Osoba prowadząca staje na środku kręgu i wymienia jakiś owoc np. jabłko, wtedy dzieci, które wcieliły się w rolę jabłek, wstają i zamieniają się miejscami. Osoba prowadząca ma, w tym czasie, za zadanie zająć wolne miejsce. Jeśli jej się uda, osoba bez miejsca staje na środku. Jeśli pada hasło „sałatka owocowa” wszyscy w dowolny sposób zamieniają się miejscami.
6.”Znajdź odpowiedni rym” - zabawa słowna polegająca na wyszukiwaniu odpowiedniego rymu do wiersza.
Dla całej rodziny na zimowe czasy w spiżarni na półkach stoją…(zapasy)
Już w piwnicy są ziemniaki i kapusta i …(buraki)
Są kompoty truskawkowe i jabłuszka…(kolorowe)
Sześć słoików konfitury i prawdziwków cztery… (sznury)
W beczce wielkiej jest kapusta, co wykrzywia kwasem…(usta)
Kiszone są też ogórki, co ...