Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM WŁASNY
KOŁO MŁODEGO HISTORYKA
„Ciekawi świata. Odkrywamy to, co w życiu jest najważniejsze”.
mgr MAŁGORZATA GÓRALSKA
KONECK 2016
Spis treści
Część 1. Wstęp
Część 2. Cele programu własnego
Część 3. Treści
Część 4. Metody, formy i środki realizacji programu
Część 5. Przewidywane osiągnięcia uczniów
Część 6. Metody ewaluacji
Część 7. Warunki ewaluacji
WSTĘP
Patriotyzm wyraża się w przywiązaniu do Ojczyzny, obyczajów, kultury narodowej
i szacunku dla ludzi, którzy ją tworzyli. Jest wartością uniwersalną, którą buduje się stopniowo. Wychowanie patriotów jest procesem długotrwałym i zaczyna
się od najmłodszych lat. Od tego, jaki obraz Ojczyzny ukształtuje się w sercu i umyśle dziecka zależeć będzie, czy wejdzie ono w dorosłe życie świadome swojej tożsamości tego, że jest Polakiem.
Kształtowanie patriotyzmu jest ważnym zadaniem nauczyciela, który powinien rozbudzać
w uczniach świadomość przynależności do narodu, rozwijać pozytywne zachowania społeczne i cechy charakteru dobrego Polaka – patrioty. Wykorzystując dziecięcą ciekawość oraz stałą gotowość do poznawania i przeżywania możemy formować wrażliwą naturę dziecka tak, by w przyszłości słowa „Polak”, „Ojczyzna” wypowiadało z największą dumą. Nie można budować patriotyzmu bez fundamentalnej wiedzy o historii regionu i miejsca
z którego się pochodzi. Świadomość pochodzenia, pamięć o przeszłości i własnych korzeniach może właściwie kształtować postawy patriotyczne i przywiązanie do Ojczyzny. Prawidłowo ukształtowany Polak – patriota będzie świadomy swojej tożsamości regionalnej
i przygotowany do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnej miejscowości.
Głównym celem mojego programu autorskiego jest zapoznanie uczniów z różnorodną
i bogatą tematyką historyczną. Dla uczniów będzie to możliwość odkrycia i zrozumienia bogactwa lokalnej tradycji i spotkania ludzi, którzy potrafią się nią fascynować. Szczegółowe cele omówione są w dalszej części programu.
CELE
Celem głównym programu własnego jest zapoznanie uczniów w przyjazny sposób
z różnorodną i bogatą tematyką historyczną. Uczniowie przystąpią do programu „Ciekawi świata. Odkrywamy to, co w życiu jest najważniejsze”, odszukają ciekawe zabytki i poznają ich historię. Pisząc program doszłam do przekonania, że poznawanie świata najlepiej jest zacząć od „własnego podwórka”. W szkole uczniowie obowiązkowo muszą uczyć się historii. Historia to przedmiot nauczania, który odgrywa ważną rolę w systemie kształcenia.
Jej zadaniem jest między innymi przekazywanie wiedzy o mechanizmach funkcjonowania społeczeństw i państw w przeszłości, wprowadzenie uczniów w krąg wartości narodowych, kształtowanie postaw patriotycznych. Wiedza i umiejętności zdobyte przez uczniów
w procesie nauczania tego przedmiotu umożliwiają im kształtowanie własnych systemów wartości i postaw obywatelskich. Jako przedmiot obowiązkowy, ten, którego trzeba się uczyć, poznawać różne dzieje, zapamiętywać fakty, a przede wszystkim pamiętać wielką ilość dat, stanowi dla uczniów niezbyt atrakcyjny obowiązek. Tymczasem ...