Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Góralska
Data publikacji
2017-02-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
40

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program własny "Koło Młodego Historyka".
 Pobierz (doc, 102,5 KB)

Podgląd treści

PROGRAM WŁASNY

KOŁO MŁODEGO HISTORYKA

„Ciekawi świata. Odkrywamy to, co w życiu jest najważniejsze”.

mgr MAŁGORZATA GÓRALSKA

KONECK 2016

Spis treści

Część 1. Wstęp
Część 2. Cele programu własnego
Część 3. Treści
Część 4. Metody, formy i środki realizacji programu
Część 5. Przewidywane osiągnięcia uczniów
Część 6. Metody ewaluacji
Część 7. Warunki ewaluacji

WSTĘP

Patriotyzm wyraża się w przywiązaniu do Ojczyzny, obyczajów, kultury narodowej
i szacunku dla ludzi, którzy ją tworzyli. Jest wartością uniwersalną, którą buduje się stopniowo. Wychowanie patriotów jest procesem długotrwałym i zaczyna
się od najmłodszych lat. Od tego, jaki obraz Ojczyzny ukształtuje się w sercu i umyśle dziecka zależeć będzie, czy wejdzie ono w dorosłe życie świadome swojej tożsamości tego, że jest Polakiem.
Kształtowanie patriotyzmu jest ważnym zadaniem nauczyciela, który powinien rozbudzać
w uczniach świadomość przynależności do narodu, rozwijać pozytywne zachowania społeczne i cechy charakteru dobrego Polaka – patrioty. Wykorzystując dziecięcą ciekawość oraz stałą gotowość do poznawania i przeżywania możemy formować wrażliwą naturę dziecka tak, by w przyszłości słowa „Polak”, „Ojczyzna” wypowiadało z największą dumą. Nie można budować patriotyzmu bez fundamentalnej wiedzy o historii regionu i miejsca
z którego się pochodzi. Świadomość pochodzenia, pamięć o przeszłości i własnych korzeniach może właściwie kształtować postawy patriotyczne i przywiązanie do Ojczyzny. Prawidłowo ukształtowany Polak – patriota będzie świadomy swojej tożsamości regionalnej
i przygotowany do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnej miejscowości.
Głównym celem mojego programu autorskiego jest zapoznanie uczniów z różnorodną
i bogatą tematyką historyczną. Dla uczniów będzie to możliwość odkrycia i zrozumienia bogactwa lokalnej tradycji i spotkania ludzi, którzy potrafią się nią fascynować. Szczegółowe cele omówione są w dalszej części programu.

CELE

Celem głównym programu własnego jest zapoznanie uczniów w przyjazny sposób
z różnorodną i bogatą tematyką historyczną. Uczniowie przystąpią do programu „Ciekawi świata. Odkrywamy to, co w życiu jest najważniejsze”, odszukają ciekawe zabytki i poznają ich historię. Pisząc program doszłam do przekonania, że poznawanie świata najlepiej jest zacząć od „własnego podwórka”. W szkole uczniowie obowiązkowo muszą uczyć się historii. Historia to przedmiot nauczania, który odgrywa ważną rolę w systemie kształcenia.
Jej zadaniem jest między innymi przekazywanie wiedzy o mechanizmach funkcjonowania społeczeństw i państw w przeszłości, wprowadzenie uczniów w krąg wartości narodowych, kształtowanie postaw patriotycznych. Wiedza i umiejętności zdobyte przez uczniów
w procesie nauczania tego przedmiotu umożliwiają im kształtowanie własnych systemów wartości i postaw obywatelskich. Jako przedmiot obowiązkowy, ten, którego trzeba się uczyć, poznawać różne dzieje, zapamiętywać fakty, a przede wszystkim pamiętać wielką ilość dat, stanowi dla uczniów niezbyt atrakcyjny obowiązek. Tymczasem ...