Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz godziny wychowawczej w gimnazjum
Cele:
Zwiększenie świadomości uczniów o zagrożeniu w sieci
Promowanie świadomego korzystania z Internetu
Wspieranie braku akceptacji dla mowy nienawiści w sieci
Edukacja prawna
Metody:
Pogadanka lub film,
Metoda przypadku
Formy:
Praca indywidualna ( wypełnienie ankiety)
Praca w trzech grupach
Wstęp: Nauczyciel przedstawia problem i prosi uczniów o wypełnienie ankiety dotyczącej korzystania z Internetu. Przykłady pytań ankiety
Ile godzin dziennie korzystasz z Internetu?
1-2 godzin
2-3 godzin
Powyżej 3 godzin
Inne
Czy wiesz co to jest „cyberprzemoc”
Tak
Nie
Czy doświadczyłeś/łaś przemocy w sieci?
Tak
Nie
Jeżeli tak, to jakie to były zachowania?
Wulgaryzmy
Poniżanie
Zastraszanie
Groźby
Inne
Do kogo zwróciłbyś/zwróciłabyś się o pomoc?
Kolega/koleżanka
Rodzice
Rodzeństwo
Nauczyciel/wychowawca
Policja
Pedagog/psycholog
Do nikogo
Inne
Po wypełnieniu ankiety zostaje przedstawiona sytuacja nękania w sieci. Dziewczyna, uczennica gimnazjum zostaje podejrzana w szatni podczas przebierania się na lekcje wychowania fizycznego i zostały zrobione jej zdjęcia, które kolega w rzucił do sieci. Następnego dnia wszyscy się z niej śmieją. Dziewczyna nie chce chodzić do szkoły bardzo to przeżywa.
Uczniowie w trzech grupach opisują emocje uczestników, czyli: ofiary, sprawcy, świadków.
Po zakończeniu pracy grupy prezentują swoje dokonania. Gdy uczniowie pracują w grupach nauczyciel może podsumować ankietę i przedstawia jej wyniki.
Na zakończenie należy zaznaczyć, że ważna jest znajomość praw każdego człowieka. Analizując takie dokumenty, jak: Europejska Konwencja Praw Człowieka( wybrane artykuły), BezNienawiści.pl/Zakładki, Kompas- podręcznik Rady Europy do edukacji młodzieży o prawach człowieka.