Dodaj publikację
Autor
Violetta Wolter
Data publikacji
2017-02-09
Średnia ocena
5,00
Pobrań
88

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to scenariusz zajęć na godzinę wychowawczą, lub dwóch godzin, dla młodzieży gimnazjalnej. W obecnej chwili nie wyobrażamy sobie funkcjonowania bez dostępu do sieci. Młodzież szczególnie dużo czasu korzysta z Internetu. Niestety oprócz pozytywnych stron są również negatywne. Przeprowadzałam te zajęcia w klasie drugiej gimnazjum, uczniom się bardzo podobały.
 Pobierz (docx, 13,6 KB)

Podgląd treści

Scenariusz godziny wychowawczej w gimnazjum

Cele:

Zwiększenie świadomości uczniów o zagrożeniu w sieci

Promowanie świadomego korzystania z Internetu

Wspieranie braku akceptacji dla mowy nienawiści w sieci

Edukacja prawna

Metody:

Pogadanka lub film,

Metoda przypadku

Formy:

Praca indywidualna ( wypełnienie ankiety)

Praca w trzech grupach

Wstęp: Nauczyciel przedstawia problem i prosi uczniów o wypełnienie ankiety dotyczącej korzystania z Internetu. Przykłady pytań ankiety

Ile godzin dziennie korzystasz z Internetu?

1-2 godzin

2-3 godzin

Powyżej 3 godzin

Inne

Czy wiesz co to jest „cyberprzemoc”

Tak

Nie

Czy doświadczyłeś/łaś przemocy w sieci?

Tak

Nie

Jeżeli tak, to jakie to były zachowania?

Wulgaryzmy

Poniżanie

Zastraszanie

Groźby

Inne

Do kogo zwróciłbyś/zwróciłabyś się o pomoc?

Kolega/koleżanka

Rodzice

Rodzeństwo

Nauczyciel/wychowawca

Policja

Pedagog/psycholog

Do nikogo

Inne

Po wypełnieniu ankiety zostaje przedstawiona sytuacja nękania w sieci. Dziewczyna, uczennica gimnazjum zostaje podejrzana w szatni podczas przebierania się na lekcje wychowania fizycznego i zostały zrobione jej zdjęcia, które kolega w rzucił do sieci. Następnego dnia wszyscy się z niej śmieją. Dziewczyna nie chce chodzić do szkoły bardzo to przeżywa.

Uczniowie w trzech grupach opisują emocje uczestników, czyli: ofiary, sprawcy, świadków.

Po zakończeniu pracy grupy prezentują swoje dokonania. Gdy uczniowie pracują w grupach nauczyciel może podsumować ankietę i przedstawia jej wyniki.

Na zakończenie należy zaznaczyć, że ważna jest znajomość praw każdego człowieka. Analizując takie dokumenty, jak: Europejska Konwencja Praw Człowieka( wybrane artykuły), BezNienawiści.pl/Zakładki, Kompas- podręcznik Rady Europy do edukacji młodzieży o prawach człowieka.