Dodaj publikację
Autor
Ewelina Przybyłek
Data publikacji
2017-02-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
110

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program profilaktyczno-wychowawczy.
 Pobierz (docx, 156,1 KB)

Podgląd treści

PROGRAM PROFILAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY

PRZEZNACZONY DLA PIERWSZEGO I DRUGIEGO ETAPU EDUKACJI

SAVOIR VIVRE- CZYLI OBYCIE UMILA ŻYCIE

„Ideały, które oświecały moją drogę i często dodawały nowej odwagi,

aby stawiać czoło życiu z radością, to uprzejmość, piękno i prawda.”

A. Einstein

Do użytku wewnątrzszkolnego

SPIS TREŚCI

WSTĘP- s. 3

CELE PROGRAMU: CEL GŁÓWNY; CELE SZCZEGÓŁOWE- s. 4

OCZEKIWANE REZULTATY; PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW; FORMY PRACY; METODY PRACY- s. 5

TEMATY DO REALIZACJI; OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA REALIZACJĘ; TERMINY REALIZACJI- s. 6

SPOSOBY REALIZACJI- s. 7, 8

EWALUACJA; BIBLIOGRAFIA- s. 9

WSTĘP

Wraz z nieustannym postępem cywilizacyjnym zmienia się hierarchia wartości, jakim hołdują nowe pokolenia. Nowoczesna rodzina bardzo często przestaje wychowywać dzieci, kłaść nacisk na kultywowanie tradycji praktykowania dobrych manier. Bardzo często w pogoni za materialnymi wartościami ludzie zapominają o rzeczach zdawałoby się oczywistych, takich jak życzliwość, uprzejmość – o właściwym zachowaniu w życiu codziennym. Uwagi o tym, że czegoś nie wypada robić traktowane są jako przestarzałe, niemodne, niepostępowe.

Szkoła ma możliwość dobrego wychowywania dzieci i młodzieży, możliwość zapobiegania niepożądanym zachowaniom. Podstawowym celem działań edukacyjnych prowadzanych w szkole jest wszechstronny rozwój ucznia. Dzieci kształcą tutaj umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy, formują swój światopogląd, dzięki czemu przygotowują się do samodzielnego funkcjonowania we współczesnym świecie.

Dlatego też nauczanie umiejętności odpowiedniego postępowania należy zacząć już od najmłodszych lat życia dziecka tak, aby w dorosłym życiu nie potrafiło sobie bez niego wyobrazić życia.

Savoir – vivre (z języka francuskiego savoir - wiedzieć, vivre - żyć; „znajomość życia”) to wywodząca się z tradycji praktyczna i bardzo przydatna umiejętność właściwego zachowania się, to sztuka elastycznego stosowania zasad, akcentowania własnej indywidualności i osobowości. Dobre maniery nie krępują, nie usztywniają, ale zapewniają swobodę i poczucie bezpieczeństwa, pozwalają na bycie sobą.

Zasady savoir-vivre'u dotyczą przede wszystkim kilku głównych dziedzin życia:

nakrywania, podawania do stołu i spożywania posiłków;

wyglądu, higieny osobistej, prezencji i właściwego ubioru;

form towarzyskich, zwrotów grzecznościowych (np. w pracy, na przyjęciu);

komunikacji interpersonalnej (również telefonicznej i Internetowej);

zachowania się w szczególnych sytuacjach i miejscach publicznych;

przestrzegania praw i obowiązków.

Niniejszy program profilaktyczno– wychowawczy dla klas II – VI dotyczy modelowania osobowości dziecka oraz wspierania jego rozwoju poprzez proponowane treści, a także poprzez indywidualny kontakt nauczyciela z dziećmi. Zaś celem programu jest wywarcie takiego wpływu na ucznia, by potrafił świadomie i godnie współżyć z ludźmi, by znajomość zasad savoir – vivre dała mu poczucie pewności siebie w każdej sytuacji.

Program „Savoir vivre- czyli obycie umila życie” jest zgodny z założeniami podstawy programowej I i II etapu edukacji oraz szkolnym programem ...