Dodaj publikację
Autor
Jolanta Przybysz
Data publikacji
2017-02-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
67

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zabawy matematyczne zawierają ćwiczenia pojęć matematycznych dla dzieci 5 letnich.
 Pobierz (docx, 13,7 KB)

Podgląd treści

Zabawy matematyczne dla 5 latków.

Zabawy rozwijające pojęcia: kształt, wielkość, grubość, kolor, odległość, lewa- prawa, góra- dół.

1. Zabawy klockami z zastosowaniem informacji kodowanych.

Cel: rozpoznawanie i nazywanie kształtu, grubości i wielkości klocka za pomocą dotyku.

Dzieci dobierają się parami i obserwują leżące między nimi klocki. Jedna dziecko z zamkniętymi oczami wybiera klocek i na podstawie dotyku określa jego kształt, grubość i wielkość , a drugie sprawdza poprawność jego wypowiedzi. W zabawie dzieci zamieniają się rolami.

Jedno dziecko wybiera klocek, tak by partner nie widział , a drugie próbuje odgadnąć , co to za klocek, pytająco jego cechy. Przy wyborze klocka okrągłego, dużego, grubego i czerwonego pytania będą dotyczyły:

- kształtu: czy to jest klocek prostokątny? (nie)

czy to jest klocek trójkątny? ( nie)

czy to jest klocek okrągły? ( tak)

- wielkości : czy to jest klocek mały ? ( nie), czy to jest klocek duży? (tak)

-grubości: czy to jest klocek cienki? (nie), czy to jest klocek gruby? (tak)

- koloru: czy to jest klocek niebieski? (nie), czy to jest klocek żółty? ( nie), czy to jest klocek czerwony?( tak).

Zadanie pytającego kończy się podaniem wszystkich cech odgadywanego klocka ( klocek okrągły, duży, gruby, czerwony),po czym dzieci zamieniają się rolami.

Nauczycielka pokazuje kartonik, np. z żółtą plamą i mówi: Wybierzcie klocki takiego koloru . Dzieci ze zbioru wszystkich klocków wybierają klocki żółte i odpowiadają na pytanie : Jakie klocki wybrały? Należy wymagać by dzieci odpowiadające określały cechy każdego żółtego klocka, np.: żółty, duży, cienki, koło.

W podobny sposób należy zapoznać dzieci z kodami zawierającymi informacje o : wielkości( duży, mały), kształtach ( trójkąt, koło, prostokąt , kwadrat) i grubości (gruby , cienki).

2. Zabawa w porównywanie odległości.

Cel: porównywanie odległości na oko, mierzenie krokami i za pomocą sznurka.

Dzieci siedzą na dywanie w kole. Nauczycielka usadza misia i dwie lalki w różnych miejscach dywanu, w możliwie największej odległości od siebie.

Pyta: Jak sądzicie, czy odległość lalek od misia jest taka sama? Dzieci oceniają na oko. Jak to można sprawdzić? Dzieci liczą kroki kolegi idącego od lalek do misia, porównują liczbę kroków i wskazują , która lalka siedzi bliżej, a która dale jod misia.

Następnie mierzą odległość sznurkami i porównują długość sznurków. Każda para dzieci otrzymuje kartkę z czterema dobrze widocznymi punktami, zaznaczonymi dwoma kolorami. Zadanie dzieci polega na zmierzeniu odległości , np. tasiemką między punktami oznaczonymi takim samym kolorem i porównaniu odległości.

3. Zabawa w porównywanie odległości. Posługiwanie się liczbą główną i porządkową.

Cel: porównywanie odległości, posługiwanie się liczbą główną i porządkową.

Dzieci siedzą na dywaniku w kole ...