Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Pedagogizacja rodziców .
Praca wyrównawcza z dziećmi w przedszkolu o słabej sprawności manualnej.
Zajęcia te przeznaczone są przede wszystkim dla dzieci o słabej sprawności manualnej. Dlatego też nauczyciel przedszkola musi jak najwcześniej rozpocząć ćwiczenia, aby dziecko mogło dostatecznie radzić sobie w czynnościach wymagających wykonywania drobnych, precyzyjnych ruchów ręki. Głównie chodzi o to, żeby dziecko mogło pisać dostatecznie szybko i poprawnie. Rozwijanie sprawności manualnych jest możliwe tylko poprzez wykonywanie różnorodnych ćwiczeń . Ćwiczenia takie prowadzone w okresie poprzedzającym naukę mogą wpłynąć na znaczną poprawę sprawności dziecka i zapewnić mu start w szkole. Dzieci z zaburzonymi sprawnościami manualnymi rysują bardzo mało i niechętnie. Trudności, jakie napotyka dziecko przy wykonywaniu precyzyjnych ruchów podczas rysowania, nie sprzyjają rozbudzeniu zamiłowania do tej czynności, a niezadawalające efekty pracy mogą całkiem zniechęcić do działania. Dlatego bardzo szybko dziecko nabiera przekonania, że nie potrafi rysować, i rezygnuje z prób przezwyciężania trudności. Najlepiej zacząć pracę wyrównawczą od lepienia z plasteliny lub malowania, np. malowanie grubym pędzlem, farbami klejowymi lub flamastrami.
Usprawniając rękę dziecka musimy stopniowo przechodzić od zadań łatwiejszych, prostych, do coraz trudniejszych, wymagających wykonywania coraz drobniejszych, precyzyjnych ruchów. U dzieci z zaburzoną sprawnością ruchową podczas wykonywania różnych czynności występuje bardzo duże napięcie mięśniowe. Dlatego też, musimy prowadzić ćwiczenia zmniejszające to napięcie, rozluźniające mięśnie. Są to ćwiczenia, w których dziecko wykonuje duże całą ręką. Równolegle z tymi ćwiczeniami prowadzimy ćwiczenia usprawniające palce i przygotowujące dziecko do wykonywania czynności wymagających większej precyzji. Zwracamy uwagę, aby dziecko wykonywało ruchy w kierunku zgodnym z kierunkiem pisania.
Jedna z form takich zajęć jest malowanie.
Celem tych zajęć jest ćwiczenie wykonywania dużych rozmachowych ruchów ręką, zmniejszających napięcie mięśniowe, oraz ćwiczenie płynności ruchów okrężnych i postępujących od strony lewej do prawej. Do malowania używamy długiego, grubego pędzla miękkiego lub szczecinowego. Przy malowaniu ręka nie może opierać się o stół. Wskazane jest, aby dziecko nie przyciskało nie przyciskało zbyt mocno do papieru. Wskazane jest używanie farb plakatowych.
Ćwiczenia:
- wypełnianie kolorem całej powierzchni papieru,
-malowanie form kolistych,
-malowanie form falistych,
- malowanie dużych konturów rysunków,
2. Następną formą jest usprawnianie końców palców. Dzieci o słabej sprawności manualnej mają duże trudności z prawidłowym trzymaniem ołówka lub długopisu. Zbyt duże napięcie powoduje usztywnianie palców utrudniając prawidłowe uchwycenie pisaka. Bywa też, że napięcie jest zbyt słabe, palce są zbyt wiotkie, trzymają ołówek zbyt lekko i łatwo go wypuszczają. Dla poprawienia tej sprawności palców stosujemy następujące ćwiczenia:
- stukanie czubkami palców,
- malowanie suchym palcem,
- malowanie pęczkiem waty,
- modelowanie w glinie i plastelinie,
- wydzieranki i naklejanki ...