Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
PROWADZĄCA: PAULINA OCHAL
GRUPA: V „SMERFY”
MIEJSCE: PUBLICZNE PRZEDSZKOLE NR 2 „POD TOPOLĄ” W ŚWIDWINIE
TEMAT: ŁĄCZYMY ZBIORY Z ODPOWIEDNIĄ CYFRĄ - KSZTAŁTOWANIE
UMIEJĘTNOŚCI POPRAWNEGO PRZELICZANIA.
CELE OGÓLNE:
• kojarzenie liczby elementów ze znakiem graficznym liczby
• kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania
CELE SZCZEGÓŁOWE:
• przelicza przedmioty podając ich odpowiednią liczbę
• umiejętnie posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie mu
dostępnym
• wykorzystuje swoją wiedzę w praktyce
• porównuje liczebność zbiorów, używając określeń: tyle samo, więcej, mniej
• kształtowanie umiejętności podania liczby przeliczonych przedmiotów
• współpracuje z całą grupą
• posługuje się określeniami: tyle samo, więcej o, mniej o – określa liczbę we
wskazanym zbiorze
• odzwierciedlenie cyfry na palcach
METODY:
• podająca – pogadanka
• problemowa – samodzielne dochodzenie do wiedzy; burza mózgów
• praktyczna – wykorzystanie posiadanej przez siebie wiedzy
FORMY:
• grupowa
• indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
– kartoniki z cyframi,
– karty z bałwankami
– karty pracy
– hula-hop
PRZEBIEG:
1. Poznanie pojęcia „Zbiór”:
jest to ilość elementów, którą tworzy się według cech jakościowych czyli według
podanego jakiegoś warunku, który trzeba spełnić np. według koloru, kształtu,
wielkości, czy też obrazka na karcie.
2. Zabawa matematyczna „Wygląd cyfr”:
a) nauczycielka pokazuje dzieciom kartoniki z cyframi, prosi by je nazwały
b) następnie podnosi do góry kartonik z cyfrą, a zadaniem dzieci jest wskazanie
odpowiedniej cyfry na palcach
np. cyfra 4 – dzieci pokazują 4 palce
cyfra 8 – dzieci pokazują 8 palców
cyfra 1 – dzieci pokazują 1 palec
3. Zabawa matematyczna „Bałwanki” - kształtowanie umiejętności podania liczby
przeliczonych przedmiotów oraz porównuje liczebność zbiorów, używając określeń:
tyle samo, więcej, mniej.
4. Zabawa matematyczna „Bałwankowe rodziny”:
a) połóż 4 bałwanki w pierwszym zbiorze, a w drugim zbiorze połóż 3 bałwanki
– w którym zbiorze jest mniej, a w którym więcej bałwanków ?
b) w pierwszym zbiorze połóż 5 bałwanków, a w drugim połóż o 2 bałwany mniej – ile
będzie bałwanów w 2gim zbiorze?
c) odejmij z pierwszego zbioru tyle bałwanów aby było ich w dwóch zbiorach po tyle
samo
d) ile trzeba dołożyć bałwanów aby w dwóch zbiorach było ich po 6?