Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Kędzierski Michał
zajęcia techniczne
Temat lekcji: Montaż obwodów elektronicznych – wytwarzamy eko prąd.
Treści z podstawy programowej:
2. Opracowywanie koncepcji rozwiązań problemów technicznych. Uczeń:
3) konstruuje modele urządzeń technicznych, posługując się gotowymi zestawami do montażu elektronicznego i mechanicznego.
Cele lekcji:
- kształcenie umiejętności montażu obwodów elektronicznych,
- poznanie sposobów uzyskiwania prądu elektrycznego z różnych materiałów,
- kształcenie umiejętności wyciągania wniosków na podstawie wykonanych doświadczeń,
- kształcenie umiejętności współpracy uczniów w parach,
Cele sformułowane w języku ucznia:
Na lekcji:
- utrwalisz umiejętność montażu obwodów elektronicznych,
- nauczysz się w jaki sposób można uzyskać prąd z różnych materiałów,
- na podstawie wykonanego doświadczenia będziesz mógł stwierdzić, które materiały można wykorzystać do wytwarzania prądu elektrycznego,
Metody pracy:
- praktyczna (praca z kartą pracy),
- doświadczenie,
Formy pracy:
- praca w parach,
Środki dydaktyczne:
- karty pracy z zestawem ćwiczeń,
- zestaw do montażu elektronicznego,
- karta samooceny umiejętności ucznia
Klasa: VI
Data lekcji: 07.02.2017
Czas trwania lekcji: 45 min
PRZEBIEG ZAJĘĆ
|lp. |Czynności nauczyciela |Czynności ucznia |uwagi |
|1. |Czynności organizacyjne: | | |
| |sprawdzenie obecności | |ok. 3min. |
| |uzupełnienie dziennika | | |
|2. |Wprowadzenie: | |ok. 5min. |
| |Nauczyciel przypomina uczniom, iż ostatnio na zajęciach | | |
| |budowali układ z diodą LED, opornikiem i baterią. | | |
| |Nauczyciel zadaje pytanie – jakie źródła prądu znają | | |
| |uczniowie? Czy tylko źródłem prądu może być np. bateria? | | |
| | |uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela (zakładamy iż | |
| | |niektórzy domyślają się że na dzisiejszej lekcji będą | |
| |Nauczyciel podaje szczegółowe cele lekcji – w języku ucznia|wytwarzać prąd z warzyw i owoców) | |
| |– dzisiaj na lekcji uczniowie będą budować obwody | | |
| |elektroniczne, będą dokonywać eksperymentów z różnymi | | |
| |materiałami (owoce, warzywa, napoje) aby sami stwierdzili, | | |
| |które z nich pozwolą wytworzyć prąd elektryczny. | | |
| | | | |
| |Zapisuje na tablicy temat zajęć. | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | |uczniowie notują temat zajęć | |
|3. |Część zasadnicza: | | |
| | | | |
| |Nauczyciel wyjaśnia zasady pracy na lekcji – uczniowie będą|Uczniowie pobierają karty pracy oraz zestawy elektroniczne | |
| |pracować w parach, będą dokonywać eksperymentów z różnymi |do montażu. |ok. 30min. |
| |materiałami (owoce, warzywa, napoje), wyniki będą notować w| | |
| |przygotowanej tabeli. Na podstawie obserwacji będą | | |
| |próbowali odpowiedzieć na pytanie dlaczego powstaje prąd. | | |
| |Mogą skorzystać z Internetu. | | |
| | |Uczniowie pracują zgodnie z harmonogramem. Dokonują | |
| |Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów, pomaga w razie |eksperymentów z różnymi materiałami (owoce, warzywa, | |
| |trudności. Zadaje pytania pomocnicze, udziela wyjaśnień w |napoje), notują wyniki przeprowadzanych eksperymentów, | |
| |razie potrzeby. |szukają odpowiedzi na zadane pytania. | |
| | | | |
| |Nauczyciel zwraca się do uczniów, aby przedstawili swoje | | |
| |wnioski na podstawie dokonanych eksperymentów. | | |
| |Nauczyciel krótko wyjaśnia zasadę pojawienia się prądu w |Uczniowie prezentują swoje odpowiedzi, wnioski. | |
| |różnych owocach, warzywach, napojach. | | |
|4. |Podsumowanie i zakończenie zajęć | |ok. 5min. |
| |Nauczyciel zadaje uczniom pytania: | | |
| |czego się dzisiaj nauczyli? | | |
| |gdzie ...