Dodaj publikację
Autor
Piotr Gil
Data publikacji
2017-03-21
Średnia ocena
0,00
Pobrań
38

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jak wiadomo prawie każdy uczeń posiada telefon komórkowy, który posiada wiele funkcji i możliwość połączenia z Internetem. Cyfryzacja otaczającego nas świata ciągle przyspiesza, w związku z tym pojawia się zagadnienie wykorzystania w tych urządzeń w procesie dydaktycznym i wychowawczym. Telefon komórkowy na lekcji - oto jest pytanie ...
 Pobierz (doc, 43,0 KB)

Podgląd treści


Piotr Gil
ZSO w Bobowej

Telefon komórkowy w szkole

Niniejszy artykuł powstał na podstawie poradnika pt. "Korzystanie z telefonu komórkowego w szkole", opracowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w ramach programu eTwinning oraz własnych spostrzeżeń wyniesionych z pracy w szkole ponadgimnazjalnej.
Celem poniższej pracy jest naświetlenie zagadnienia różnorodnych form wykorzystania telefonu komórkowego, określenie zagrożeń i możliwości z nim związanych oraz przykłady praktycznego zastosowania telefonu w procesie uczenia się i nauczania w szkole.
W obecnym świecie duży nacisk kładzie się na wykorzystanie urządzeń multimedialnych, ponieważ otoczenie staje się coraz bardziej cyfrowe. Prawie każdy uczeń posiada telefon komórkowy, który może się połączyć z Internetem. Pojawia się więc pytanie czy pozwolić młodzieży wykorzystywać te urządzenia podczas lekcji, skoro stają się one dla nich nieodzownym elementem życia społecznego, którego częścią jest szkoła. Wiele szkół w swoich wewnętrznych regulacjach nie pozwala uczniom nawet przynosić do szkoły telefonów, ponieważ posiadają takie udogodnienia jak tablice multimedialne, tablety, laptopy, czy też mobilne pracownie komputerowe. Takie postępowanie zdaniem wielu jest kontrowersyjne i zamyka uczniom jeden kanał zdobywania i przetwarzania informacji.
Telefon komórkowy stale towarzyszy młodzieży, która wykorzystuje go do między innymi: słuchania muzyki, robienia zdjęć, czy nagrywania filmów w celu wymiany z innymi użytkownikami Internetu; szczególnie za pośrednictwem portali społecznościowych. Młodzież traktuje telefon jako prywatne urządzenie do wymiany informacji a rodzice podkreślają udogodnienie w postaci stałego kontaktu z dzieckiem. Telefon komórkowy jest urządzeniem wielofunkcyjnym wyposażonym w liczne udogodnienia, takie jak:
A) telefon
B) SMS / MMS
C) bluetooth
D) odtwarzacz MP3
E) aparat fotograficzny
F) filmy
G) Internet
H) e-mail
I) gry
J) radio i telewizja
K) biuro (kalkulator, notes, kalendarz itp.)
L) nawigacja
Ł) kody QR (czarne i białe pola w kwadracie, odkodowywanie adresów internetowych)
M) aplikacje
Oczywiście powyższa lista możliwości tzw. smartfonów jest znacznie dłuższa.
Omawiając zagadnienie wykorzystania telefonu należy podkreślić kwestię świadomego i bezpiecznego wykorzystania zasobów Internetu. Młodzi ludzie często nie zdają sobie sprawy z faktu, iż bardzo łatwo można skrzywdzić drugiego człowieka. Sytuację pogarsza to, że ludzie młodzi najczęściej działają, w tzw. wirtualu, czyli kontakty bezpośrednie są raczej rzadkie. W takiej sytuacji pojawia się zagrożenie związane z cyberprzemocą lub pornografią. Młodzi ludzie często czują się bezkarnie, kiedy w sieci umieszczają teksty, zdjęcia czy filmy, które niejednokrotnie zawierają treści kontrowersyjne, obraźliwe czy agresywne. Brakuje im wyczucia dobrego smaku, samokrytyki i obiektywności. Na ewentualne negatywne efekty takich działań nie trzeba długo czekać. Rolą nauczyciela jest piętnować takie zachowania, przypominać o odpowiedzialności karnej dla nich lub ich rodziców. Młodzi ...