Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych prowadzonych w internacie
Osoba prowadząca:
Rodzaj zajęć: zajęcia rozwijające małą motorykę z elementami terapii ręki
Termin:
Miejsce zajęć: świetlica I internatu
Temat zajęć: „Ogródek na parapecie – wysiew owsa, sadzenie, uprawa i pielęgnacja warzyw (cebula, pietruszka)”
Cele ogólne:
• wiązanie typowych zjawisk atmosferycznych oraz zmian w przyrodzie z aktualną porą roku,
• sadzenie i siew roślin łatwo wschodzących i przyjmujących się w środowisku domowym,
• rozumienie objaśnień nauczyciela stosowanych w toku nabywania różnych umiejętności,
• kształtowanie i kontrolowanie ruchów rąk i palców.
Cele szczegółowe:
• zna aktualną porę roku i umie wymienić jej charakterystyczne cechy,
• wskazuje i nazywa narzędzia ogrodnicze: łopatka, grabie,
• wykonuje czynności manipulacyjne polegające na przesypywaniu, ugniataniu
i ubijaniu ziemi,
• słucha, rozumie i wykonuje polecenia nauczyciela,
• potrafi wsadzić „sadzonkę” cebuli, pietruszki oraz wsiać nasiona do ziemi,
• myje i osusza ręce.
Metody:
✓ elementy metody terapii ręki,
✓ metoda Felicji Affolter,
✓ metody oparte na obserwacji i praktycznym działaniu
✓ słowne – formułowanie poleceń przez nauczyciela – instruktarz, rozmowa kierowana,
✓ praktyczne – samodzielnych doświadczeń, zadania stawiania dziecku.
Zasady:
• akceptacji dziecka,
• podmiotowości i indywidualizacji,
• wyzwalania motywacji do działania,
• dobrowolności uczestnictwa w zajęciach,
• poglądowości,
• systematyczności,
• trwałości,
• bezpieczeństwa i higieny pracy.
Formy pracy:
• jednostkowa (jednolita i zróżnicowana),
• grupowa (jednolita i zróżnicowana).
Środki dydaktyczne:
• kominek zapachowy, olejek cytrynowy, spryskiwacz z wodą, miski z ziemią, dwa rodzaje doniczek, łopatki, grabki, doniczki z rosnącą pietruszką, szczypiorkiem oraz ziarna owsa, korzenie pietruszki i cebuli.
Przebieg zajęć:
Część wstępna:
• przygotowanie do zajęć świetlicy I internatu,
• usadzenie wychowanków,
• powitanie wychowanków,
• ćwiczenia kalendarzowe,
• rozwiązanie zagadki podanej przez nauczyciela-wychowawcę,
• rozmowa kierowana o aktualnej porze roku – ( po czym poznajemy, jak się nazywa,
w jakim miesiącu się rozpoczyna),
• wprowadzenie do tematu zajęć – słuchanie rymowanki informującej
co wychowankowie będą wykonywać na zajęciach:
„ Dzisiaj na zajęcia przygotowałam Wam trudne zadania w ogrodników wszyscy się zamienimy i wspólnie w sali ogródek urządzimy”,
• wyjaśnienie słów: „ogrodnik” „ogródek”,
• zabawa dydaktyczna „Zaczarowany worek” – rozpoznawanie nazywanie narzędzi ogrodniczych,
• elementy terapii ręki – masaż.
Część główna:
• obserwacja rosnących w doniczkach warzyw – cebuli i pietruszki, wyróżnianie podstawowych części rośliny: korzeń, łodyga, liście,
• eksperymentowanie z ziemią – przesypywanie, ubijanie, mieszanie, nasypywanie
do doniczek,
• sadzenie korzenia pietruszki i cebuli,
• omówienie niezbędnych do życia roślin warunków (ziemia, woda, światło),
• czynności higieniczno-porządkowe.
Zajęcia końcowe (ewaluacja);
• przypomnienie tematu zajęć i wskazanie atrybutów wykorzystanych na zajęciach,
• słuchanie rymowanki:
„Zakończenia zajęć nadszedł czas
obecnie nagrodę dostanie każdy z Was.
Doniczka, ziemia, cebula, pietruszka /wychowankowie wskazują/
ważna sprawa
w ogrodników się zamieniliśmy
i wspólnie ogródek urządziliśmy”,
• czynności higieniczno-porządkowe (sprzątanie świetlicy, wynoszenie doniczek
do sypialni i ustawianie ich na parapecie),
• podziękowanie za ...