Dodaj publikację
Autor
Anna Chudzik
Data publikacji
2017-04-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
11

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przyczyny trudności w uczeniu się języka w okresie przedszkolnym.
 Pobierz (doc, 30,5 KB)

Podgląd treści


PRZYCZYNY TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ JĘZYKA W OKRESIE PRZEDSZKOLNYM.

W ostatnich latach przed współczesnymi przedszkolakami a zarazem ich nauczycielami pojawiły się nowe wyzwania związane ze zmianami warunków życia. Coraz częściej obserwujemy, że dużym problemem dla wielu dzieci stało się przyswojenie zasad gramatyki języka polskiego i słownictwa niezbędnego do opisywania świata.
Nauczyciele coraz częściej zaczynają zadawać sobie pytania – dlaczego tak się dzieje, że choć jakość naszego życia zmienia się na lepsze, dzieci mają coraz trudniejsze warunki do uczenia się języka, a więc w efekcie-do uczenia się myślenia logicznego i przygotowania się do nauki w szkole? Odpowiedź wydaje się prosta.
Rozwijający się mózg dziecka atakują przede wszystkim bodźce wzrokowe(telewizor, komputer, billboardy, reklamy).Są one przetwarzane w prawej półkuli mózgu, odpowiedzialnej za uczenie się języka mówionego i pisanego.
Współczesny przedszkolak nie ma wiele czasu na rozmowę z rodzicami. Dzień powszedni przynosi zwykle wymianę zdań krótkich, informacyjnych.
Raczej nie spodziewamy się, że ubierająca w pośpiechu swoje dziecko matka zwróci się do niego: Bardzo cię proszę, bądź uprzejmy założyć buty samodzielnie albo Spójrz, jak dzisiaj zagadkowo wygląda niebo .
Najczęściej dziecko słyszy: Pośpiesz się, bo się spóźnimy! Jedz szybko! Trudno się więc dziwić, że współczesne dzieci nie formułują próśb : Mamusiu, proszę kup mi lody, ale żądania: Ja chcę lody!
Krótszy czas rozmów z dorosłymi skutkuje trudnościami dzieci w budowaniu zdań złożonych i nie ćwiczy umiejętności prowadzenia dialogu, czyli słuchania rozmówcy i odpowiadania na jego pytania .Filmowe bajki dla dzieci to przede wszystkim szybko zmieniające się obrazy, którym towarzyszą agresywne dźwięki pozajęzykowe. Telewizja nie rozwija słownictwa dziecka, nie pomaga także w opanowaniu umiejętności budowania zdań złożonych.
Kolejne pytanie, które warto sobie zadać to : Dlaczego tak wiele dzieci ma opóźniony rozwój mowy i wady wymowy?
U dzieci w wieku przedszkolnym niepokoi przedłużająca się oburęczność , blokująca rozwój mowy i powodująca nad aktywność ,która utrwalona ujawni się w szkole jako zaburzenia koncentracji i uwagi. Często z powodu kulturowych zmian w sposobach karmienia wiele dzieci ma problemy z pionizacją języka, ale także z wymową łatwych artykulacyjnych głosek przedniojęzykowo-zębowych (s, z, c, dz ) i tylnojęzykowych (k, g).Dzieci zbyt długo jedzą przecierane zupki, musy owocowe-zamiast gryźć skórki od chleba, chrupać marchewkę czy jabłka.
Trudności z opanowaniem prawidłowej artykulacji mogą być spowodowane minimalnymi uszkodzeniami słuchu, które są bezpośrednim efektem alergii, nawracającego zapalenia ucha, katarów i hałasu. Bez wątpienia współczesne pokolenie inaczej uczy się języka mówionego i pisanego.
Dzieci przejawiające problemy w nawiązywaniu komunikacji językowej nie podejmują wyzwań, nie próbują samodzielnie rozwiązywać zadań ...