Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
Dział programowy: Rozdział IV: Marcowe i kwietniowe wędrówki
Temat lekcji: …ten najlepszy, co się najmniej chwali
Klasa: VI Liczba godzin: 1-2Cel ogólny: Analiza i interpretacja bajki; utrwalenie wiadomości o bajce jako gatunku literackimCele szczegółowe:Uczeń:- przypomina nazwiska twórców bajek,- słucha nagrania utworu literackiego,- czyta wiersz ze zrozumieniem, - wyszukuje informacje w tekście,- wyjaśnia znaczenie terminu bajka,- wskazuje cechy bajki i jej funkcje,- wskazuje różnice między baśnią a bajką, - wymienia zwierzęta występujące w bajce i cechy, które zostały uznane za najlepsze przez bohaterów utworu,- dopisuje wyrazy bliskoznaczne do nazw cech charakteru, - określa, jaka ludzka postawa jest krytykowana w bajce, - zna znaczenie frazeologizmów, związanych z cechami charakteru,- analizuje morał; wyjaśnia sens podanego cytatu,- uzasadnia swój wybór, argumentuje.Formy organizacji zajęć: indywidualna, grupowa, zespołowaMetody i techniki dydaktyczne: - metoda aktywizująca – burza mózgów,- metoda aktywizująca – gry dydaktyczne,- metoda aktywizująca – debata „za i przeciw”,- rozmowa kierowana,- praca z tekstem,- prezentacja multimedialna. Środki i pomoce dydaktyczne: - podręcznik wydawnictwa Nowa Era autorstwa Marleny Derlukiewicz „Słowa na start! Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy szóstej szkoły podstawowej”, Rozdział IV: Marcowe i kwietniowe wędrówki, s. 193 – Ignacy Krasicki „Lew i zwierzęta”,- różne wydania zbiorów bajek Ignacego Krasickiego i innych autorów polskich i obcych,- Internet: YouTube – nagranie bajki w wykonaniu Mieczysława Czechowicza; aplikacje internetowe na portalu LearningApps,- karty pracy indywidualne i grupowe,- projektor multimedialny, - tablica interaktywna.
Przebieg lekcji:
I. Wprowadzenie
1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji, określenie celów zajęć.
2. Prowadząca zajęcia inicjuje burzę mózgów. Uczniowie mają się zastanowić nad następującym zagadnieniem: „Co to jest bajka? Jakimi cechami charakteryzuje się ten gatunek literacki?”.
Nauczycielka poleca, aby wszystkie pomysły zapisywać na karteczkach (im więcej pomysłów, tym lepiej). Przypomina, aby nie mylić pojęć „bajka” i „baśń”, a także, by zgłaszanych przez koleżanki i kolegów pomysłów nie oceniać, nie krytykować. Zgłoszone pomysły później będą mogły być modyfikowane. Dzieci zgłaszają swoje odpowiedzi na postawione pytania.
Następnie asystent nauczyciela – jeden z uczniów – wyświetla przykładową notatkę i rozdaje uczniom taką samą notatkę w formie słoneczka skojarzeniowego (do wklejenia w zeszycie). załącznik nr 1 – notatka do wklejenia
3. Nauczycielka prosi uczniów, by odnaleźli w zeszycie notatkę na temat cech baśni i zastanowili się nad różnicami między baśnią a bajką. Chętni uczniowie wskazują różnice, a następnie zostaje wyświetlony slajd z tabelą Cechy różniące bajkę i baśń.
BAJKA
BAŚŃ
krótka
kilka, kilkanaście stron
wierszem
prozą
realistyczna
fantastyczna
sytuacje z życia
cudowne, magiczne wydarzenia, niesamowite zjawiska
bohaterami ludzie zwykli, wyposażeni w wady i zalety ...