Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji dla klasy V (VI)
Temat realizowany podczas omawiania lektury W 80 dni dookoła świata autorstwa Juliusza Verne’a.
Temat Pan Fileas Fogg przekracza granice.
Kształcone umiejętności
Uczeń:
- wyróżnia miejsce akcji w utworze literackich i wykonuje notatkę na ten temat w postaci graficznej,
-próbuje dokonać oceny wydarzeń w oparciu o powszechnie przyjęty system wartości,
-we współpracy z rówieśnikami rozwiązuje problem wykorzystując wiedzę o współczesnym świecie.
Przebieg lekcji
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel rozdaje uczniom konturową mapę świata - można wykorzystać zasoby internetowe, np. http://www.anna.manczyk.net/index.php/geografia/materialy-do-pobrania. Uczniowie (mogą to robić w parach) nanoszą na nią trasę podróży bohaterów powieści Verne’a, zaznaczając najważniejsze miejscowości. Warto na tę okazję zawiesić mapę świata lub wykorzystać tablicę interaktywną bądź atlasy uczniowskie. Następnie uczniowie zapisują na mapkach środki transportu użyte podczas podróży – mogą to zrobić w postaci uproszczonych rysunków. Jeżeli jest dostęp do tablicy interaktywnej, nauczyciel może pokazać zdjęcia XIX-wiecznych pociągów, parowców i dorożek.
Uczniowie dokonują oceny trudności literackiej wyprawy i jej atrakcyjności – wypowiedzi ustne. Nauczyciel zwraca uwagę, by uwzględnili zarówno planowany i rzeczywisty jej przebieg, których ocena zasadniczo się powinna różnić.
Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Jaki sens miała podróż pana Fogga? Uczniowie wypowiadają się swobodnie, ale nauczyciel powinien (jeżeli uczniowie sami do tego punktu nie dotrą) kierować ich w stronę wyjaśnienia istoty zakładu – co, w szerszym sensie, chciał udowodnić główny bohater powieści? Na tablicy mogą pojawić się słowa wyzwanie oraz przełamywanie barier w charakterze rekapitulacji rozważań uczniów.
Nauczyciel zapisuje temat, zwracając uwagę (i wyjaśniając w razie potrzeby) na dwuznaczność użytej frazy. Uczniowie wklejają mapki.
Uczniowie rysują tabelę według wzoru:
WYŚCIGI, BICIE REKORDÓW
za
przeciw
W zdolniejszej klasie można wstępnie wyznaczyć zwolenników i przeciwników idei bicia rekordów i posadzić ich naprzeciw siebie. W typowych klasach uczniowie zgłaszają się bez ograniczeń. Przed dyskusją nauczyciel może podać parę przykładów, wpisując np. w okno wyszukiwarki słowa rekordy podróże. Ma to uświadomić uczniom, że rekordy nie dotyczą tylko prędkości. W miarę rozmowy należy wpisywać argumenty do tabeli, np. przeciw – ofiary, koszty, za – postęp technologiczny, kształcenie charakteru.
Nauczyciel proponuje uczniom rozważenie odpowiedzi na pytanie, ile czasu zajęłoby Fileasowi Foggowi okrążenie Ziemi obecnie, przy wykorzystaniu istniejących połączeń, np. lotniczych. Uczniowie zapisują swoje przypuszczenia w zeszycie, używając form trybu przypuszczającego.
Uczniowie w grupach planują wyprawę, która w dzisiejszych czasach stanowiłaby wyzwanie. Istotne jest wyznaczenie ogólnej idei – co miałoby być przełomowym osiągnięciem, natomiast trasa może zostać przedstawiona tylko w zarysie. Przed podjęciem pracy nauczyciel przypomina uczniom, by ...