Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program
bezpiecznego zachowania ucznia
w szkole i poza nią
dla kl. I – III szkoły podstawowej
Wstęp
Celem kształcenia i wychowania na wszystkich etapach edukacyjnych jest wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, w tym szczególnie kształtowanie potrzeb i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie, wyrabianie czujności wobec zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego, wdrażanie do zachowań bezpiecznych na drodze, w czasie zabawy i gier; kształtowanie gotowości i nabycie umiejętności niesienia pierwszej pomocy poszkodowanym; poznanie i kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu, bezpieczeństwa ludzi i przyrody.
Dlatego też potrzeba powszechnej edukacji na rzecz bezpieczeństwa, kształtowanie postaw prospołecznych, tworzenie bezpiecznego środowiska nauki, zamieszkania i spędzania czasu wolnego młodzieży stało się podstawą opracowania programu.
Program opracowano w celu rozwiązywania wszystkich problemów związanych z bezpieczeństwem uczniów w szkole, w drodze do i ze szkoły oraz podczas zajęć organizowanych poza jej terenem. Szkoła na bieżąco stara się rozwiązywać problemy związane z bezpieczeństwem, dlatego aby osiągnąć zamierzony cel, warto by uczniowie wzięli czynny udział w realizacji programu. Należy podjąć kroki zmierzające do zaangażowania rodziców, a także inne osoby i instytucje, które mogą mieć wpływ na prawidłową realizację programu.
Program realizowany będzie w oparciu o podstawę programową edukacji wczesnoszkolnej.
Program przeznaczony jest dla kl. I – III. Zajęcia mogą być prowadzone w ramach zajęć lekcyjnych i dodatkowych zajęć, np. w formie spotkań z przedstawicielami instytucji działającymi na rzecz poprawy bezpieczeństwa. Odbywać się mogą raz w tygodniu lub w według potrzeb.
1.Cele programu
Cele główne programu
poprawa stanu bezpieczeństwa szkoły;
uczeń czuje się w szkole bezpieczne;
poprawa bezpieczeństwa uczniów w drodze do i ze szkoły oraz podczas zajęć
organizowanych poza jej terenem.
Cele szczegółowe
zwrócenie uwagi uczniom na niebezpieczeństwa związane z nieprawidłowym
zachowaniem się podczas pobytu w szkole;
zwiększenie wiedzy uczniów na temat konsekwencji prawnych zachowań aspołecznych, przemocy, uzależnień, zagrożeń;
poprawa stanu bezpieczeństwa uczniów w szkole oraz w środowisku lokalnym;
wypracowanie wspólnych norm, sankcji i zasad zachowania w szkole;
uświadomienie praw i obowiązków ucznia;
działania edukacyjne związane z zagrożeniami dotyczącymi technologii
informacyjnej;
poszukiwanie nowych rozwiązań zmierzających do rozwiązywania sytuacji
trudnych;
wyposażenie uczniów w umiejętności rozwiązywania konfliktów w sposób
nieagresywny.
ograniczenie zachowań agresywnych wśród uczniów i przemocy w środowisku szkolnym oraz poza szkołą poprzez rozwijanie tolerancji i empatii, wdrażanie do asertywności;
kształtowanie zachowań bezpiecznych w szkole, w domu, na drodze;
kształtowanie umiejętności właściwego zachowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa w szkole i w miejscach użyteczności publicznej;
wyrobienie poczucia odpowiedzialności za własne działania i ich skutki;
zapobieganie kradzieżom w szkole;
kształtowanie umiejętności kulturalnego spędzania ...