Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Śliwińska - Słota
Data publikacji
2017-04-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
132

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program przeznaczony jest dla uczniów klas IV – VI. Może być realizowany w ramach zajęć koła plastycznego. Został opracowany w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Uczestnicy zajęć będą zdobywać wiedzę z zakresu podstawowych pojęć plastycznych i poznają różne warsztaty plastyczne – dzięki temu zdobędą niezbędną wiedzę umożliwiającą efektywną działalność twórczą. Poziom zadań programu jest dostosowany do wieku i możliwości uczniów. Stanowi on integralną całość z programem nauczania plastyki, jednocześnie wprowadzając tematy i techniki plastyczne których realizacja w ramach zajęć lekcyjnych może sprawiać problemy ze względu na liczebność klas, braki materiałowe i czasowe bądź też zaangażowanie w pracę tylko niewielkiej grupy uczniów.
 Pobierz (docx, 31,7 KB)

Podgląd treści

Program

koła plastycznego

dla kl. IV – VI szkoły podstawowej

Ogólna charakterystyka programu

Program przeznaczony jest dla uczniów klas IV – VI. Może być realizowany w ramach zajęć koła plastycznego. Został opracowany w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych.

Uczestnicy zajęć będą zdobywać wiedzę z zakresu podstawowych pojęć plastycznych i poznają różne warsztaty plastyczne – dzięki temu zdobędą niezbędną wiedzę umożliwiającą efektywną działalność twórczą.

Poziom zadań programu jest dostosowany do wieku i możliwości uczniów.

Stanowi on integralną całość z programem nauczania plastyki, jednocześnie wprowadzając tematy i techniki plastyczne których realizacja w ramach zajęć lekcyjnych może sprawiać problemy ze względu na liczebność klas, braki materiałowe i czasowe bądź też zaangażowanie w pracę tylko niewielkiej grupy uczniów.

Koncepcja programu zakłada ścisłą integrację niezbędnej wiedzy plastycznej z umiejętnościami plastycznymi – należą do nich indywidualna ekspresja twórcza, twórcze działania grupowe a także analiza i ocena dzieła sztuki, pracy własnej lub kolegów.

W pierwszej kolejności uczeń zdobywa wiedzę z zakresu podstawowych pojęć plastycznych i poznaje bogactwo środków warsztatu plastycznego – dzięki temu zdobywa niezbędną wiedzę i narzędzia umożliwiające mu świadomą i efektywną działalność twórczą. Poznawanie najważniejszych zagadnień dziedzin twórczości artystycznej pozwala dostrzec ich walory estetyczne i ekspresyjne, stymulując wyobraźnię i inwencję twórcza ucznia. Istotną rolę odgrywa rozwijanie umiejętności wyrażania i uzasadniania własnych opinii oraz kształtowanie postaw tolerancji wobec poglądów i dokonań innych osób.

Cele zajęć koła plastycznego

Głównym celem zajęć jest:

rozbudowanie kreatywnej postawy ucznia wobec sztuki i jej wytworów;

tworzenie możliwości samodzielnego podejmowania działań twórczych;

rozwój wyobraźni twórczej;

umożliwienie ekspresji plastycznej;

kształtowanie kreatywnej postawy wobec otoczenia.

Cele kształcenia i wychowania:

poznawanie ciekawych technik plastycznych;

bogacenie języka plastyki;

rozwijanie zdolności i umiejętności twórczego myślenia;

wywoływanie u uczestników zajęć radości, satysfakcji z dobrze wykonanej pracy;

rozwój umiejętności manualnych;

rozbudzanie motywacji do zajmowania się plastyką;

zachęcanie do bezinteresownego, twórczego wysiłku;

rozbudzanie wyobraźni i fantazji;

stwarzanie okazji do podziwiania piękna sztuki;

rozwijanie szacunku dla twórczości ludzkiej w jej różnych postaciach;

przygotowanie do uczestnictwa w kulturze;

kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie;

wyciszenie dzieci i koncentracja ich uwagi na tworzeniu różnych form plastycznych.

Tematyka zajęć plastycznych

Poniższe propozycje zajęć mogą być modyfikowane, dobierane i zmieniane w zależności od potrzeb i propozycji dzieci. 

„Niezwykłe jesienne drzewo” – technika collage z wykorzystaniem materiałów naturalnych (suszone liście), drzewo (dłoń).

„Jesienny krajobraz”. Przedstawienie scen uwzględniających nastrój inspirowany porą roku. Malowanie plakatówkami.

Kwiaty w wazonie – technika akwarelowa. Farby akwarelowe, kolorowe mazaki (Uczniowie malują akwarelą na zwilżonej kartce tak, aby plamy barwne rozlewały się. Po wyschnięciu mogą dorysować kształt ...