Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program
zajęć wyrównawczych
dla kl. II – III szkoły podstawowej
– „Ortograficzne zmagania”
Wstęp
Potrzebą powstania programu jest fakt, że opanowanie zasad ortografii, ich stosowanie sprawia dzieciom wiele trudności. Uczniowie popełniają błędy ortograficzne. W okresie wczesnoszkolnym kształtuje się czujność ortograficzna. Jest ona wyrazem zainteresowania, które pomaga uczniowi poznać, utrwalić i usystematyzować wiadomości. W wyniku systematycznych ćwiczeń czynności pisania automatyzują się, przechodząc w nawyk ortograficzny, który nie wymaga już zastanowienia się nad każdym wyrazem.
Program przeznaczony jest dla uczniów kl. II, III, którzy przejawiają trudności ortograficzne. Ma na celu uatrakcyjnienie nauki ortografii na I etapie kształcenia.
Cele programu będą realizowane poprzez różnorodne gry i zabawy dydaktyczne. Wykorzystują one i rozwijają procesy poznawcze oraz operacje myślowe. Są więc dla dzieci nie tylko przyjemnością i miłym spędzaniem czasu, ale przede wszystkim umożliwiają poznawanie, utrwalanie i poszerzanie wiadomości. Stosowanie różnorodnych gier i zabaw dydaktycznych w nauczaniu ortografii powoduje, że uczniowie wielokrotnie obcują z danym wyrazem, ale zawsze w inny sposób. Atrakcyjne środki dydaktyczne tj. wierszyki, zagadki, rebusy, pomysłowo zilustrowane ortogramy dostarczą dziecku wielu bodźców. Będą sprzyjały wyrabianiu nawyku bezbłędnego pisania. Opanowanie umiejętności ortograficznych ułatwi uczniom także pokonanie trudności w czasie pracy z tekstem, podczas samodzielnego lub zbiorowego redagowania wypowiedzi pisemnych. Opracowane i zgromadzone przez uczniów ortogramy pozwolą wykształcić umiejętności i nawyki ortograficznego pisania. Program może być realizowany podczas dodatkowych zajęć wyrównawczych. Na zajęcia przewidziano jedną godzinę tygodniowo. Treści zawarte w programie mogą być realizowane w dowolnej kolejności i możliwości danej grupy. Treści nauczania ułożone są spiralnie, tj. powtarzają się w kolejnych latach nauki, ale na różnym poziomie nauczania. Uczeń może w ten sposób utrwalić, poszerzyć swoje wiadomości i umiejętności.
Program realizowany będzie w oparciu o podstawę programową edukacji wczesnoszkolnej.
1.Cel ogólny
Nadrzędnym celem programu jest kształtowanie u uczniów „czujności” ortograficznej w wyniku samokontroli, co w efekcie doprowadzi do automatyzacji poprawnego pisania.
2. Cele szczegółowe
• uatrakcyjnianie nauczania ortografii,
• rozbudzanie zainteresowań ortograficznych uczniów i motywacji do poprawnego pisania,• kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego,
• utrwalanie podstawowych zasad ortograficznych,
• kształtowanie umiejętności zastosowania w praktyce posiadanej wiedzy,
• doskonalenie umiejętności samokontroli pisanych tekstów,
• wzbogacenie słownictwa uczniów,
• doskonalenie umiejętności posługiwania się słownikiem ortograficznym.
3.Treści programowe
Treści programu realizowane będą w następujących grupach tematycznych:
pisownia wyrazów wielką literą,
stosowanie znaków interpunkcyjnych (kropka, znak zapytania, wykrzyknik, przecinek, dwukropek, cudzysłów).
pisownia wyrazów z „rz” i „ż”,
pisownia wyrazów z „ó” i „u”,
pisownia wyrazów z zakończeniami: -ów, -ówka, -ówna, -uję, -ujesz, -uje, -unek, -unka, -un, -uszka, -uch
pisownia wyrazów ze spółgłoskami miękkimi ...