Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Śliwińska - Słota
Data publikacji
2017-04-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
257

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program przeznaczony jest dla uczniów kl. II, III, którzy przejawiają trudności ortograficzne. Ma na celu uatrakcyjnienie nauki ortografii na I etapie kształcenia. Cele programu będą realizowane poprzez różnorodne gry i zabawy dydaktyczne. Wykorzystują one i rozwijają procesy poznawcze oraz operacje myślowe. Są więc dla dzieci nie tylko przyjemnością i miłym spędzaniem czasu, ale przede wszystkim umożliwiają poznawanie, utrwalanie i poszerzanie wiadomości. Stosowanie różnorodnych gier i zabaw dydaktycznych w nauczaniu ortografii powoduje, że uczniowie wielokrotnie obcują z danym wyrazem, ale zawsze w inny sposób.
 Pobierz (docx, 33,8 KB)

Podgląd treści

Program

zajęć wyrównawczych

dla kl. II – III szkoły podstawowej

– „Ortograficzne zmagania”

Wstęp

Potrzebą powstania programu jest fakt, że opanowanie zasad ortografii, ich stosowanie sprawia dzieciom wiele trudności. Uczniowie popełniają błędy ortograficzne. W okresie wczesnoszkolnym kształtuje się czujność ortograficzna. Jest ona wyrazem zainteresowania, które pomaga uczniowi poznać, utrwalić i usystematyzować wiadomości. W wyniku systematycznych ćwiczeń czynności pisania automatyzują się, przechodząc w nawyk ortograficzny, który nie wymaga już zastanowienia się nad każdym wyrazem.

Program przeznaczony jest dla uczniów kl. II, III, którzy przejawiają trudności ortograficzne. Ma na celu uatrakcyjnienie nauki ortografii na I etapie kształcenia.

            Cele programu będą realizowane poprzez różnorodne gry i zabawy dydaktyczne. Wykorzystują one i  rozwijają procesy poznawcze oraz operacje myślowe. Są więc dla dzieci nie tylko przyjemnością i miłym spędzaniem czasu, ale  przede wszystkim umożliwiają poznawanie, utrwalanie i poszerzanie wiadomości. Stosowanie różnorodnych gier i zabaw dydaktycznych w nauczaniu ortografii powoduje, że uczniowie wielokrotnie obcują z danym wyrazem, ale zawsze w inny sposób. Atrakcyjne środki dydaktyczne tj. wierszyki, zagadki, rebusy, pomysłowo zilustrowane ortogramy dostarczą dziecku wielu bodźców. Będą sprzyjały wyrabianiu nawyku bezbłędnego pisania. Opanowanie umiejętności ortograficznych ułatwi uczniom także pokonanie trudności w czasie pracy z tekstem, podczas samodzielnego lub zbiorowego redagowania wypowiedzi pisemnych. Opracowane i zgromadzone przez uczniów ortogramy pozwolą wykształcić umiejętności i nawyki ortograficznego pisania. Program może być realizowany podczas dodatkowych zajęć wyrównawczych. Na zajęcia przewidziano jedną godzinę tygodniowo. Treści zawarte w programie mogą być realizowane w dowolnej kolejności i możliwości danej grupy. Treści nauczania ułożone są spiralnie, tj. powtarzają się w kolejnych latach nauki, ale na różnym poziomie nauczania. Uczeń może w ten sposób utrwalić, poszerzyć swoje wiadomości i umiejętności.

Program realizowany będzie w oparciu o podstawę programową edukacji wczesnoszkolnej.

1.Cel ogólny

Nadrzędnym celem programu jest kształtowanie u uczniów „czujności” ortograficznej w wyniku samokontroli, co w efekcie doprowadzi do automatyzacji poprawnego pisania. 

2. Cele szczegółowe

• uatrakcyjnianie nauczania ortografii,

• rozbudzanie zainteresowań ortograficznych uczniów i motywacji do poprawnego pisania,• kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego,

• utrwalanie podstawowych zasad ortograficznych,

• kształtowanie umiejętności zastosowania w praktyce posiadanej wiedzy,

• doskonalenie umiejętności samokontroli pisanych tekstów,

• wzbogacenie słownictwa uczniów,

• doskonalenie umiejętności posługiwania się słownikiem ortograficznym.

3.Treści programowe

Treści programu realizowane będą w następujących grupach tematycznych:

pisownia wyrazów wielką literą, 

stosowanie znaków interpunkcyjnych (kropka, znak zapytania, wykrzyknik, przecinek, dwukropek, cudzysłów).

pisownia wyrazów z „rz” i „ż”,

pisownia wyrazów z „ó” i „u”,

pisownia wyrazów z zakończeniami: -ów, -ówka, -ówna, -uję, -ujesz, -uje, -unek, -unka, -un, -uszka, -uch

pisownia wyrazów ze spółgłoskami miękkimi ...