Dodaj publikację
Autor
Olga Kowalczyk
Data publikacji
2017-04-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
64

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł został przygotowany na Radę Szkoleniową dla nauczycieli przedszkola. Są w nim informacje na temat rozwoju mowy w poszczególnych grupach wiekowych dzieci, a także propozycje zabaw logopedycznych i ich znaczenie.
 Pobierz (pdf, 80,0 KB)

Podgląd treści

Temat: Zabawy logopedyczne jako forma wspierania rozwoju mowy dzieci w wieku

przedszkolnym.

W procesie kształtowania się mowy dziecka wyróżniamy kilka okresów. Dziecko, które

przekracza próg przedszkola – czyli najczęściej trzylatek – jest na etapie tzw. swoistej mowy

dziecięcej, swoistych form językowych. Czym się on charakteryzuje? Przede wszystkim mowa nie

jest ona jeszcze w pełni ukształtowana.

Czego możemy oczekiwać od dziecka w poszczególnym wieku?

Dziecko 3 letnie rozumie to, co do niego mówimy, jeżeli treść naszych wypowiedzi nie

wybiega poza jego wcześniejsze doświadczenia, spełnia polecenia zawierające znane mu wyrazy,

np. wskazuje części twarzy, ciała, przynosi przedmioty, próbuje wykonywać codzienne czynności

według podanych ilustracji słownych, pytane – podaje swoje imię. Trzylatek komunikuje się z

otoczeniem za pomocą kilkuwyrazowego zdania, mówi chętnie i dużo. Opowiada o tym, co

aktualnie widzi, „myśli głośno”, mówiąc również do siebie. W jego wypowiedziach można dostrzec

poszczególne kategorie gramatyczne, chociaż obserwuje się jeszcze wiele form niewłaściwych,

które jednak z czasem ulegną poprawie (np. Nie mam spodniów). Dziecko zaciekawia otaczający je

świat, zaczyna zadawać wiele pytań. Początkowo nie są one jeszcze jasno sprecyzowane.

Trzyletnie dziecko powinno wymawiać prawidłowo następujące dźwięki: [a, o e, y, u, i, ą, ę,

p, m (także zmiękczone: pi, bi, mi), f, w (fi, wi), t, d, n, ń, l (li), ś, ź, ć, dź, k, g (ki, gi), ch, j, ł],

chociaż zdarza się u niektórych dzieci wymawianie konsekwentne głosek [t, d] zamiast [k, g] oraz

mylenie głoski [ch] i [f]. Jeśli dźwięki te nie pojawiają się u czterolatka należy zgłosić dziecko do

logopedy.

Zdarza się także, że w trudnych wyrazach, w których spółgłoski znajdują się obok siebie mogą być

one opuszczane lub zastępowane innymi dźwiękami, np. [pła] zamiast pchła, [długopiś] - długopis.

Głoski [s, z, c, dz] zaczynają być wymawiane prawidłowo, chociaż bywają jeszcze (do 4

roku życia) artykułowane jako [ś, ź, ć, dź]. Podobnie głoski pojawiające się jako ostatnie w

artykulacji dziecka: [sz, ż, cz, dż] może jeszcze zastępować [ś, ź, ć, dź] ale również może być

zastępowane przez [s, z, c, dz]. W miejscu [r] coraz częściej pojawia się [l] a nie jak dotychczas [j].

Wypowiedzi osób dorosłych są wzorem, według którego dziecko uczy się mówić i powinny być

zawsze pełne i poprawne, a wszystkie głoski wymawiane prawidłowo. Rodzice, dziadkowie i inni

dorośli z najbliższego otoczenia dziecka są źródłem prawidłowych wzorów językowych. Dziecko

słyszy i potrafi zróżnicować wymowę prawidłową , np. [samolot] i [siamolot], jego słuch

fonematyczny jest już rozwinięty.

Posługiwanie się językiem na opisanym wyżej ...