Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt zajęć dydaktyczno-plastycznych – Zimowy pejzaż
Nauczyciel: Agnieszka
Klasa: IIa - grupa V
Data: 14.12.2015
Cel ogólny:
Uwrażliwienie na piękno i tajemniczość zimowego krajobrazu.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Potrafi wymienić elementy zimowego krajobrazu.
Umie określić charakterystyczne cechy i zjawiska zimowe, zna miesiące zimowe.
Zna zasady ortograficzne – pisownia wyrazów z „ó”
Wzbogaca zasób słownictwa.
Gromadzi doświadczenia plastyczne poprzez wykonywanie pracy z zastosowaniem różnych technik plastycznych (malowanie patyczkami kosmetycznymi).
Przejawia aktywność i inicjatywę twórczą.
Rozwija sprawność manualną.
Metody:
Słowna
Praktycznego działania
Gry dydaktyczne: zagadki , zdania niedokończone, karty pracy, kartki ze słownictwem
Środki dydaktyczne:
blok techniczny, farby plakatowe, pędzle, woda, patyczki kosmetyczne.
Formy pracy:
Zbiorowa
Indywidualna
Przebieg zajęć:
Faza przygotowawcza:
Przygotowanie tła do pracy plastycznej.
Faza właściwa zajęć:
1 Wprowadzenie w tematykę zajęć poprzez odczytanie fragmentów wierszy Teresy Kokoszka pt.: „Zimowy pejzaż.” i Bożeny Formy pt.: ”Zima”
Ubrał się w strojne szaty grudzień,rozciągnął nad ziemią biały koc.Okręcił w zawieruchę krótki dzień,granatowym płaszczem okrył długą noc.Oryginalne białe palto założyła zima,kołnierz puchowy, szal jak pierze.Głowę jej woalka śnieżna okrywa,podoba mi się bardzo - mówię szczerze.Zamknęła zima wrota sąsiadce jesieni,teraz ona będzie hulać po świecie.Każdy wieczór - w bajeczny czar zamieni,To są niezapomniane uroki zimy przecie.
„Zima” Bożeny Formy:
Lecą z nieba płatki śniegu, świat się cały bieli wkoło. Zabierz narty oraz sanki na dół z górki mknij wesoło. W słońcu skrzą się śnieżne gwiazdki, zostań z nami pani zimo. Drzewa mają białe czapy, wśród nich zjeżdżać będzie miło. Mróz siarczysty uszy ściska, nosy wszystkich są czerwone. Zimo ! Śniegu sypnij więcej, dzieci będą zachwycone.
2. Uczniowie dopasowują określenia – przymiotniki do podanych rzeczowników.
3. Dzieci wymieniają miesiące zimowe – rozwiązując diagram : „sałatkę zimową” i „ zegar roku”.
4. Zabawa śnieżynki – dzieci dobierają się w pary podając zasadę ortograficzną pisowni wyrazów z „ó”
5. Przed przystąpieniem do wykonania pracy plastycznej, na podstawie czytanych wierszy omówienie cech i kolorystyki zimowego krajobrazu, elementów pracy plastycznej.
6. Wykonanie przez dzieci pracy plastycznej zgodnie ze wskazówkami i instrukcjami nauczyciela.
(W przypadku wcześniejszego skończenia prac przez niektórych uczniów - rozwiązywanie zagadek o tematyce zimowej)
7. Porządkowanie miejsc pracy, mycie rąk.
8. Zakończenie zajęć, prezentacja wykonanych pejzaży, podziękowanie uczniom za zaangażowanie.
9.Ewaluacja zajęć.
Uczniowie, którym zajęcia się podobały uśmiechną się do mnie i pomachają ręką.
Jaką porę roku mamy, gdy za morzem są bociany?
Co to za woda, twarda jak kamień? Można na łyżwach ślizgać się na niej.
Często w nim bywają jeszcze mrozy trzaskające. Za to jest ...