Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM REWALIDACYJNY UCZENNICY KLASY II
Uczennica z uwagi na słabe widzenie została objęta pomocą rewalidacyjną.
Diagnoza:
Wrodzona achromatopsja. Schorzenie to polega na rozpoznawaniu i nie nazywaniu barw, jedyny podział to jasne i ciemne. Towarzyszące następstwa zauważalne u dziecka to oczopląs, silny światłowstręt, obniżenie ostrości wzroku oraz astygmatyzm nadwzroczny. Uczennica jest pod stała kontrolą okulistyczną. W chwili obecnej funkcjonalnie jest osobą obuoczną.
Cele programu:
Usprawnienie zaburzonych funkcji,
Stymulowanie i korygowanie zaburzonych funkcji,
Mobilizowanie do wytrwałości i systematyczności,
Wspomaganie uczennicy w procesie uczenia się,
Umożliwianie uczennicy przeżywania sukcesów, pochwał,
Eksponowanie mocnych stron dziecka,
Budzenie wiary we własne możliwości,
Utrwalenie wiadomości i umiejętności nabytych podczas nauki w systemie lekcyjnym.
Cele edukacyjne:
Dostosowanie działań edukacyjnych do aktualnej diagnozy psychologiczno-pedagogicznej uczennicy,
Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i życzliwości,
Wytworzenie pozytywnych relacji opartych na szacunku, trosce i wsparciu,
Wspieranie twórczego zaangażowania w życie klasy i szkoły,
Kształtowanie umiejętności umożliwiających zdobywanie wiedzy, słuchanie, mówienie, pisanie, czytanie, rachowanie, obserwowanie, odtwarzanie i tworzenie,
Kształtowanie umiejętności obserwacji i logicznego myślenia.
Zalecenia do pracy z uczennicą zgodnie z orzeczeniem PPP o potrzebie kształcenia specjalnego:
Udostępniać teksty w wersji powiększonej
Podawać modele i przedmioty do obejrzenia z bliska,
Zwracać uwagę na szybką męczliwość dziecka związaną ze zużywaniem większej energii na patrzenie i interpretację uzyskanych drogą wzrokową,
Wydłużać czas na wykonanie określonych zadań,
Wprowadzać uproszczone konstrukcje z ograniczoną do koniecznych liczbą linii pomocniczych i konstrukcje geometryczne wykonywać na kartkach większego formatu niż zwykła kartka papieru,
Zadawać pytania- „ co widzisz?” w celu sprawdzenia i uzupełniania słownej trafności doznań wzrokowych,
Preferować wypowiedzi ustne uczennicy,
Uwzględnić wolniejsze tempo pracy, w razie potrzeby wydłużać czas przeznaczony na wykonanie zadania,
Nie oceniać estetyki pisma,
Wymagać wiedzy i umiejętności głównie z materiału przerabianego na lekcji,
Eksponować mocne strony uczennicy, zdolności, pozytywne cechy,
Stosować metody werbalne, werbalno-wzrokowe, werbalno-wzrokowo-dotykowe w przekazywaniu nowych treści nauczania,
Dbać o integrację z zespołem klasowym,
Nagradzać za systematyczną pracę w domu,
Sprawdzać czy uczennica rozumie polecenia, obserwować czy słucha,
Oceniać zaangażowanie uczennicy, wkład pracy oraz aktywność.
Działania rewalidacyjne:
Ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej
- gry społecznościowe;
- rzuty do celu (piłeczek, kulek papierowych);
- rozpoznawanie przedmiotów przy pomocy zmysłu dotyku;
- kolorowanie obrazków o różnym poziomie trudności;
- malowanie wewnątrz konturu różnej wielkości;
- wydzieranki (różnej wielkości- od konkretnych kształtów do małych skrawków lub pasków papieru);
- odtwarzanie wzorów z pamięci (z różnego rodzaju materiałów, klocków, patyków, ilustracji);
- własne kompozycje z różnego rodzaju materiałów (papierowych, przyrodniczych, tematycznych);
- układanie rozciętych ilustracji (pocztówek, zdjęć, liter, cyfr).
Usprawnianie orientacji przestrzennej
- określanie miejsca: na, pod, za wysoko, nisko, wyżej ...