Dodaj publikację
Autor
Wiesława Lis
Data publikacji
2017-05-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
63

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przedstawiam Państwo Program rewalidacyjny uczennicy, która została objęta programem ze względu na słabe widzenie. Celem programu jest usprawnienie zaburzonych funkcji, stymulowanie i korygowanie zaburzonych funkcji, mobilizowanie do wytrwałości i systematyczności, wspomaganie uczennicy w procesie uczenia się, umożliwianie uczennicy przeżywania sukcesów, pochwał, eksponowanie mocnych stron dziecka, budzenie wiary we własne możliwości, utrwalenie wiadomości i umiejętności nabytych podczas nauki w systemie lekcyjnym.
 Pobierz (docx, 20,1 KB)

Podgląd treści

PROGRAM REWALIDACYJNY UCZENNICY KLASY II

Uczennica z uwagi na słabe widzenie została objęta pomocą rewalidacyjną.

Diagnoza:

Wrodzona achromatopsja. Schorzenie to polega na rozpoznawaniu i nie nazywaniu barw, jedyny podział to jasne i ciemne. Towarzyszące następstwa zauważalne u dziecka to oczopląs, silny światłowstręt, obniżenie ostrości wzroku oraz astygmatyzm nadwzroczny. Uczennica jest pod stała kontrolą okulistyczną. W chwili obecnej funkcjonalnie jest osobą obuoczną.

Cele programu:

Usprawnienie zaburzonych funkcji,

Stymulowanie i korygowanie zaburzonych funkcji,

Mobilizowanie do wytrwałości i systematyczności,

Wspomaganie uczennicy w procesie uczenia się,

Umożliwianie uczennicy przeżywania sukcesów, pochwał,

Eksponowanie mocnych stron dziecka,

Budzenie wiary we własne możliwości,

Utrwalenie wiadomości i umiejętności nabytych podczas nauki w systemie lekcyjnym.

Cele edukacyjne:

Dostosowanie działań edukacyjnych do aktualnej diagnozy psychologiczno-pedagogicznej uczennicy,

Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i życzliwości,

Wytworzenie pozytywnych relacji opartych na szacunku, trosce i wsparciu,

Wspieranie twórczego zaangażowania w życie klasy i szkoły,

Kształtowanie umiejętności umożliwiających zdobywanie wiedzy, słuchanie, mówienie, pisanie, czytanie, rachowanie, obserwowanie, odtwarzanie i tworzenie,

Kształtowanie umiejętności obserwacji i logicznego myślenia.

Zalecenia do pracy z uczennicą zgodnie z orzeczeniem PPP o potrzebie kształcenia specjalnego:

Udostępniać teksty w wersji powiększonej

Podawać modele i przedmioty do obejrzenia z bliska,

Zwracać uwagę na szybką męczliwość dziecka związaną ze zużywaniem większej energii na patrzenie i interpretację uzyskanych drogą wzrokową,

Wydłużać czas na wykonanie określonych zadań,

Wprowadzać uproszczone konstrukcje z ograniczoną do koniecznych liczbą linii pomocniczych i konstrukcje geometryczne wykonywać na kartkach większego formatu niż zwykła kartka papieru,

Zadawać pytania- „ co widzisz?” w celu sprawdzenia i uzupełniania słownej trafności doznań wzrokowych,

Preferować wypowiedzi ustne uczennicy,

Uwzględnić wolniejsze tempo pracy, w razie potrzeby wydłużać czas przeznaczony na wykonanie zadania,

Nie oceniać estetyki pisma,

Wymagać wiedzy i umiejętności głównie z materiału przerabianego na lekcji,

Eksponować mocne strony uczennicy, zdolności, pozytywne cechy,

Stosować metody werbalne, werbalno-wzrokowe, werbalno-wzrokowo-dotykowe w przekazywaniu nowych treści nauczania,

Dbać o integrację z zespołem klasowym,

Nagradzać za systematyczną pracę w domu,

Sprawdzać czy uczennica rozumie polecenia, obserwować czy słucha,

Oceniać zaangażowanie uczennicy, wkład pracy oraz aktywność.

Działania rewalidacyjne:

Ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej

- gry społecznościowe;

- rzuty do celu (piłeczek, kulek papierowych);

- rozpoznawanie przedmiotów przy pomocy zmysłu dotyku;

- kolorowanie obrazków o różnym poziomie trudności;

- malowanie wewnątrz konturu różnej wielkości;

- wydzieranki (różnej wielkości- od konkretnych kształtów do małych skrawków lub pasków papieru);

- odtwarzanie wzorów z pamięci (z różnego rodzaju materiałów, klocków, patyków, ilustracji);

- własne kompozycje z różnego rodzaju materiałów (papierowych, przyrodniczych, tematycznych);

- układanie rozciętych ilustracji (pocztówek, zdjęć, liter, cyfr).

Usprawnianie orientacji przestrzennej

- określanie miejsca: na, pod, za wysoko, nisko, wyżej ...