Dodaj publikację
Autor
Mariusz Czerwonka
Data publikacji
2017-05-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
28

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Propozycja lekcji mającej uświadomić uczniom rolę kultury w ich życiu, przyczyny ich wyborów w tej dziedzinie oraz wzbudzić potrzebę świadomego i ambitnego udziału w życiu kulturalnym.
 Pobierz (docx, 15,3 KB)

Podgląd treści

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie VI

Temat realizowany był podczas pracy z podręcznikiem GWO Między nami, ale może stanowić niezależną jednostkę lekcyjną, a także być tematem godziny wychowawczej.

Temat Jakimi jesteśmy konsumentami kultury?

Kształcone umiejętności

Uczeń:

- rozróżnia rodzaje wydarzeń kulturalnych, a także media służąc ich przekazowi,

- zbiera dane i próbuje dokonać ich analizy, poszukując przyczyn zaobserwowanych zjawisk,

-poszukuje rozwiązania problemu i dzieli się swoimi przemyśleniami z rówieśnikami.

Przebieg lekcji

Czynności organizacyjne.

Nauczyciel pisze na tablicy słowo KONSUMPCJA i rozdaje uczniom karteczki samoprzylepne. Mają oni umieścić na nich swoje skojarzenia z hasłem i przykleić wokół słowa-klucza.

Ochotnik czyta wszystkie wypowiedzi . Uczniowie starają się wyróżnić istotne cechy konsumpcji (brak wytwarzania, korzystanie czegoś w celu nabrania sił lub dla przyjemności). Zapoznają się z definicją tego wyrazu w słowniku wyrazów obcych. Jeżeli wcześniej nie pojawiło się takie skojarzenie, nauczyciel pyta, czy np. można konsumować film. Poprzez ukierunkowane pytania prowadzi uczniów do zrozumienia, że udział w życiu kulturalnym przeważnie ma charakter konsumpcji. Zaawansowanej grupie można postawić pytanie, czy podział na zdrową i niezdrową żywność można przenieść też do sfery kultury.

Zapis tematu. Uczniowie otrzymują ankietę

środek przekazu lub miejsce

częstotliwość

bardzo często

dosyć często

od czasu do czasu

rzadko

(prawie)nigdy

kino

telewizja

radio

DVD/CD/MP3/MP4

Internet

teatr

opera

książki (również ebooki i audiobooki)

inne (podaj jakie, np. wyjście na koncert, do kabaretu lub muzeum)

Czy rozmawiam z kimś o kulturze?

Nauczyciel ustala z uczniami, jak dokładnie rozumieć poszczególne określenia dotyczące częstotliwości, wyjaśnia, co jest udziałem w życiu kulturalnym (nie jest nim np. oglądanie programów edukacyjnych lub szukanie informacji w Internecie, ale oglądanie np. śmiesznych filmików na Youtube - tak), a także podaje sposób zaznaczania odpowiedzi (znak X).

Po wypełnieniu ankiet chętni uczniowie zapisują liczbę odpowiedzi w tabeli zbiorczej na tablicy (wzór jak wyżej). Nauczyciel prosi o wstępny komentarz, typu: jest dobrze/źle, tego się można było spodziewać, zaskoczenie itp.

Uczniowie wklejają swoje ankiety do zeszytu (jeżeli to lekcja języka polskiego). Następnie nauczyciel kieruje rozmową, która ma na celu znalezienie przyczyn uzyskanych wyników. Powinny zostać uwzględnione takie czynniki, jak cena, dostępność, reklama, wpływ innych ludzi, obowiązek (szkoła), atrakcyjność formy przekazu, własne gusta i potrzeby. Słownictwo to powinno stanowić treść notatki. Nauczyciel próbuje je w pierwszej kolejności uzyskać od uczniów, w razie potrzeby uogólniając przykłady podawane przez uczniów. Nie są natomiast zapisywane jednolite wnioski z dyskusji. Każdy uczeń zaznacza na czerwono 1-2 czynniki , które stanowią jego zdaniem największą przeszkodę w korzystaniu z dóbr kultury ...