Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Nauka może być przyjemna i skuteczna
- budowanie u dzieci motywacji do nauki.
Opracowała:
Anna Święczkowska
Motywacja:
Proces wewnętrzny, regulujący czynności człowieka,
określający świadomie lub nieświadomie dążenie do
określonego celu. Ten proces składa się z zespołu pojedynczych
motywów (motyw – bodziec pobudzający człowieka do działania)
nadających działaniu określony kierunek.
Zdaniem psychologów motywacja w dużym stopniu
nabywana jest wraz z rozwojem człowieka. Jeśli mamy
motywację do jakiegoś działania, to ona pociąga nas do jego
realizacji, jeśli zaś jej nie mamy to owe działanie, które nie
przynosi nam satysfakcji, jest nieefektywne i go nie
podejmujemy.
Motywacja szkolna:
Ogół bodźców zarówno zewnętrznych jak i
wewnętrznych, powodujących gotowość do uczenia
się. Bodźce te mogą wywołać u ucznia dwa typy
zachowań:
● dążenie,
● unikanie.
Motywy szkolnego uczenia się
można podzielić na:
● Zewnętrzne: osobowość nauczyciela, ocena, sytuacja
rodzinna, sytuacja szkolna.
● Wewnętrzne: zainteresowania, ambicje, praktyczna
przydatność wiedzy, plany życiowe.
Mity na temat motywacji:
● Mit I - Uczniom, którzy nie starają się w szkole brakuje motywacji.
Wielu uczniom opisywanym jako obojętni, leniwi wcale nie brakuje
motywacji, a wynika to z analizy poczucia własnej wartości. W
rzeczywistości są oni nadmiernie zmotywowani, lecz w niewłaściwy sposób.
Uczniowie ci skupiają się na ochronie poczucia własnej wartości, lecz
stosują przy tym raczej techniki samoobronne, a nie dążą do realizacji
wartościowych celów. Są one jedynym fundamentem budowania własnej
godności. Analiza ta opiera się na wymaganiu od uczniów większego
podporządkowania i nakładaniu coraz surowszych kar za niedostosowanie
się do zasad. Aby osłabić wojowniczą postawę uczniów oraz uzyskać lepsze
wyniki nauczania, należy zmienić ich motywację do nauki.
● Mit II – Najlepsze wyniki są osiągane wtedy, kiedy oceny
są przyznawane na zasadzie konkurencji.
Jeżeli uczniowie konkurują o kilka dobrych stopni to
przede wszystkim traci na jakości proces uczenia się.
Kiedy w celu otrzymania większej ilości punktów uczniowie
podejmują różnego rodzaju działania większość nie ma nic
wspólnego z nauką.
● Mit III – Im lepsze nagrody, tym pilniej pracują uczniowie.
Uczeń, który bardzo się stara, a i tak ponosi porażkę może
wywnioskować, że nie jest zdolny. Staje wówczas przed dylematem czy w
dalszym ciągu starać się, czy zaniechać kolejnych prób. Uczeń musi
wybierać między ryzykiem zachwiania, przekonaniem o własnej
kompetencji, a przepuszczeniem okazji do zdobycia nagrody oferowanej
przez nauczyciela za podejmowane starania.
Wielu uczniów woli nie podejmować wysiłku lub czynią to bez zapału.
Wynika na to, iż motywowanie uczniów przez ocenianie ich według nieco
łagodniejszych kryteriów ma niewielki wpływ na osiągane przez nich wyniki.
To samo dotyczy stawiania niższych ocen, zgodnie z teorią iż ...