Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Sienkiewicz
Data publikacji
2017-05-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
90

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Celem tego projektu jest rozwijanie u uczniów zainteresowania eksperymentowaniem oraz nabywanie umiejętności niezbędnych przy prowadzeniu eksperymentów chemicznych.
 Pobierz (pdf, 80,1 KB)

Podgląd treści

Autor projektu: Agnieszka Sienkiewicz

Projekt szkolny: „CHEMIA NA WARSZTACIE.”

1. Cel ogólny:

rozwijanie zainteresowania eksperymentowaniem,
rozwijanie umiejętności logicznego myślenia u uczniów,
nabywanie umiejętności niezbędnych przy prowadzeniu eksperymentów chemicznych,
rozwijanie umiejętności interpersonalnych.

2. Cele szczegółowe:

samodzielne wykonywanie doświadczeń według instrukcji,
przestrzeganie zasad BHP w laboratorium chemicznym,
samodzielne opracowanie propozycji doświadzceń i eksperymentów, rozbudzanie kreatywności wśród uczniów,
nabywanie umiejętnosci dokumentowania wyników doświadczeń i eksperymentów,
nabywanie umiejętności logicznego myślenia poprzez uczestnictwo w warsztatach,
rozwijanie zainteresowań uczniów,
popularyzacja efektów pracy wśród uczniów szkoły.

3. Czas trwania:
6 miesięcy.













4. Harmonogram zadań:

Lp.
1

Zadanie
Metody rozdzielania
mieszanin

2

Identyfikacja soli

3

4

Warsztaty mikołajkowe
– jak zrobić bombkę?

Czynniki wpływające na
szybkość reakcji
chemicznej

Opis
Warsztaty podczas, których uczniowie będą rozdzielać
mieszaniny różnymi metodami np. metoda sączenia,
adsorpcji, chromatografii.
Uczestnicy mieli za zadanie rozdzielić składniki tuszu
pisaka wodnego oraz mieszaninę soku z wodą.
Warsztaty podczas, których uczniowie będą identyfikować
sole różnymi metodami np. reakcja zobojętniania,
wytrącanie osadów soli trudnorozpuszczalnych.
Uczniowie otrzymali do zidentyfikowania 4 probówki z
różnymi roztworami (kwasem, zasadą i solami).
Identyfikacja polegała na przeprowadzeniu serii
doświadczeń (strącenia różnych osadów - m.in.
otrzymanie wodorotlenku żelaza (III) w reakcji chlorku
żelaza (III) z zasadą sodową, czy też przeprowadzenia
reakcji pomiędzy kwasem octowym a wodorowęglanem
sodu) oraz dokumentowaniu ich przebiegu.
Warsztaty podczas, których uczniowie będą mogli
przeprowadzić m.in. ozdobić różne przedmioty.
Uczniowie wycinali ozdoby choinkowe z cynku, które
następnie były wkładanane do świeżo przygotowanego
roztworu octanu ołowiu (II). Oprócz ozdób uczniowie
przygotowali kartki świąteczne napisane atramentem
sympatycznym. Kartki były wywoływane nad
płomieniem.
Warsztaty podczas, których uczniowie będą mogli
sprawdzić wpływ różnych czynników na szybkośc reakcji
chemicznej np. stężenia, stopnia rozdrobnienia substratów,
dodatku katalizatora.
Tematem zajęć było badanie wpływu różnych czynników
na szybkość reakcji fermentacji alkoholowej. W trakcie

Termin realizacji
październik

listopad

grudzień

styczeń/ luty

warsztatów można było wykorzystać szkło i sprzęt
laboratoryjny, balony, drożdże, wodę, cukier, sól, sok
owocowy, mąkę, kawę. Przeprowadzając szereg
doświadczeń można było stwierdzić w jaki sposób
poszczególne czynniki wpływają na szybkość reakcji
chemicznej.
Warsztaty podczas, których uczniowie będą mogli
przeprowadzić doświadczenia, bądź eksperymenty, które
wcześniej zaproponowali.

marzec

5

Warsztaty
niespodzianka

5. Ewaluacja projektu:

ankieta ewaluacyjna dla uczestników warsztatów.

6. Prezentacja efektów pracy:

sprawozdanie z warsztatów na stronie szkoły.