Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Metody aktywizujące w pracy z dziećmi młodszymi
Dzieci w młodszym wieku szkolnym dążą do rozszerzenia swej wiedzy i pogłębienia swego rozumienia świata i siebie w tym świecie. Przejawiają potrzebę poznawania: poszukiwania i odkrywania wszystkiego co znajduje się w ich otoczeniu. Ta chęć uczenia się zwykle ujawnia się przez naturalną ciekawość. Ciekawość jest motorem rozwoju psychicznego. Dlatego nauczyciel powinien dbać o to, aby uczeń pracował na lekcji aktywnie i twórczo. Drogą dla rozwijania aktywności twórczej jest stwarzanie takich sytuacji wychowawczo-dydaktycznych, które prowadzą do zastosowania informacji w działalności praktycznej. Osiąganie zamierzonych celów zależy w głównej mierze od tego jakie strategie, metody i formy stosuje się na zajęciach. Niezbędne jest to, aby obok metod podających stosować metody poszukujące i pobudzające uczniów do współudziału w wytwarzaniu i przekształcaniu informacji.
Użyteczne mogą być metody gier i zabaw symulacyjnych, decyzyjnych i inscenizacyjnych. Stawianie uczniów w sytuacjach, w których mają odegrać role rzeczywistych postaci. Ważnym momentem pobudzania i rozwijania aktywności dzieci są pytania i polecenia formułowane na zajęciach, stwarzanie sytuacji ,gdzie dziecko może zadawać pytania, poddać coś w wątpliwość, rozwiązywanie praktycznych lub teoretycznych problemów. Najbardziej wartościową jest forma uczenia się przez badanie.
Pojęcie i klasyfikacja metod aktywnych
Przez metodę nauczania rozumiemy celowo i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniem umożliwiający uczniom opanowanie wiadomości i umiejętności.
Natomiast metody aktywizujące - to grupa metod charakteryzująca się tym, że w procesie kształcenia aktywność podmiotu uczącego się przewyższa aktywność podmiotu nauczającego.
Cechą odróżniającą metody aktywne od innych metod nauczania jest to, że powodują zaangażowanie każdego ucznia, jego samodzielną pracę, możliwość zastosowania w praktyce jego wiadomości i umiejętności. Jak wiemy najważniejszym elementem procesu uczenia się jest pamięć, zaś uczeń zapamiętuje 90% z tego co mówi podczas wykonywania czynności. Powiększenie zasobów pamięci jest więc ściśle powiązane z zastosowaną metodą nauczania – właśnie o tym powinien pamiętać każdy nauczyciel, który pragnie aby jego uczniowie osiągnęli szkolny sukces.
Autorka książki „Aktywne metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej” J. Krzyżewska
dzieli metody aktywne na:
1. Metody integracyjne do których zalicza:
a/Krasnoludek- jest to jedna z najprostszych technik integracyjnych, którą można stosować na różnych przedmiotach, jako element wprowadzający, ogólnorozwojowy i jako element w uzyskiwaniu informacji zwrotnych. Krasnoludek to pomoc w ręku dziecka. b/Pajęczynka– nazwa techniki pochodzi od efektu końcowego, który powstaje w wyniku zabawy z kłębkiem nici. Dzieci przy pomocy kłębka mogą poznać swoje imiona, mówić sobie coś dobrego, ale też mogą uczyć się dodawać, odejmować, tworzyć opowiadania itp. c/Graffiti- kształci twórcze myślenie w atmosferze ...