Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
1. Klasa ogląda odcinek „Pingwinów z Madagaskaru” zatytułowany Porządek musi być. Jeżeli jest on wszystkim znany, można od razu przejść do wniosków. Uczniowie powinni próbować opisać, co by się stało, gdyby postawę Edka stosowano w ich domach. Można przy okazji zapytać, kto jest odpowiedzialny za sprzątanie w poszczególnych domach.
2. Zabawa – siadanie w kole
Uczniowie (w liczbie co najmniej 20) stają w kole, tuż obok siebie, odwracają się tak, by każdy widział plecy sąsiada, a następnie próbują równocześnie usiąść na kolanach sąsiada. Ćwiczenie jest trudne, wymaga zgrania i dlatego należy je powtórzyć kilkakrotnie w razie niepowodzenia. Można wtedy zauważyć, kto się spóźnia lub stoi zbyt daleko. Nie krytykując tych osób, należy pytaniami doprowadzić uczestników zabawy do wniosku, że jeżeli w rodzinie/drużynie/klasie/oddziale ktoś nie wykona swego zadania, to cała grupa nie może sprawnie funkcjonować.
3. Zabawa – berek
Złapany uczeń może zostać uwolniony przez „oczyszczenie” – inny uczestnik musi przy nim wykonać gest naśladujący jakiś obowiązek domowy, np. ścieranie kurzu, mycie mopem itp.
4. Zabawa - sprzątanie na czas
Wybrani uczniowie lub małe zespoły otrzymują (opcjonalnie) jednorazowe rękawiczki i woreczki, które muszą zapełnić śmieciami z klasy i/lub korytarza, boiska itp., w zależności od tego, gdzie odbywa się lekcja. Muszą to być prawdziwe śmieci, a nie np. przedmioty należące do zbierającego. Zwycięzcy, którzy pierwsi napełnią worek, otrzymują symboliczną nagrodę, np. słodycze. Ćwiczenie dobre do przeprowadzenia pod koniec dnia, gdy klasy są już zaśmiecone. Nauczyciel pyta o cel zabawy i w razie potrzeby, wyjaśnia go: aby uczynić nieciekawe z natury rzeczy „łatwiej strawnymi”, można próbować zamienić je w rywalizację lub zabawę. Należy jednocześnie wyraźnie potępić robienie czegokolwiek wyłącznie za pieniądze lub inną gratyfikację.
5. Zabawa – lista obowiązków
Uczniowie stają w rzędzie, twarzą do prowadzącego. Nauczyciel podaje listę czynności i towarzyszący i gest (można go ustalić wspólnie z uczniami), np.
1) zetrzeć kurze 2) wyprowadzić psa 3)odkurzyć dywan
4)iść na zakupy 5) wynieść śmieci 6) pozmywać naczynia
Następnie podaje tylko numer czynności, a uczniowie wykonują odpowiadający mu gest. Kto się pomyli, przesuwa się krok do przodu. Zabawę można kontynuować do momentu, gdy w ostatniej linii, zostanie tylko garstka uczniów o najlepszej pamięci.
Aktywność ma na celu uświadomienie uczniom potrzebę regularnego przypominania sobie powierzonych zadań, tak aby zostały one lepiej zapamiętane.
6. Zadanie końcowe – drzewo obowiązków
Uczniowie otrzymują duży arkusz papieru z naszkicowanym drzewem. Nauczyciel musi zdecydować się na jeden z wariantów: uczniowie dopisują na gałęziach obowiązki, jakie mają do wykonania w ...