Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Rozwój chwytny ręki. Etapy:
Wiek dziecka
do 4 tygodnia
życia
4 tydzień życia
Rozwój ręki
dłonie zamknięte, odruch chwytny rąk
mimowolnie prowadzi rękę do ust,
stawia opór przy próbie otwarcia pięści,
dłonie częściej lekko otwarte
okresowo pojawia się koordynacja ręka - ręka z towarzyszącym
6 tydzień życia
przyciąganiem nóg (ustawienie szermierza),
przy leżeniu na brzuchu pojawia się krótkotrwałe podparcie
na dystalnej części przedramion
dominuje chwyt odruchowy, dziecko nie jest zdolne świadomie ruszać
2 miesiąc życia
3 miesiąc życia
ręką,
trzyma grzechotkę przez krótki czas
ssie palce
zaczyna się chwytny rozwój hamowany (chwyt jest jeszcze przy
dłonie otwarte,
rozwija się zdolność do zasięgu ruchu w obręczy barkowej,
przedramieniu),
4 miesiąc życia
pojawia się celowy chwyt rąk,
w leżeniu na brzuchu trzyma łokcie przed ramionami w pewnym
podporze na przedramionach,
4/5 miesiąc życia
5 miesiąc życia
w leżeniu na plecach podnosi ręce do ust, sięga do kolan,
bawi się palcami
pojawia się chwyt dłoniowy; dziecko zbliża obydwie rączki
do przedmiotu, który widzi za pomocą stawów barkowych.
Towarzyszy temu słaby chwyt łokciowo- dłoniowy. Ręce niemowlęcia
nie są zdolne same uchwycić przedmiot, a jeżeli wsuniemy
mu przedmiot do rączki, bardzo szybko go puszcza. Jego ręce działają
na zasadzie całkowitej symetrii, nie jest też w nich widoczna przewaga
czynnościowa (świadomie uczestniczą w nim 4 palce i mięśnie dłoni)
swobodnie sięga ręką poza linie środkową ciała,
obserwuje się celowe ruchy chwytne dłoni,
głowa i ramię chwytające znajdują się poza podstawą podparcia,
ramię chwytające wysunięte do przodu,
okresowo pojawia się krótkotrwałe „pływanie”, „kołysanie”
5/6 miesiąc życia
6 miesiąc życia
7 miesiąc życia
7/8 miesiąc życia
9 miesiąc życia
10 miesiąc życia
poruszając ramionami w stawach barkowych wyciąga ręce
do przedmiotu i wyprostowuje równocześnie ręce w łokciach.
Chwyt następuje przy użyciu palców dłoni, z wyłączeniem kciuka.
Okres ten zwany jest też chwytem dłoniowym prostym. Dziecko nie
potrafi utrzymać dwóch przedmiotów równocześnie, gdyż na widok
drugiego z nich puszcza pierwszy
siedzi z prostymi plecami, a mając oparcie chwyta grzechotkę jedną
ręką, początki podparcia z przodu,
wyciąga rączki, by go wziąć na ręce
leżąc na brzuchu sprawnie wyciąga ręce do położonych zabawek
wykorzystując podpór na trzech punktach (udo-udo-przedramię)
dziecko zaczyna posługiwać się przy chwytaniu także kciukiem,
potrafi również utrzymać po jednym przedmiocie w każdej rączce
posługuje się tzw. chwytem nożycowym, gdyż nie potrafi
przeciwstawić kciuka pozostałym palcom i wykonuje jedynie ruch
przywodzenia i odwodzenia kciuka w stosunku do pozostałych palców.
Okres ten jest również czasem różnicowania się prawej ...