Dodaj publikację
Autor
Ewa Gutkowska
Data publikacji
2017-05-21
Średnia ocena
0,00
Pobrań
190

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to lekcja wychowawcza przeznaczona na jedną lub dwie godziny lekcyjne. Celem lekcji jest poznanie historii Dnia Matki, zwyczajów obchodzenia Dnia Matki na świecie, ukazanie i podkreślenie roli matki w życiu poprzez aforyzmy, autorefleksja związana z okazywaniem mamie szacunku oraz godnym uczczeniem Dnia Matki. Wszystkie aktywności uczniów mogą znaleźć swój finał we wspólnym stworzeniu gazetki.
 Pobierz (docx, 21,8 KB)

Podgląd treści

Scenariusz godziny wychowawczej z okazji Dnia Matki

dla starszych klas szkoły podstawowej

Cele lekcji:

- poznanie historii Dnia Matki,

- poznanie zwyczajów obchodzenia Dnia Matki na świecie,

- ukazanie i podkreślenie roli matki w życiu poprzez aforyzmy,

- autorefleksja związana z okazywaniem mamie szacunku oraz godnym uczczeniem Dnia Matki,

-wspólne stworzenie gazetki,

- współpraca z różnymi osobami w klasie.

Nauczyciel przygotowuje stoliki do pracy w 5 grupach, oznacza je kolorami (poprzez np. położenie kolorowej kartki np. żółtej, czerwonej, zielonej, niebieskiej i różowej). Uczniowie wchodząc do klasy losują karteczkę z kolorem i siadają przy odpowiednim stoliku.

Nauczyciel wyznacza zadania do wykonania.

I zadanie

Skąd wzięła się tradycja obchodów Dnia Matki?

Każda grupa dostaje pocięty na 5 fragmentów tekst o historii Dnia Matki. Uczniowie mają ułożyć fragmenty chronologicznie oraz wspólnie odpowiedzieć na pytania do tekstu.

Załącznik nr 1 i nr 2

Wspólnie odczytujemy odpowiedzi.

II zadanie

Uczniowie dostają połówki aforyzmów. Ich zadaniem jest dopasowanie połówek aby powstały właściwe powiedzenia.

Załącznik nr 3

Który aforyzm podobał Wam się najbardziej? Uczniowie w swojej grupie głosują na najładniejszy ich zdaniem aforyzm i zapisują na odwrocie testu z historii Dnia Matki. Grupy odczytują swój aforyzm.

III zadanie.

Każdy z uczniów dostaje 5 kolorowych pasków (takie same jak kolory stolików) Na każdym pasku uczniowie kończą wypowiedzi, które nauczyciel zapisuje na tablicy.

Kolor żółty:

Kocham moją mamę bo jest…………………………………… (przymiotnik)

Kolor czerwony:

Szanuję moją mamę bo…………………………………………………(zdanie)

Kolor zielony

Największą radość sprawia mamie ……………………………………… (co?)

Kolor niebieski

Powinniśmy obchodzić Dzień Matki bo……………………………………….. (dlaczego?)

Kolor różowy

W Dzień Matki……………………………………………………………………………….. (co zrobię? Jak go uczczę?)

Słuchamy wypowiedzi niektórych uczniów.

Przewodniczący/szefowie każdej z grup zbierają kartki w swoim kolorze. Posłuży to do zrobienia swojej części gazetki. Na gazetce mogą się znaleźć : pytanie i wybrane kartki z odpowiedziami, najładniejszy aforyzm, ciekawostka związana z Dniem Matki. Do przygotowania gazetki można wykorzystać szary papier pocięty na 2-3 części, lub białe kartki A3/A0.

Gazetkę można wykonać na następnej lekcji lub w domu.

Załącznik1 ( www.historiamniejznanaizapomniana.wordpress.com)

Dzisiaj obchodzimy w Polsce Dzień Matki, coroczne święto mające na celu okazanie matkom szacunku, miłości, podziękowania za trud włożony w wychowanie. Historia tego święta sięga czasów starożytnych.

Źródeł święta można dopatrywać się w wielu kulturach, ale jedno z nich prowadzi do starożytnego Egiptu, gdzie ludzie czcili boginię Izydę będącą ucieleśnieniem doskonałej matki i zony. Była matką Horusa, a więc matką samego króla. W starożytnym Egipcie matka była kobietą nad wyraz szanowaną, czego można doszukać się w wielu tekstach z tego okresu. W ...