Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Słowniki - test dla kl. V ................................................................
(imię, nazwisko, klasa)
Zad.1. Uzupełnij luki odpowiednimi wyrazami:
„Słownik ………………………………………………….”- wyjaśnia pochodzenie i znaczenie słów zapożyczonych z innych języków.
„ Słownik ………………………………………………”- objaśnia znaczenie związków frazeologicznych .
„Słownik …………………………………………….”- podaje zasady pisowni wyrazów .
„Słownik ………………………………………………………………………..” – zawiera uporządkowany spis wyrazów o zbliżonym znaczeniu.
„ Słownik ………………………………………………………………….” –rozstrzyga nasze wątpliwości językowe, zawiera informacje o poprawnym użyciu danego słowa i jego odmianie.
Zad. 2. Podaj po dwa wyrazy bliskoznaczne do słów:
powiedział - ………………………………………………………………………..
duży - …………………………………………………………………………………
problem- ……………………………………………………………………………..
kolega-……………………………………………………………………………….
Zad.3. Uporządkuj podane wyrazy w grupy synonimów:
rozważny, symbol, hańba, wstyd, budynek, godło, ujma, dom, niesława, odznaka, mieszkanie, mądry, kompromitacja, roztropny, emblemat, lokal, rozumny, …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Zad. 4. Zastąp innymi określeniami wyraz „ miły” :
miły kolega- ………………………………. , miły zapach-…………………………………, miła pani ……………………………
miłe spotkanie-………………………………………………. , miła rozmowa - ……………………………………………..
Zad. 5 . Wyjaśnij, kiedy użyjemy danego związku wyrazowego:
mówimy „idziemy do miasta” wówczas, gdy…………………………………………………………………………..
mówimy „idziemy na miasto” wówczas, gdy…………………………………………………………………………..
powiemy „ idę po zakupy” wtedy, gdy……………………………………………………………………………………
powiemy „ idę na zakupy” wtedy , gdy……………………………………………………………………………………
poprawne jest wyrażenie „ na dworze” / „ na dworzu”…………………………………………………………
Zad. 6. Podkreśl poprawną formę wyrazu:
umią – umieją b) poszłem – poszedłem c) z przyjacielami – z przyjaciółmi
d) rozumią - rozumieją e) wzięłem – wziąłem f) włanczać - włączać
Zad. 7. Wyjaśnij znaczenie podanych związków frazeologicznych :
obiecywać gruszki na wierzbie-……………………………………………………………………………………………….
dzielić włos na czworo- ………………………………………………………………………………………………………….
mieć duszę na ramieniu-…………………………………………………………………………………………………………
rzucać słowa na wiatr-…………………………………………………………………………………………………………….
mieć dwie lewe ręce-…………………………………………………………………………………………………………….
Zad. 8. Uzupełnij poprawnie związki frazeologiczne:
przychylić komuś ………………………………….. – czyli dogadzać komuś,
mówić, co …………………… na język przyniesie – mówić wiele i bez sensu,
wypić ………………….. goryczy – doznać wielkiego cierpienia,
mieć węża w …………………………………. – być bardzo skąpym .
Zad. 9. Wyróżnione wyrazy pochodzenia obcego zastąp ich polskimi odpowiednikami:
Młody sportowiec zaprezentował nam multum swoich umiejętności. - …………………………
Ania usprawiedliwiła swoją absencję w szkole chorobą. - ………………………………………………
Właśnie skonsumowałam drożdżówkę. - ……………………………………………………
Dyscyplina jest niezbędna podczas lekcji . - ………………………………………………………..
Sporadycznie boli mnie głowa. - ……………………………………………………………………
Zad. 10. Ułóż w kolejności alfabetycznej następujące wyrazy:
tchórz, łóżko, chuligan, jarzyna, bażant, hiena, papież, czółno, masaż, żółw, hełm, łyżka
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Zad. 10.Uzasadnij pisownię podanych wyrazów:
- dróżka -…………………………………………………………… łóżko-…………………………………………………………….
- brzoza -……………………………………………………………. kształt-……………………………………………………………
- piekarz- ……………………………………………………………. mierzyć-………………………………………………………..
- krajów-……………………………………………………………. ósemka-……………………………………………………….