Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Tarnecka
Data publikacji
2017-05-23
Średnia ocena
5,00
Pobrań
149

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Słowniki - test dla kl. V ................................................................ (imię, nazwisko, klasa) Zad.1. Uzupełnij luki odpowiednimi wyrazami: a) „Słownik ………………………………………………….”- wyjaśnia pochodzenie i znaczenie słów zapożyczonych z innych języków. b) „ Słownik ………………………………………………”- objaśnia znaczenie związków frazeologicznych . c) „Słownik …………………………………………….”- podaje zasady pisowni wyrazów . d) „Słownik ………………………………………………………………………..” – zawiera uporządkowany spis wyrazów o zbliżonym znaczeniu. e) „ Słownik ………………………………………………………………….” –rozstrzyga nasze wątpliwości językowe, zawiera informacje o poprawnym użyciu danego słowa i jego odmianie. Zad. 2. Podaj po dwa wyrazy bliskoznaczne do słów:  powiedział - ………………………………………………………………………..  duży - …………………………………………………………………………………  problem- ……………………………………………………………………………..  kolega-………………………………………………………………………………. Zad.3. Uporządkuj podane wyrazy w grupy synonimów: rozważny, symbol, hańba, wstyd, budynek, godło, ujma, dom, niesława, odznaka, mieszkanie, mądry, kompromitacja, roztropny, emblemat, lokal, rozumny, ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. Zad. 4. Zastąp innymi określeniami wyraz „ miły” : miły kolega- ………………………………. , miły zapach-…………………………………, miła pani …………………………… miłe spotkanie-………………………………………………. , miła rozmowa - …………………………………………….. Zad. 5 . Wyjaśnij, kiedy użyjemy danego związku wyrazowego:  mówimy „idziemy do miasta” wówczas, gdy…………………………………………………………………………..  mówimy „idziemy na miasto” wówczas, gdy…………………………………………………………………………..  powiemy „ idę po zakupy” wtedy, gdy……………………………………………………………………………………  powiemy „ idę na zakupy” wtedy , gdy……………………………………………………………………………………  poprawne jest wyrażenie „ na dworze” / „ na dworzu”………………………………………………………… Zad. 6. Podkreśl poprawną formę wyrazu: a) umią – umieją b) poszłem – poszedłem c) z przyjacielami – z przyjaciółmi d) rozumią - rozumieją e) wzięłem – wziąłem f) włanczać - włączać Zad. 7. Wyjaśnij znaczenie podanych związków frazeologicznych :  obiecywać gruszki na wierzbie-……………………………………………………………………………………………….  dzielić włos na czworo- ………………………………………………………………………………………………………….  mieć duszę na ramieniu-…………………………………………………………………………………………………………  rzucać słowa na wiatr-…………………………………………………………………………………………………………….  mieć dwie lewe ręce-……………………………………………………………………………………………………………. Zad. 8. Uzupełnij poprawnie związki frazeologiczne:  przychylić komuś ………………………………….. – czyli dogadzać komuś,  mówić, co …………………… na język przyniesie – mówić wiele i bez sensu,  wypić ………………….. goryczy – doznać wielkiego cierpienia,  mieć węża w …………………………………. – być bardzo skąpym . Zad. 9. Wyróżnione wyrazy pochodzenia obcego zastąp ich polskimi odpowiednikami: a) Młody sportowiec zaprezentował nam multum swoich umiejętności. - ………………………… b) Ania usprawiedliwiła swoją absencję w szkole chorobą. - ……………………………………………… c) Właśnie skonsumowałam drożdżówkę. - …………………………………………………… d) Dyscyplina jest niezbędna podczas lekcji . - ……………………………………………………….. e) Sporadycznie boli mnie głowa. - …………………………………………………………………… Zad. 10. Ułóż w kolejności alfabetycznej następujące wyrazy: tchórz, łóżko, chuligan, jarzyna, bażant, hiena, papież, czółno, masaż, żółw, hełm, łyżka …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Zad. 11.Uzasadnij pisownię podanych wyrazów: - dróżka -…………………………………………………………… łóżko-……………………………………………………………. - brzoza -……………………………………………………………. kształt-…………………………………………………………… - piekarz- ……………………………………………………………. mierzyć-……………………………………………………….. - krajów-……………………………………………………………. ósemka-……………………………………………………….
 Pobierz (docx, 16,1 KB)

Podgląd treści

Słowniki - test dla kl. V ................................................................

(imię, nazwisko, klasa)

Zad.1. Uzupełnij luki odpowiednimi wyrazami:

„Słownik ………………………………………………….”- wyjaśnia pochodzenie i znaczenie słów zapożyczonych z innych języków.

„ Słownik ………………………………………………”- objaśnia znaczenie związków frazeologicznych .

„Słownik …………………………………………….”- podaje zasady pisowni wyrazów .

„Słownik ………………………………………………………………………..” – zawiera uporządkowany spis wyrazów o zbliżonym znaczeniu.

„ Słownik ………………………………………………………………….” –rozstrzyga nasze wątpliwości językowe, zawiera informacje o poprawnym użyciu danego słowa i jego odmianie.

Zad. 2. Podaj po dwa wyrazy bliskoznaczne do słów:

powiedział - ………………………………………………………………………..

duży - …………………………………………………………………………………

problem- ……………………………………………………………………………..

kolega-……………………………………………………………………………….

Zad.3. Uporządkuj podane wyrazy w grupy synonimów:

rozważny, symbol, hańba, wstyd, budynek, godło, ujma, dom, niesława, odznaka, mieszkanie, mądry, kompromitacja, roztropny, emblemat, lokal, rozumny, …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Zad. 4. Zastąp innymi określeniami wyraz „ miły” :

miły kolega- ………………………………. , miły zapach-…………………………………, miła pani ……………………………

miłe spotkanie-………………………………………………. , miła rozmowa - ……………………………………………..

Zad. 5 . Wyjaśnij, kiedy użyjemy danego związku wyrazowego:

mówimy „idziemy do miasta” wówczas, gdy…………………………………………………………………………..

mówimy „idziemy na miasto” wówczas, gdy…………………………………………………………………………..

powiemy „ idę po zakupy” wtedy, gdy……………………………………………………………………………………

powiemy „ idę na zakupy” wtedy , gdy……………………………………………………………………………………

poprawne jest wyrażenie „ na dworze” / „ na dworzu”…………………………………………………………

Zad. 6. Podkreśl poprawną formę wyrazu:

umią – umieją b) poszłem – poszedłem c) z przyjacielami – z przyjaciółmi

d) rozumią - rozumieją e) wzięłem – wziąłem f) włanczać - włączać

Zad. 7. Wyjaśnij znaczenie podanych związków frazeologicznych :

obiecywać gruszki na wierzbie-……………………………………………………………………………………………….

dzielić włos na czworo- ………………………………………………………………………………………………………….

mieć duszę na ramieniu-…………………………………………………………………………………………………………

rzucać słowa na wiatr-…………………………………………………………………………………………………………….

mieć dwie lewe ręce-…………………………………………………………………………………………………………….

Zad. 8. Uzupełnij poprawnie związki frazeologiczne:

przychylić komuś ………………………………….. – czyli dogadzać komuś,

mówić, co …………………… na język przyniesie – mówić wiele i bez sensu,

wypić ………………….. goryczy – doznać wielkiego cierpienia,

mieć węża w …………………………………. – być bardzo skąpym .

Zad. 9. Wyróżnione wyrazy pochodzenia obcego zastąp ich polskimi odpowiednikami:

Młody sportowiec zaprezentował nam multum swoich umiejętności. - …………………………

Ania usprawiedliwiła swoją absencję w szkole chorobą. - ………………………………………………

Właśnie skonsumowałam drożdżówkę. - ……………………………………………………

Dyscyplina jest niezbędna podczas lekcji . - ………………………………………………………..

Sporadycznie boli mnie głowa. - ……………………………………………………………………

Zad. 10. Ułóż w kolejności alfabetycznej następujące wyrazy:

tchórz, łóżko, chuligan, jarzyna, bażant, hiena, papież, czółno, masaż, żółw, hełm, łyżka

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Zad. 10.Uzasadnij pisownię podanych wyrazów:

- dróżka -…………………………………………………………… łóżko-…………………………………………………………….

- brzoza -……………………………………………………………. kształt-……………………………………………………………

- piekarz- ……………………………………………………………. mierzyć-………………………………………………………..

- krajów-……………………………………………………………. ósemka-……………………………………………………….