Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI TECHNIKI DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM – ODDZIAŁ KLAS SPECJALNYCH
Czas trwania zajęć: 2 godziny lekcyjne
Klasa: I, II i III klasa gimnazjum specjalnego (klasy łączone)
TEMAT: Breloczek na klucze.
CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
- określi wygląd przyniesionych przez nauczyciela wisiorków;
- utrwali wiedzę teoretyczną na temat technologii wyrobów z drewna;
- nabędzie umiejętności posługiwania się papierem ściernym, tarnikiem, wiertarką ręczną, młotkiem;
- pozna w praktyce technikę bejcowania;
- przygotuje i posprząta swoje miejsce pracy;
- wykona breloczek, zamocuje ozdobny sznurek poprzez przeciągnięcie go przez wywiercony otwór.
CEL GŁÓWNY:
- ćwiczenie motoryki, rozwijanie zdolności manualnych.
Metody pracy:
- słowne- pogadanka;
- poglądowe - pokaz;
- ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
- indywidualna;
- grupowa.
Środki dydaktyczne: - wzory breloczków - materiały: drewno z drzew liściastych – olcha, o wymiarach 40x20x7; mocny, ozdobny sznurek o długości 150 mm; - materiały pomocnicze: papier ścierny, bejca wodna;
- narzędzia: ołówek; nożyczki; młotek; kolec; wiertarka ręczna z wiertłem ø 4; tarnik; pędzel.
TOK LEKCJI
CZYNNOŚCI
NAUCZYCIELA
CZYNNOŚCI
UCZNIÓW
METODY
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE
UWAGI
CZĘŚĆ WSTĘPNA
-N. wita się z uczniami, prosi, aby usiedli na swoich miejscach, sprawdza obecność
-N. zadaje pytanie: Jakie znacie wyroby z drewna? (Naprowadza)
- N. mówi uczniom, że dzisiaj zrobimy breloczek na klucze
N. wyciąga wcześniej przygotowane breloczki, prosi, aby uczniowie je obejrzeli, zapisuje temat na tablicy, następnie pyta o wygląd breloczków, o to, czy wiedzą z czego są one zrobione?
-U. witają się z nauczycielem,
siadają
- zastanawiają się, odpowiadają
- Uczniowie oglądają, opowiadają o breloczkach (kolor, kształt)
- słowne
- poglądowe
- słowne
- breloczki
- tablica z tematem
CZĘŚĆ GŁÓWNA
-N. mówi uczniom, aby przystąpili do wygładzania powierzchni wyciętego wcześniej w zakładzie stolarskim kawałka drewna za pomocą papieru ściernego.
- N. mówi uczniom, aby ołówkiem, według własnego upodobania, nanosili zaokrąglenia na czterech narożnikach breloczka.
- N. mówi uczniom, że obłość uzyskają posługując się tarnikiem.
- N. mówi uczniom, aby wygładzali te powierzchnie papierem ściernym.
- N. prosi, aby uczniowie nanieśli ołówkiem punkt, w którym wywiercony zostanie otwór na sznurek.
- N. przed przystąpieniem do wiercenia otworów zapoznaje uczniów z zasadami bhp w pracy z wiertarką, wiercenie otworu
- N. prosi uczniów, by przyszykowali sobie mocny, ozdobny sznurek, który przeciągną przez wywiercony otwór
- N. mówi uczniom, że ostatnim etapem pracy jest wygrawerowanie inicjałów za pomocą kolca i młotka oraz bejcowanie z użyciem pędzla
- U. słuchają
- Uczniowie przygotowują wycięte wcześniej w zakładzie stolarskim kawałki drewna oraz papier ścierny
- U. nanoszą zaokrąglenia na czterech narożnikach breloczka
- U. z pomocą N.
posługują się tarnikiem, a następnie
wygładzają te powierzchnie papierem ściernym
- U. słuchają, przygotowują ołówki
i nanoszą punkt do wywiercenia otworu na sznurek
- U. słuchają,
wiercą otwór ...