Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Plan działań wychowawczych oraz tematyka godzin do dyspozycji
wychowawcy w klasie IV.
Plan działań wychowawczych w klasie IVa.
Cel wychowania: Wzmacnianie poczucia swojej wartości, odpowiedzialności za
własne i wspólnie podejmowane decyzje oraz poczucia więzi z grupą.
Efekty działań wychowawczych:
- Uczeń zna swoje prawa i obowiązki.
- Uczeń dba o dobro, bezpieczeństwo własne i innych.
- Uczeń wywiązuje się powierzonych mu funkcji i zadań.
- Uczeń dba o dobre imię klasy i szkoły – chętnie ją reprezentuje, wykorzystując
swoje talenty i uzdolnienia, w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych,
akademiach.
- Uczeń zna i stosuje zasady dobrego wychowania, odznacza się wysoką kulturą
osobistą, jest koleżeński i tolerancyjny, dostrzega potrzeby innych.
- Uczeń nie ulega negatywnym wpływom grupy, potrafi odmówić udziału w
sytuacjach zagrażających jego zdrowiu i życiu.
- Uczeń zna sposoby radzenia sobie ze złością.
- Uczeń zna swoje mocne strony, ma poczucie własnej wartości.
- Uczeń ma świadomość swojej roli i miejsca w grupie oraz poczucie
współodpowiedzialności za wspólnie podejmowane decyzje.
- Uczeń potrafi zaplanować swoją pracę i naukę.
Cele operacyjne
1. Integrujemy zespół klasowy
* Opracowanie i przestrzeganie reguł współpracy w grupie.
* Umacnianie więzi klasowych - gry i zabawy integrujące klasę.
* Angażowanie wszystkich uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu klasy oraz
działania dla jej dobra.
* Pomoc w planowaniu i organizacji imprez klasowych.
2. Stajemy się członkami społeczności szkolnej
* Organizacja zespołu klasowego: - wybór samorządu klasowego, - przydział
dodatkowych obowiązków, - opieka nad pracownią - opracowanie planu pracy, -
organizacja imprez klasowych, - pomoc koleżeńska w nauce.
* Rozwijanie więzi ze szkołą: - zapoznanie uczniów z historią i tradycjami szkoły, -
udział w uroczystościach szkolnych, - przygotowanie akademii, - wykorzystanie
własnych zdolności i talentów do reprezentowania klasy i szkoły w konkursach, i
zawodach sportowych, - praca na rzecz szkoły, - wdrażanie do pracy w samorządzie
uczniowskim.
* Zapoznanie z prawem wewnątrzszkolnym: - Wewnątrzszkolny System Oceniania, -
regulamin oceniania zachowania, - kryteria ocen z poszczególnych przedmiotów, -
Statut szkoły – prawa i obowiązki ucznia.
3. Przestrzegamy przyjęte normy i zasady bezpieczeństwa
* Przestrzeganie prawa wewnątrzszkolnego.
* Przestrzeganie ustalonych reguł współpracy w grupie (kontrakt klasowy).
* Zapoznanie uczniów z przepisami BHP w szkole.
* Przestrzeganie zasad ruchu drogowego (bezpieczne poruszanie się po drodze,
znajomość znaków drogowych i sygnalizatorów).
* Przystąpienie do egzaminu na kartę rowerową.
* Kształtowanie współodpowiedzialności za bezpieczeństwo innych na drodze, na
lekcji, na przerwie, w czasie wycieczek.
4. Pracujemy nad rozwojem swojego charakteru
* Rozwijanie poczucia własnej wartości: - budowanie świadomości własnych zalet
(moje mocne strony), -
* Dążenie do celu – jak rozwijać i wykorzystywać swoje mocne strony, - ćwiczenie
umiejętności pozytywnego i twórczego myślenia – sposoby radzenia sobie z
niepowodzeniami.
* Wspólne rozwiązywanie problemów i konfliktów klasowych.
* Wczuwanie się w sytuację innych – rozwój empatii ...