Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: „Co to jest przemoc?”
CELE:
Określanie własnego sposobu wyrażania złości;
Uczenie się zdrowych sposobów wyrażania złości;
Odróżnianie zachowania agresywnego od nieagresywnego.
FORMY PRACY:
Praca indywidualna;
Praca w grupach.
METODY PRACY:
Podające;
Aktywizujące.
MATERIAŁY:
Karteczki samoprzylepne;
Arkusze szarego papieru;
Mazaki.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Ćwiczenie wprowadzające: Zadaniem uczniów jest pokazanie jak się dzisiaj czują za pomocą gestu i mimiki.
„Burza mózgów” na temat przemocy: Zadaniem uczniów jest podania skojarzeń dotyczących przemocy i agresji. Wszystkie pomysły zapisujemy na tablicy. Następnie uczniowie próbują dokonać podziału wypisanych na tablicy przykładów przemocy na przemoc fizyczną i psychiczną. (UWAGA dla prowadzącego: uczniowie mogą korzystać z karteczek samoprzylepnych).
Uczniowie dokonują charakterystyki zjawiska przemocy.
„Sytuacje związane z przemocą”: Dzielimy uczniów na 4-5 osobowe grupy. Zadaniem danej grupy jest zapisanie sytuacji związanych z przemocą i agresją, jakich doświadczyli lub z jakimi się spotkali. Następnie omawiamy z uczniami przytoczone przykłady.
„Przyczyny zachowań agresywnych”. Dzielimy uczniów na 4-5 osobowe grupy. Uczniowie mają za zadanie odpowiedzieć na pytanie: „Dlaczego jedni uczniowie znęcają się nad innymi?” i zapisać je na kartce.
Podsumowanie zajęć: Rundka – każdy uczeń z klasy kończy zdanie: „ Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się, że: ...”
Temat: „Jak radzić sobie z przemocą?”
CELE:
Uczenie sposobów radzenia sobie z przemocą;
Wyrażanie uczuć i potrzeb;
Poszukiwanie sposobów pomocy osobom, które są ofiarami agresji i przemocy
FORMY PRACY:
Praca indywidualna;
Praca w grupach.
METODY PRACY:
Podające;
Aktywizujące.
MATERIAŁY:
Karteczki samoprzylepne;
Arkusze szarego papieru;
Mazaki.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Ćwiczenie wprowadzające: zadaniem uczniów jest powiedzenie osobie siedzącej obok czegoś miłego, np.: Lubię Twój uśmiech.
Reagowanie w sytuacjach przemocy: prosimy chętnych uczniów do odgrywania scenek. Po każdej ze scenek aktorzy dzielą się swymi odczuciami i mówią czy to było dla nich trudne czy łatwe doświadczenie. Pozostali w klasie w skupieniu przypatrują się.
SCENKA NR 1: Krzysiek jest bardzo głodny. W czasie długiej przerwy biegnie do stołówki i ustawia się jako jeden z pierwszych w kolejce. Gdy już dochodzi do okienka, gdzie panie kucharki wydaję obiad, chłopak z innej klasy, wypycha go z kolejki mówiąc: „Spadaj, ja tu stałem”
SCENKA NR 2: Na boisku podczas przerwy chłopcy z innej klasy mówią, żebyście Ty i Twoi koledzy zeszli im z boiska, gdzie rozgrywacie mecz piłki nożnej.
SCENKA NR 3: Twoja koleżanka z klasy powiedziała do innej koleżanki coś obraźliwego na temat Twojego ubioru.
Klasowa strategia przeciwdziałania przemocy. Rozmawiamy z uczniami o tym jak mogliby przeciwstawiać się w klasie/szkole zachowaniom agresywnym. Proponujemy, aby podzielili się na grupy i ustalili klasowe zasady związane z ...