Dodaj publikację
Autor
Ewa Kubsik
Data publikacji
2017-05-28
Średnia ocena
0,00
Pobrań
86

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Celem zajęć jest określanie własnego sposobu wyrażania złości, uczenie się zdrowych sposobów wyrażania złości, odróżnianie zachowania agresywnego od nieagresywnego.
 Pobierz (docx, 29,9 KB)

Podgląd treści

Temat: „Co to jest przemoc?”

CELE:

Określanie własnego sposobu wyrażania złości;

Uczenie się zdrowych sposobów wyrażania złości;

Odróżnianie zachowania agresywnego od nieagresywnego.

FORMY PRACY:

Praca indywidualna;

Praca w grupach.

METODY PRACY:

Podające;

Aktywizujące.

MATERIAŁY:

Karteczki samoprzylepne;

Arkusze szarego papieru;

Mazaki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Ćwiczenie wprowadzające: Zadaniem uczniów jest pokazanie jak się dzisiaj czują za pomocą gestu i mimiki.

„Burza mózgów” na temat przemocy: Zadaniem uczniów jest podania skojarzeń dotyczących przemocy i agresji. Wszystkie pomysły zapisujemy na tablicy. Następnie uczniowie próbują dokonać podziału wypisanych na tablicy przykładów przemocy na przemoc fizyczną i psychiczną. (UWAGA dla prowadzącego: uczniowie mogą korzystać z karteczek samoprzylepnych).

Uczniowie dokonują charakterystyki zjawiska przemocy.

„Sytuacje związane z przemocą”: Dzielimy uczniów na 4-5 osobowe grupy. Zadaniem danej grupy jest zapisanie sytuacji związanych z przemocą i agresją, jakich doświadczyli lub z jakimi się spotkali. Następnie omawiamy z uczniami przytoczone przykłady.

„Przyczyny zachowań agresywnych”. Dzielimy uczniów na 4-5 osobowe grupy. Uczniowie mają za zadanie odpowiedzieć na pytanie: „Dlaczego jedni uczniowie znęcają się nad innymi?” i zapisać je na kartce.

Podsumowanie zajęć: Rundka – każdy uczeń z klasy kończy zdanie: „ Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się, że: ...”

 

Temat: „Jak radzić sobie z przemocą?”

CELE:

Uczenie sposobów radzenia sobie z przemocą;

Wyrażanie uczuć i potrzeb;

Poszukiwanie sposobów pomocy osobom, które są ofiarami agresji i przemocy

FORMY PRACY:

Praca indywidualna;

Praca w grupach.

METODY PRACY:

Podające;

Aktywizujące.

MATERIAŁY:

Karteczki samoprzylepne;

Arkusze szarego papieru;

Mazaki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Ćwiczenie wprowadzające: zadaniem uczniów jest powiedzenie osobie siedzącej obok czegoś miłego, np.: Lubię Twój uśmiech.

Reagowanie w sytuacjach przemocy: prosimy chętnych uczniów do odgrywania scenek. Po każdej ze scenek aktorzy dzielą się swymi odczuciami i mówią czy to było dla nich trudne czy łatwe doświadczenie. Pozostali w klasie w skupieniu przypatrują się.

SCENKA NR 1: Krzysiek jest bardzo głodny. W czasie długiej przerwy biegnie do stołówki i ustawia się jako jeden z pierwszych w kolejce. Gdy już dochodzi do okienka, gdzie panie kucharki wydaję obiad, chłopak z innej klasy, wypycha go z kolejki mówiąc: „Spadaj, ja tu stałem”

SCENKA NR 2: Na boisku podczas przerwy chłopcy z innej klasy mówią, żebyście Ty i Twoi koledzy zeszli im z boiska, gdzie rozgrywacie mecz piłki nożnej.

SCENKA NR 3: Twoja koleżanka z klasy powiedziała do innej koleżanki coś obraźliwego na temat Twojego ubioru.

Klasowa strategia przeciwdziałania przemocy. Rozmawiamy z uczniami o tym jak mogliby przeciwstawiać się w klasie/szkole zachowaniom agresywnym. Proponujemy, aby podzielili się na grupy i ustalili klasowe zasady związane z ...