Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Plan lekcji
Przedmiot: Przyroda
Poziom nauczania: Szkoła Podstawowa – klasa IV
Dział programu: Mapa i plan
Temat: Określamy wysokość na mapie
Cele ogólne: Poznanie sposobów przedstawienia wysokości na mapie
Kształcenie umiejętności odczytywania wysokości
na mapie poziomicowej
Zakres treści: 1. Sposoby przedstawiania wysokości na mapie
2. Definicja poziomicy
3. Czytanie mapy poziomicowej
Cele szczegółowe:
Po przeprowadzonych zajęciach uczeń:
➢ wyjaśni, co to jest niwelator
➢ poda sposoby przedstawiania wysokości na mapach
➢ wyjaśni co to są i jak powstają poziomice
➢ odczyta wysokość bezwzględną na mapie poziomicowej
➢ obliczy wysokość względną na mapie poziomicowej
Metody: naprowadzająca (pogadanka), podająca (prezentacja, wykład),
praktyczna (ćwiczenie przedmiotowe)
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa
Pomoce dydaktyczne: ksero z mapa poziomicową i zadaniami, podręcznik
Notatka ucznia: 1. Temat lekcji i zakres treści
2. Definicja poziomicy
3. Wklejone i opracowane kartki z mapą poziomicową
Praca domowa: 1. Korzystając z wklejonej mapy określ wysokości bezwzględne punktów D i F, oraz wysokość punktu F względem punktu D.
2. * Znajdź na mapie źródło i niebieską linią zaznacz, którędy popłynie rzeka.
Tok lekcji:
Faza wprowadzająca:
1. Sprawdzenie obecności i pracy domowej
2. Wprowadzenie do tematu lekcji
✓ uczniowie przedstawiają jakie informacje mogą odczytać z mapy i planu; podają i omawiają rodzaje wysokości jakie poznali na poprzednich lekcjach
3. Podanie tematu lekcji i zakresu treści
Faza realizacyjna:
1. Przedstawianie wysokości na mapie
✓ uczniowie przedstawiają swoje pomysły na to, jak można przedstawić wysokość terenu na mapie
✓ nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów i podsumowuje, że wysokość terenu na mapie przedstawiana jest za pomocą barw lub linii zwanych poziomicami
2. Definicja poziomicy
✓ nauczyciel podaje i wyjaśnia uczniom definicję poziomicy (zał. nr 1)
✓ uczniowie zapisują definicję poziomicy w zeszytach
✓ przy pomocy ilustracji wykonanej na tablicy i przedstawionych w podręczniku na stronie 97, nauczyciel omawia uczniom jak powstaje mapa poziomicowa; wprowadza pojęcie „niwelator”;
3. Czytanie mapy poziomicowej
✓ nauczyciel rozdaje uczniom kartki z mapami poziomicowymi i załączonymi do nich zdaniami (zał. nr 2)
✓ uczniowie wklejają kartki do zeszytu i odpowiadają w zeszytach na otrzymane polecenia
Faza podsumowująca:
1. Prezentacja i omówienie prac uczniów
✓ wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązania otrzymanych zdań
✓ nauczyciel sprawdza prace pozostałych uczniów
2. Ewaluacja lekcji i utrwalenie wiadomości
✓ nauczyciel ocenia pracę uczniów
✓ uczniowie wyrażają swój stosunek do bieżącej lekcji i odpowiadają na poniższe pytania nauczyciela:
Jak przedstawia się wysokość na mapie? Co to jest poziomica? Co to jest niwelator?
3. Zadanie pracy domowej
Załącznik nr 1
Poziomica – ciągła linia na mapie łącząca miejsca o tej samej wysokości bezwzględnej
Załącznik nr 2
Korzystając z poniższej mapy poziomicowej:
a ...