Dodaj publikację
Autor
Ewa Blacharz
Data publikacji
2017-05-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
15

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Powyższy plan dydaktyczny opracowany został w oparciu o materiały pomocnicze wydawnictwa GWO do serii "Między nami". Zawiera wymagania podstawowe, ponadpodstawowe i dostosowane dla uczniów z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej.
 Pobierz (doc, 740,5 KB)

Podgląd treści


ZESPÓŁ SZKÓŁ W HORODLE

GIMNAZJUM PUBLICZNE IM. KRÓLOWEJ JADWIGI W HORODLE

PLAN DYDAKTYCZNY Z JĘZYKA POLSKIEGO

KLASA II

NAZWA PROGRAMU: Między nami. Program nauczania języka polskiego gimnazjum. A. Łuczak, E. Prylińska

PODRĘCZNIK:
A. Łuczak, E. Prylińska, R. Maszka „Język polski 2. Między nami” nr w wykazie MEN: 63/2/2010/2015

OPRACOWAŁA: mgr Ewa Blacharz
odwołując się do:
• podstawy programowej,
• realizowanego programu nauczania,
• wewnątrzszkolnych wymagań edukacyjnych,

Plan rozpisany został na 160 godzin z uwzględnieniem ferii świątecznych i zimowych, ewentualne pozostałe godziny przeznaczone będą na omówienie sprawdzianów, prac klasowych oraz końcoworoczne i doraźne lekcje powtórzeniowe

TRESCI NAUCZANIA WYNIKAJĄCE Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO:

I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.

1. Czytanie i słuchanie. Uczeń:

1) odbiera komunikaty pisane, mówione, w tym nadawane za pomocą środków audiowizualnych – rozróżnia informacje przekazane werbalnie oraz zawarte w dźwięku i obrazie;

2) wyszukuje w wypowiedzi potrzebne informacje oraz cytuje odpowiednie fragmenty tekstu;

3) porządkuje informacje w zależności od ich funkcji w przekazie;

4) odróżnia informacje o faktach od opinii;

5) rozpoznaje różnice między fikcją a kłamstwem;

6) rozpoznaje wypowiedzi o charakterze emocjonalnym i perswazyjnym;

7) rozpoznaje intencje wypowiedzi (aprobatę, dezaprobatę, negację, prowokację);

8) dostrzega w wypowiedzi ewentualne przejawy agresji i manipulacji;

9) rozpoznaje wypowiedź argumentacyjną, wskazuje tezę, argumenty i wnioski;

10) rozróżnia gatunki publicystyczne prasowe, radiowe i telewizyjne (artykuł, wywiad, reportaż);

11) czerpie dodatkowe informacje z przypisu.

2. Samokształcenie i docieranie do informacji. Uczeń:

1) samodzielnie dociera do informacji – w książkach, prasie, mediach elektronicznych oraz w wypowiedziach ustnych;

2) stosuje zasady korzystania z zasobów bibliotecznych, wyszukuje w bibliotece źródła potrzebnych mu informacji;

3) korzysta ze słownika: języka polskiego, poprawnej polszczyzny, frazeologicznego, wyrazów obcych, synonimów i antonimów oraz szkolnego słownika terminów literackich – w formie książkowej i elektronicznej.

3. Świadomość językowa. Uczeń:

1) rozumie pojęcie stylu, rozpoznaje styl potoczny, urzędowy, artystyczny i naukowy;

2) rozpoznaje wyrazy wieloznaczne i rozumie ich znaczenia w tekście;

3) dostrzega zróżnicowanie słownictwa – rozpoznaje słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ograniczonym zasięgu (wyrazy gwarowe, terminy naukowe, archaizmy i neologizmy, eufemizmy i wulgaryzmy; dostrzega negatywne konsekwencje używania wulgaryzmów); rozpoznaje wyrazy rodzime i zapożyczone (obce) – rozumie ich funkcję w tekście;

4) rozpoznaje cechy kultury i języka swojego regionu;

5) rozpoznaje w zdaniach i w równoważnikach zdań różne rodzaje podmiotów, orzeczeń, dopełnień, okoliczników oraz przydawkę – rozumie ich funkcje;

6) rozróżnia rodzaje zdań złożonych podrzędnie i współrzędnie, imiesłowowe równoważniki zdań, zdania bezpodmiotowe oraz rozumie ich funkcje w wypowiedzi;

7) odróżnia temat fleksyjny od końcówki;

8) odróżnia ...