Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W HORODLE
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM UNII HORODELSKIEJ
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z JĘZYKA POLSKIEGO
Opracowała:
mgr Ewa Blacharz
PODSTAWA PRAWNA:
Przedmiotowy system oceniania został skonstruowany w oparciu o następujące dokumenty:
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2015, poz. 843)
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 30 sierpnia 2012 r., poz. 977)
3. Informator o egzaminie maturalnym z języka polskiego od roku szkolnego 2014/2015 opracowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.
4. Wewnątrzszkolny System Oceniania w ZS w Horodle.
WYMAGANIA EDUKACYJNE Z JĘZYKA POLSKIEGO
Ucznia obowiązuje:
- opanowanie wiadomości i umiejętności wskazanych w podstawie programowej z języka polskiego na poziomie podstawowym lub ponadpodstawowym,
- znajomość zagadnień historycznoliterackich oraz problemów związanych z omawianymi tekstami literackimi,
- znajomość pojęć z zakresu teorii literatury, filozofii, sztuki, pomocnych przy interpretacji tekstów literackich, wskazanych w opisie wymagań,
- znajomość lektur przewidzianych podstawą programową
OBSZARY AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCE OCENIE
a) wiedza merytoryczna ( przede wszystkim wiadomości wynikające ze znajomości lektur obowiązkowych, a także znajomość pojęć i definicji z historii i teorii literatury oraz z nauki o języku)
b) umiejętności ( głównie z zakresu czytania ze zrozumieniem oraz tworzenia dłuższej wypowiedzi pisemnej)
c) postawa ucznia: stopień zaangażowania w proces kształcenia – aktywność przejawiająca się zgłaszaniem i udzielaniem odpowiedzi, aktywne słuchanie, sporządzanie notatek, posiadanie na lekcjach zeszytu, podręcznika lub lektury – obowiązkowo; wykonywanie poleceń i uczestnictwo w pracach zespołów, systematyczne wykonywanie zadań domowych, gotowość do wykonania zadań dodatkowych, udział w konkursach przedmiotowych i okołoprzedmiotowych, olimpiadach, przeglądach itp.)
FORMY PRACY PODLEGAJĄCE OCENIE
Wiedza i umiejętności ucznia sprawdzane są za pomocą:
• testów i sprawdzianów ze wskazanego zakresu materiału ( sprawdzian wiadomości dotyczący problematyki omówionych tekstów literackich, wiedzy o epoce, wiedzy o języku i z poetyki),
• testów diagnozujących przygotowanie do egzaminu maturalnego,
• prac pisemnych, zarówno klasowych jak i domowych ( praca klasowa – co najmniej dwie
w semestrze max. raz w miesiącu – to wypracowanie będące samodzielną wypowiedzią
o różnym charakterze np. rozprawka, esej, wypowiedź interpretacyjna, interpretacja porównawcza; przedmiotem rozważań może być utwór liryczny, fragment tekstu jako klucz do odczytania utworu, sposób ujęcia tego samego motywu, tematu w utworach)
• odpowiedzi ustnych z bieżącego materiału,
• kartkówek sprawdzających znajomość materiału bieżącego oraz stopień znajomości zadanej wcześniej lektury,
• recytacji wskazanych przez nauczyciela utworów poetyckich lub fragmentów prozy,
• pracy w grupie – zasady oceniania pracy ...