Dodaj publikację
Autor
Ewa Blacharz
Data publikacji
2017-05-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
21

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przedmiotowy system oceniania przedstawia zasady oceniania rożnych form aktywności ucznia w trakcie zajęć, zawiera też uwagi dotyczące pracy na lekcji.
 Pobierz (doc, 160,0 KB)

Podgląd treści


ZESPÓŁ SZKÓŁ W HORODLE
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM UNII HORODELSKIEJ

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z JĘZYKA POLSKIEGO

Opracowała:
mgr Ewa Blacharz

PODSTAWA PRAWNA:

Przedmiotowy system oceniania został skonstruowany w oparciu o następujące dokumenty:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2015, poz. 843)

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 30 sierpnia 2012 r., poz. 977)

3. Informator o egzaminie maturalnym z języka polskiego od roku szkolnego 2014/2015 opracowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.

4. Wewnątrzszkolny System Oceniania w ZS w Horodle.

WYMAGANIA EDUKACYJNE Z JĘZYKA POLSKIEGO

Ucznia obowiązuje:

- opanowanie wiadomości i umiejętności wskazanych w podstawie programowej z języka polskiego na poziomie podstawowym lub ponadpodstawowym,

- znajomość zagadnień historycznoliterackich oraz problemów związanych z omawianymi tekstami literackimi,

- znajomość pojęć z zakresu teorii literatury, filozofii, sztuki, pomocnych przy interpretacji tekstów literackich, wskazanych w opisie wymagań,

- znajomość lektur przewidzianych podstawą programową

OBSZARY AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCE OCENIE

a) wiedza merytoryczna ( przede wszystkim wiadomości wynikające ze znajomości lektur obowiązkowych, a także znajomość pojęć i definicji z historii i teorii literatury oraz z nauki o języku)

b) umiejętności ( głównie z zakresu czytania ze zrozumieniem oraz tworzenia dłuższej wypowiedzi pisemnej)

c) postawa ucznia: stopień zaangażowania w proces kształcenia – aktywność przejawiająca się zgłaszaniem i udzielaniem odpowiedzi, aktywne słuchanie, sporządzanie notatek, posiadanie na lekcjach zeszytu, podręcznika lub lektury – obowiązkowo; wykonywanie poleceń i uczestnictwo w pracach zespołów, systematyczne wykonywanie zadań domowych, gotowość do wykonania zadań dodatkowych, udział w konkursach przedmiotowych i okołoprzedmiotowych, olimpiadach, przeglądach itp.)

FORMY PRACY PODLEGAJĄCE OCENIE

Wiedza i umiejętności ucznia sprawdzane są za pomocą:

• testów i sprawdzianów ze wskazanego zakresu materiału ( sprawdzian wiadomości dotyczący problematyki omówionych tekstów literackich, wiedzy o epoce, wiedzy o języku i z poetyki),

• testów diagnozujących przygotowanie do egzaminu maturalnego,

• prac pisemnych, zarówno klasowych jak i domowych ( praca klasowa – co najmniej dwie
w semestrze max. raz w miesiącu – to wypracowanie będące samodzielną wypowiedzią
o różnym charakterze np. rozprawka, esej, wypowiedź interpretacyjna, interpretacja porównawcza; przedmiotem rozważań może być utwór liryczny, fragment tekstu jako klucz do odczytania utworu, sposób ujęcia tego samego motywu, tematu w utworach)

• odpowiedzi ustnych z bieżącego materiału,

• kartkówek sprawdzających znajomość materiału bieżącego oraz stopień znajomości zadanej wcześniej lektury,

• recytacji wskazanych przez nauczyciela utworów poetyckich lub fragmentów prozy,

• pracy w grupie – zasady oceniania pracy ...