Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat : O tajemniczym pudełku, któremu na imię ... wyobraźnia.
CELE LEKCJI:
Uczeń:
- wzbogaca swoje słownictwo, dobiera synonimy ,
- potrafi określić rolę wyobraźni w życiu człowieka,
-zna przykłady słynnych wynalazców, muzyków, malarzy, poetów, pisarzy,
- poznaje najważniejsze informacje z życia Zbigniewa Herberta,
-utrwala wiadomości o podstawowych środkach poetyckich,
-wyszukuje epitet, metaforę, porównanie poetyckie w wierszu,
Metody : praca z tekstem, „burza mózgów”, dyskusja, rozmowa kierowana.
Przebieg zajęć:
Czynności organizacyjne: powitanie uczniów, sprawdzenie obecności.
Nauczyciel wprowadza nastrój tajemniczości, pokazując uczniom atrakcyjne, błyszczące pudełko. Pyta uczniów, co w nim może być ukryte. Dzieci wymieniają różne swoje pomysły. Następnie jeden z uczniów podchodzi i wyjmuje z pudełka jego zawartość : pięknie napisane hasło: WYOBRAŹNIA. Zostaje ono przyczepione magnesami do tablicy i dołączone do tematu w celowo zostawionym pustym miejscu.
Prowadzący zajęcia prosi ,aby uczniowie podali jak najwięcej wyrazów bliskoznacznych do słowa wyobraźnia oraz pudełko. Zapisanie synonimów do zeszytu.
wyobraźnia- ……………………….., ………………………….., …………………………. (fantazja, pomysłowość, błyskotliwość, imaginacja, błyskotliwość)
pudełko - ………………………….., …………………………….. , ………………………….. .(kuferek, paczka, pojemnik, szkatułka, skrzynka).
Uczniowie wymieniają , jakie cechy posiada wyobraźnia. Dopisują co najmniej cztery epitety. Nauczyciel utrwala wraz z dziećmi definicję epitetu.
WYOBRAŹNIA
bujna nieograniczona wielka wspaniała bogata
. Następnie dzieci zastanawiają się , jakie znaczenie w naszym życiu ma fantazja.
Wnioski zapisują do zeszytów.
Znaczenie fantazji :
-zmienia na lepsze nasz świat,
-unowocześnia otoczenie,
-czyni życie ciekawszym , piękniejszym,
- daje radość, energię,
- zabija nudę ,
- dzięki niej powstają wynalazki.
5. Nauczyciel pyta uczniów , czy znają ludzi , którzy osiągnęli życiowy sukces dzięki swojej bogatej wyobraźni. Zauważa też , iż w każdej dziedzinie nauki, w sztuce- malarstwie, muzyce fantazja jest podstawą sukcesu.
Uczniowie wymieniają słynnych wynalazców , muzyków, malarzy , np.:
Nauka: Thomas Edison ( żarówka, gramofon), Alfred Nobel ( dynamit ), Albert Einstein, Mikołaj Kopernik;
Muzyka : Chopin, Mozart, Bach;
Malarstwo: Pablo Picasso, Vincent van Gogh, Michał Anioł, Jan Matejko;
Leonardo da Vinci- człowiek wszechstronnie uzdolniony: malarz, architekt, filozof, muzyk, pisarz, rzeźbiarz, matematyk , anatom, odkrywca, geolog.
Literatura: Jan Kochanowski, Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Ignacy Krasicki, Jan Kochanowski, Henryk Sienkiewicz, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert.
Jeden z przygotowanych wcześniej uczniów przedstawia sylwetkę Zbigniewa Herberta.
Wzorowe odczytanie wiersza pt. „Pudełko zwane wyobraźnią” Z. Herberta:
- uczniowie określają nastrój utworu (spokojny, tajemniczy),
- identyfikują podmiot liryczny z magikiem, czarodziejem,
-zauważają ,iż tajemniczość w wierszu tworzą zaklęcia oraz niezwykłe obrazy poetyckie,
-uczniowie wyszukują z tekstu magiczne zaklęcia: „ zastukaj palcem”, „ zaświstaj cienko”, „chrząknij znacząco”, „zamknij oczy” ,
-dzieci uświadamiają sobie , iż powyższe hasła wprowadzać mają odbiorcę w stan relaksu, pogranicza snu i jawy, pobudzają wyobraźnię , naszą ciekawość.
7. Wypisanie na tablicy ciągu skojarzeń powiązanych z magicznymi zaklęciami :
kukułka- drzewo-las- rzeka- góry- doliny- miasto- wieża ...