Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Tarnecka
Data publikacji
2017-05-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
72

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Temat : O tajemniczym pudełku, któremu na imię Wyobraźnia.
 Pobierz (docx, 16,8 KB)

Podgląd treści

Temat : O tajemniczym pudełku, któremu na imię ... wyobraźnia.

CELE LEKCJI:

Uczeń:

- wzbogaca swoje słownictwo, dobiera synonimy ,

- potrafi określić rolę wyobraźni w życiu człowieka,

-zna przykłady słynnych wynalazców, muzyków, malarzy, poetów, pisarzy,

- poznaje najważniejsze informacje z życia Zbigniewa Herberta,

-utrwala wiadomości o podstawowych środkach poetyckich,

-wyszukuje epitet, metaforę, porównanie poetyckie w wierszu,

Metody : praca z tekstem, „burza mózgów”, dyskusja, rozmowa kierowana.

Przebieg zajęć:

Czynności organizacyjne: powitanie uczniów, sprawdzenie obecności.

Nauczyciel wprowadza nastrój tajemniczości, pokazując uczniom atrakcyjne, błyszczące pudełko. Pyta uczniów, co w nim może być ukryte. Dzieci wymieniają różne swoje pomysły. Następnie jeden z uczniów podchodzi i wyjmuje z pudełka jego zawartość : pięknie napisane hasło: WYOBRAŹNIA. Zostaje ono przyczepione magnesami do tablicy i dołączone do tematu w celowo zostawionym pustym miejscu.

Prowadzący zajęcia prosi ,aby uczniowie podali jak najwięcej wyrazów bliskoznacznych do słowa wyobraźnia oraz pudełko. Zapisanie synonimów do zeszytu.

wyobraźnia- ……………………….., ………………………….., …………………………. (fantazja, pomysłowość, błyskotliwość, imaginacja, błyskotliwość)

pudełko - ………………………….., …………………………….. , ………………………….. .(kuferek, paczka, pojemnik, szkatułka, skrzynka).

Uczniowie wymieniają , jakie cechy posiada wyobraźnia. Dopisują co najmniej cztery epitety. Nauczyciel utrwala wraz z dziećmi definicję epitetu.

WYOBRAŹNIA

bujna nieograniczona wielka wspaniała bogata

. Następnie dzieci zastanawiają się , jakie znaczenie w naszym życiu ma fantazja.

Wnioski zapisują do zeszytów.

Znaczenie fantazji :

-zmienia na lepsze nasz świat,

-unowocześnia otoczenie,

-czyni życie ciekawszym , piękniejszym,

- daje radość, energię,

- zabija nudę ,

- dzięki niej powstają wynalazki.

5. Nauczyciel pyta uczniów , czy znają ludzi , którzy osiągnęli życiowy sukces dzięki swojej bogatej wyobraźni. Zauważa też , iż w każdej dziedzinie nauki, w sztuce- malarstwie, muzyce fantazja jest podstawą sukcesu.

Uczniowie wymieniają słynnych wynalazców , muzyków, malarzy , np.:

Nauka: Thomas Edison ( żarówka, gramofon), Alfred Nobel ( dynamit ), Albert Einstein, Mikołaj Kopernik;

Muzyka : Chopin, Mozart, Bach;

Malarstwo: Pablo Picasso, Vincent van Gogh, Michał Anioł, Jan Matejko;

Leonardo da Vinci- człowiek wszechstronnie uzdolniony: malarz, architekt, filozof, muzyk, pisarz, rzeźbiarz, matematyk , anatom, odkrywca, geolog.

Literatura: Jan Kochanowski, Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Ignacy Krasicki, Jan Kochanowski, Henryk Sienkiewicz, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert.

Jeden z przygotowanych wcześniej uczniów przedstawia sylwetkę Zbigniewa Herberta.

Wzorowe odczytanie wiersza pt. „Pudełko zwane wyobraźnią” Z. Herberta:

- uczniowie określają nastrój utworu (spokojny, tajemniczy),

- identyfikują podmiot liryczny z magikiem, czarodziejem,

-zauważają ,iż tajemniczość w wierszu tworzą zaklęcia oraz niezwykłe obrazy poetyckie,

-uczniowie wyszukują z tekstu magiczne zaklęcia: „ zastukaj palcem”, „ zaświstaj cienko”, „chrząknij znacząco”, „zamknij oczy” ,

-dzieci uświadamiają sobie , iż powyższe hasła wprowadzać mają odbiorcę w stan relaksu, pogranicza snu i jawy, pobudzają wyobraźnię , naszą ciekawość.

7. Wypisanie na tablicy ciągu skojarzeń powiązanych z magicznymi zaklęciami :

kukułka- drzewo-las- rzeka- góry- doliny- miasto- wieża ...