Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji fizyki w klasie II gimnazjum Elżbieta Dernałowicz
Dział: elektrostatyka
Temat lekcji: Przewodniki i izolatory
Cel ogólny:
poznanie budowy wewnętrznej i właściwości przewodników i izolatorów elektrycznych
cele szczegółowe:
uczeń wie, że wszystkie ciała dzielimy na przewodniki i izolatory
wie, że przez tarcie można naelektryzować ciała każdego typu
potrafi wyjaśnić różnicę w budowie wewnętrznej izolatorów i przewodników
wie, na czym polega różnica w rozmieszczeniu ładunków w naelektryzowanym przewodniku i izolatorze
Środki dydaktyczne:
elektroskopy przygotowane przez uczniów (praca domowa z poprzedniej lekcji), różne materiały: plastikowe linijki, kawałki drewna, grafit od ołówka, metalowe druciki, gumowe rękawiczki, baloniki
Metody i formy pracy:
rozmowa dydaktyczna, doświadczenia przeprowadzane indywidualnie przez uczniów oraz w grupach dwuosobowych
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Sprawdzenie listy obecności
Sprawdzenie przygotowania uczniów do lekcji (zbudowanie modeli elektroskopów)
Odpytanie ucznia z poprzedniej lekcji
Przypomnienie wiadomości o elektrycznej budowie materii
Podanie tematu lekcji
Faza realizacyjna
Doświadczenie uczniowskie. Uczniowie „wprowadzają” ładunek na skrzydełka elektroskopu a następnie dotykają go różnymi materiałami. Wniosek: niektóre z materiałów powodują zobojętnienie elektroskopu inne nie.
Nawiązanie do pojęć, z którymi uczniowie spotykają się w życiu codziennym: przewodnik i izolator
Informacja o tym, że czynnikiem decydującym o tym, czy dana substancja jest przewodnikiem,
czy izolatorem jest budowa wewnętrzna. Omówienie budowy wewnętrznej przewodników, podanie przykładów przewodników (metale, wodne roztwory kwasów, zasad, soli). Omówienie budowy wewnętrznej izolatorów i podanie przykładów (tworzywa sztuczne, papier, guma, drewno, styropian).
Wprowadzenie pojęcia uziemienia oraz dipola elektrycznego i polaryzacji.
Postawienie problemu: w jaki sposób rozpoznać czy dane ciało jest przewodnikiem czy izolatorem? Doświadczenie wykonywane przez dwuosobowe grupy uczniów. Uczniowie łączą dwa elektroskopy różnymi materiałami (linijka, drucik, papier, grafit od ołówka). Do pierwszego z elektroskopów zbliżają naelektryzowany balonik, obserwują wskazania drugiego elektroskopu. Sformułowanie wniosków z doświadczenia.
Faza podsumowująca
Podsumowanie wiadomości, ocena aktywności uczniów, zadanie pracy domowej
Praca domowa
Zadania z zeszytu ćwiczeń (str. 28), zapoznanie z tematem w podręczniku (str. 73)