Dodaj publikację
Autor
Anna Gątkowska
Data publikacji
2017-05-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
468

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania uczennicy w wieku 8 lat w 1 klasie szkoły integracyjnej z diagnozowanym całościowym zaburzeniem rozwoju pod postacią autyzmu wczesnodziecięcego.
 Pobierz (pdf, 38,1 KB)

Podgląd treści

ARKUSZ WIELOSPECJALISTYCZNEJ OCENY POZIOMU

FUNKCJONOWANIA UCZNIA
Opracowała - Anna Gątkowska

Imię i nazwisko ucznia:
Klasa I rok szkolny 2014/2015 wiek 8 lat
Wychowawca:
Nauczyciel wspomagający: Anna Gątkowska
Nr orzeczenia: PPP nr …..

Źródło informacji

Rozpoznanie

Potrzeby ucznia

Orzeczenia i opinie

Nauczyciele

1. Całościowe
zaburzenie rozwoju pod
postacią autyzmu
wczesnodziecięcego.
2. Współwystępująca
jednostronna wada
słuchu.

1. Bardzo duże
problemy w
komunikacji i
kontaktach społecznych.
2. Nie potrafi na dłuższy
czas skupić uwagi,
łatwo ulega
rozproszeniu.
3. Nie potrafi
sygnalizować swoich
potrzeb zarówno
werbalnie jak i
niewerbalnie.
4. Zachowania
stereotypowe (kręcenie
się wobec własnej osi,
bieganie po sali,
wspinanie się po
meblach, potrząsanie
przedmiotami, itp.:)
5. Schematyczna
zabawa przedmiotami,
które budzą
zainteresowanie
dziewczynki, używane
w sposób
niespecyficzny.
6. Często wybucha


1. Wskazane kształcenie specjalne
realizowane w oddziale
ogólnodostępnym lub
integracyjnym zgodnie z orzeczeniem.
2. Dostosowanie warunków, form i
metod pracy do indywidualnych
potrzeb psychofizycznych ucznia.
3. Indywidualizacja pracy z
dzieckiem.
4. Zapewnienie kontaktów z
rówieśnikami.
1. Dbałość o poczucie bezpieczeństwa
dziewczynki – uprzedzanie jej o
planowanych zmianach w codziennej
rutynie, celem przeciwdziałania
poczuciu zagubienia,
2. Rozwijania motywacji do
komunikowania się,
3. Pomoc w nawiązywaniu i
utrzymywaniu kontaktów
społecznych: integrowania zespołem
klasowym, zachęcania do współpracy,
stwarzania warunków do rozwijania
kompetencji społecznych, stałego
kierowania przez nauczyciela uwagi
na poruszane zagadnienia,
wykonywane zadania,
4. Pozytywnego wzmacniania
wysiłku wkładanego w wykonywanie
zadań oraz pożądane formy zachowań
(nagrody i inny wzmocnienia od razu
po wystąpieniu pozytywnych
zachowań),
5. Unikanie koncentrowania się na
zachowaniach niepożądanych (należy
chronić dziewczynkę w sytuacjach
ewidentnie niebezpiecznych –
powstrzymywać jej aktywność, w

przypadku występowania zachowań
autostymulacyjnych warto próbować
przekierować uwagę dziecka na inne
czynności, jeśli będą one reakcją na
niepokój czy frustracje – przyjąć i
wytrzymać emocje Oli próbując je
nazwać lub przerwać trudną sytuację i
powrócić do niej po wyciszeniu
emocji dziecka,
6.Dostosowywać ilość zadań
przeznaczonych do samodzielnego
wykonania na lekcji,
7. Niwelowanie negatywnych uwag,
docenianie wysiłku wkładanego w
naukę,
8. Zachęcanie do udzielania
odpowiedzi, stawianie pytań
naprowadzających przy sprawdzaniu
wiadomości,
9. Ograniczenie listy zadań do
prostych i typowych,

Stosowanie jasnych, czytelnych zasad
funkcjonowania w domu – opieranie
oddziaływań na zasadach treningu
behawioralnego. Doskonalenie
samoobsługi dziewczynki,
utrzymywania porządku po
skończonej zabawie, rozwijanie jej
umiejętności społecznych. Współpraca
z nauczycielami, terapeutami celem
planowania spójnych oddziaływań
wychowawczych, realizacji planu
edukacyjno-terapeutycznego.
Leczenie neurologiczne ,
laryngologiczne , opieka Centrum
Edukacyjno-Rehabilitacyjnego
„Szansa”: terapia behawioralna,
logopedyczna, terapia BFB, integracji
sensorycznej, konsultacje
psychologiczne.

płaczem, krzyczy,
gryzie ręce.

Rodzice

Lekarze i specjaliści
pracujący z dzieckiem,
dokumentacja
medyczna

Dokumentacja
prowadzona przez
nauczyciela

Obniżona dojrzałość
emocjonalno-społeczna.
Nadpobudliwość
psychoruchowa.
Nieprawidłowa ...